Etyczny branding dzięki opakowaniom

12/07/2023
Etyczny branding dzięki opakowaniom
Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Jest to fraza, która utarła się do granic banału, ale nie bez powodu - to prawda. W dzisiejszym świecie, w którym konsumenci są bombardowani tysiącami konkurujących ze sobą komunikatów w każdym obszarze ich życia, jest to ważniejsze niż kiedykolwiek
 
Konkurencja marki nie pochodzi tylko od jej bezpośrednich rywali na półkach sklepowych. To powiadomienia ze smartfonów nieustannie brzęczące w kieszeni konsumenta, ukierunkowane wiadomości e-mail, reklamy telewizyjne i radiowe oraz sprzedaż online z bezpłatną dostawą tego samego dnia, które przyciągają uwagę konsumenta w dziesiątkach różnych kierunków - wszystkie z dala od Twojej marki. 
 
Aby przyciągnąć - i co najważniejsze, utrzymać - uwagę konsumenta, nowoczesna marka musi oferować coś głębszego. Musi mieć osobowość, która jest natychmiast rozpoznawalna, a jednocześnie wytrzymuje długoterminową analizę. I jak każda osobowość, musi być ona zbudowana na fundamencie etyki i zasad. 
 

Argument moralny 

 
"Etyczny konsumpcjonizm" jest zjawiskiem znanym od kilku dekad, ale eksplozja Internetu oznacza, że ma on obecnie kluczowe znaczenie dla sukcesu marki. Oznacza to, że konsumenci mogą uzyskać dostęp do informacji o niemal wszystkim z niemal dowolnego miejsca i niemal w dowolnym czasie, a w rezultacie są bardziej niż kiedykolwiek poinformowani o wpływie swoich nawyków zakupowych.
 
Badanie Deloitte wykazało, że zbiegło się to w czasie z podjęciem przez wielu konsumentów wspólnych wysiłków na rzecz przyjęcia bardziej zrównoważonego stylu życia. Tymczasem badanie OpenText wykazało, że większość konsumentów byłaby skłonna zapłacić więcej za produkt pochodzący lub wyprodukowany w sposób etyczny. To samo badanie wykazało, że 81% respondentów uważa, że etyczne pozyskiwanie ma dla nich znaczenie. 
 
Co ciekawe, 20% respondentów stwierdziło, że stało się to dopiero w ciągu ostatniego roku.
 
Wskazuje to na ciągłą zmianę zachowań konsumenckich, która będzie się nasilać wraz z upływem czasu. Konsumenci z pokolenia Z są u progu dojrzewania do wiodącej siły nabywczej na świecie, a to znaczy, że marki będą musiały postępować zgodnie z zasadami etyki.
 
Pierwsze pokolenie "cyfrowych tubylców" jest bardziej świadome kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem, etycznym pozyskiwaniem surowców i wyzyskiem pracowników w łańcuchu dostaw niż ktokolwiek wcześniej. Co więcej, pokolenie, które dorastało na gruzach Wielkiej Recesji, ma zrozumiały cynizm, jeśli chodzi o ład korporacyjny, co oznacza, że jest najmniej skłonne ufać wszelkim twierdzeniom ESG. Badanie przeprowadzone przez McKinsey wykazało, że 88% konsumentów z pokolenia Z zdecydowanie nie ufa deklaracjom ESG składanym przez marki. Wszelkie twierdzenia marki będą musiały być poparte czymś realnym i namacalnym, aby dotrzeć do współczesnych konsumentów - co oznacza, że opakowanie jest obecnie prawdopodobnie najważniejszym aspektem każdej strategii ESG. 
 

Uosabiaj wartości - nie tylko je podkreślaj 

 
Konsumenci mogą teraz przeprowadzić żmudne badania na temat każdej marki i produktu przed zakupem, ale nie mają namacalnego dowodu na to, dopóki po raz pierwszy nie zetkną się z jego opakowaniem. W następstwie pandemii, podczas której prosty akt wzięcia produktu do ręki, aby sprawdzić, jak się czuje w dłoni, był w dużej mierze niemożliwy, uczucie dotyku nabrało nowego znaczenia dla konsumentów.
 
Jeśli przesłanie marki nie rezonuje z konsumentem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostanie ono utracone pośród morza innych komunikatów marketingowych, z którymi mają do czynienia współcześni konsumenci.
 
Zrównoważony, etyczny przekaz, który jest zagmatwany przez przeprojektowane, niepotrzebne plastikowe opakowania, prawdopodobnie nie trafi dobrze do współczesnych konsumentów. 
 
Świetny projekt opakowania powinien iść w parze z przekazem marki, aby nie tylko pokazywać wartości firmy, ale także ucieleśniać je w sposób, który konsumenci mogą dotknąć i poczuć, a także zobaczyć. Ważne jest, aby pamiętać, że zadanie opakowania niekoniecznie kończy się, gdy konsument dokona zakupu. Sposób, w jaki konsument otwiera opakowanie, sposób, w jaki opakowanie działa w celu ochrony produktu, a także - w razie potrzeby - wygoda zwrotu produktu w oryginalnym opakowaniu to kluczowe punkty styku, które marka może wykorzystać do wzmocnienia swoich wartości poprzez opakowanie. 
 
Nowoczesne podejście do etycznych łańcuchów dostaw i zrównoważonego rozwoju ma charakter holistyczny. W tym sensie opakowanie nie powinno być postrzegane jako drogowskaz wskazujący na moralność - powinno być nierozerwalnie związane z tym kodeksem. Dzięki innowacyjnemu projektowi strukturalnemu, technikom druku i ulepszeniom opakowań można to osiągnąć. Zamiana tworzyw sztucznych na materiały pochodzące z recyklingu lub materiały roślinne, zmniejszenie wagi i rozmiaru opakowania w celu zmniejszenia ogólnego śladu węglowego opakowania lub włączenie funkcji łatwego zwrotu w celu zminimalizowania kosztów logistycznych to tylko kilka technik, które można zastosować w ramach szerszej strategii zrównoważonego rozwoju, zapewniając, że deklaracje marki dotyczące zrównoważonego rozwoju są prawdziwe. 
 
Etyka i zrównoważony rozwój to gorące tematy w dzisiejszym przemyśle opakowaniowym, który stara się sprostać wymaganiom współczesnych konsumentów. Marki i przetwórcy mogą dowiedzieć się więcej o etycznych, zrównoważonych opakowaniach podczas London Packaging Week, tętniącego życiem domu innowacji i projektowania opakowań, we wrześniu tego roku w ExCeL London. 
 
London Packaging Week 2023 odbędzie się w dniach 21 i 22 września. Uczestnicy mogą zarejestrować się, aby otrzymać bezpłatny bilet, odwiedzając stronę londonpackagingweek.com

Źródło: Easyfairs