Perspektywy rozwoju branży opakowań dla elektroniki

13/02/2014
Opakowania dla elektroniki

Przedstawiamy prognozy firmy Stora Enso na rozwój branży opakowań dla elektroniki użytkowej.

Konsumenci produktów elektronicznych przyzwyczaili się co ciągłego oczekiwania na wprowadzanie nowych rozwiązań. Na przyszłość branży elektronicznej wpłynie szereg globalnych tendencji: zmieniający się popyt oraz wprowadzanie na rynek nowych produktów. Zwiększy się znaczenie opakowania, poprzez jeszcze większe jego zintegrowanie z marką i produktem. Z tej perspektywy staje się ono czymś znacznie istotniejszym niż tylko pudełkiem zawierającym produkt. Ten punkt widzenia pozwala sprecyzować w jaki sposób właściciel marki może wykorzystać opakowanie do stworzenia własnej przewagi konkurencyjnej.

Branża elektroniki użytkowej obejmuje szeroką gamę urządzeń wykorzystywanych w codziennym życiu do komunikowania, rozrywki oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Z tej perspektywy opakowania w branży elektroniki użytkowej można podzielić na dwa podsegmenty:
1) drobnych urządzeń elektronicznych: np. telefony komórkowe i akcesoria,
2) dużych urządzeń elektronicznych: np. telewizory i komputery.
 
Branża ta zużywa znaczącą ilość materiału z tektury falistej, a przewiduje się, że jego ilość będzie wrastała w tempie 6% rocznie w ciągu 5 następnych lat (Smithers Pira: The future of Global Markets for Corrugated Board Packaging to 2017). W skali globalnej materiały z tektury falistej i kartonu stanowią 31% całkowitej ilości materiałów używanych w produkcji opakowań we wszystkich segmentach branżowych. Przewiduje się, że w przyszłości rozkład pomiędzy stosowanymi materiałami również pozostanie na tym samym poziomie (Smithers Pira International).
 
W przyszłości branżę elektroniki użytkowej będzie kształtowało pięć kluczowych trendów, które mają znaczące konsekwencje dla opakowania. Te trendy to:
1) Krótsze cykle rozwoju produktu oraz więcej nowych produktów
2) Zwiększona siła konsumentów oraz zwiększona konkurencja
3) Zwiększona świadomość zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem
4) Zwiększone znaczenie wyglądu zewnętrznego opakowania
5) Rozwój handlu w sieci
 
Pięć głównych tendencji wpływających na kształt branży elektroniki użytkowej do 2016 roku, wskazuje na sześć kluczowych czynników gwarantujących sukces w branży opakowań.
1) Podstawowa potrzeba zagwarantowania rzetelnej, wysokiej jakości, która jest dostosowana indywidualnie do naszych potrzeb.
2) Właściciele marki nie potrzebują jedynie opakowania, ale niezawodnego, wysoce wydajnego rozwiązania opakowaniowego.
3) Będzie potrzeba wprowadzania innowacji w rozwiązaniach opakowaniowych, procesach
i właściwościach opakowania, aby zmniejszyć koszty ponoszone przez właścicieli marki.
4) Projekt opakowania będzie zyskiwała na znaczeniu z perspektywy marketingu i sprzedaży.
5) Bycie prekursorem we wprowadzeniu na rynek nowego produktu może mieć kluczowe
znaczenie dla osiągnięcia sukcesu, zwiększając znaczenie czasu przy jego wprowadzaniu.
6) Uwarunkowania związane ze zrównoważonym rozwojem w coraz większym stopniu
wpływają na decyzję kupujących co, wraz ze wzrostem ich świadomości, powoduje, że wartość ta musi być lepiej eksponowana
 
Te obszary wskazują istotne problemy dla właścicieli marki, jednak aby podjąć dalsze krokiw celu tworzenia wartości dodanej, dostawcy opakowań muszą także pracować nad sposobem spełnienia wymogów z nich wynikających. Aby w dalszym ciągu prowadzić działalność w sposób doskonały, przedsiębiorstwa z branży opakowań muszą pro aktywnie proponować innowacyjne rozwiązania oparte na analizach i wiedzy fachowej. Sądzimy, że sukces właściciela marki niewynika z dostarczenia brązowego pudełka, ale z oferowania proaktywnych rozwiązań.
 
Pierwszym krokiem w tworzeniu wartości dodanej, wykraczającej poza zwykłe opakowanie/pudełko, jest działanie w sposób proaktywny. Samo posiadanie zdolności/możliwości do oferowania rozwiązań nie będzie wystarczające, aby stać się dobrze prosperującym dostawcą opakowań. Sześć kluczowych czynników gwarantujących sukces wskazuje, co będzie ważne, ale aby naprawdę tworzyć wartość dodaną dostawcy opakowań muszą także pracować nad sposobami realizacji swoich rozwiązań. Dostawca opakowania będzie zmuszony, aby proaktywnie proponować innowacyjne usprawnienia w oparciu o własne analizy i wiedzę profesjonalną. Dostawcy opakowań muszą być bardziej aktywni oraz ciągle dążyć do kwestionowania obecnych rozwiązań, aby znaleźć nowe, lepsze i bardziej odpowiednie dla dzisiejszych potrzeb. Właściciele marki będą coraz bardziej polegali na swoich dostawcach opakowań, którzy udzielą im wsparcia w odniesieniu do sześciu kluczowych obszarów jak również będą oczekiwać od nich innowacji i innych korzyści, niż tylko zwykłego reagowania na złożone zamówienie.
 
Aby stać się bardziej konkurencyjnym, dostawcy opakowań będą musieli lepiej zaspokajać potrzeby klientów, oferując nie tylko produkty, ale także rozwiązania. Dostawcy będą musieli ciągle podchodzić krytycznie do swoich obecnych rozwiązań i przyjmować kompleksowe podejście, aby znajdować lepsze, wykraczające poza optymalizację pierwotnego, wtórnego lub trzeciorzędnego opakowania lub oferowanie tylko jednego typu materiału. Rozwiązanie obejmuje szereg komponentów np. opakowanie zewnętrzne i wewnętrzne, akcesoria, usługi, itd. Dostawcy opakowań będą musieli korzystać z pełnego zakresu materiałów opartych na włóknach, lub nawet posiadać wiedzę na temat wielu materiałów, aby rozwiązywać problemy, a nie tylko zaopatrywać klienta w opakowanie.
 
Jednym z dobrych przykładów z branży elektroniki użytkowej jest ponowne zaprojektowanie kartonów do telewizorów dla globalnego producenta odbiorników telewizyjnych. Dzięki innowacji Stora Enso Packaging Solutions klient zmienił konstrukcję swoich opakowań i uzyskał zmniejszenie zużycia materiałów do produkcji kartonów o 40%. Główne zmiany, które zostały wprowadzone objęły konstrukcję opakowania z poziomej na pionową. Oprócz zmniejszonego kosztu, nowa konstrukcja opakowania doprowadziła także do powstania większej powierzchni dającej się zadrukować, a która może zostać wykorzystana jako narzędzie marketingowe. Zmiana nie pociąga za sobą żadnych nieoczekiwanych kosztów związanych z pełnym wykorzystaniem tego usprawnienia.
 
Źródło: Stora Enso
 
 
 
 

Kategoria: