Czy opakowania typu "fresh" podbiją polski rynek?

24/05/2018
opakowania do świeżej żywności

Od kilku lat, opakowania przestały spełniać jedynie swoją pierwotną funkcję ochronną, a zaczęły skutecznie wpływać na poprawę wizerunku danej marki, jak i jej wyniki sprzedaży. Ich design wkracza również na nową drogę, gdyż konsumenci doceniają nowoczesne formy opakowań tak codziennych dóbr jak: produkty spożywcze, baterie, żarówki, kosmetyki. Istotnym trendem jest też ekologia. W opinii ekspertów kolejnym etapem rozwoju tej branży będzie między innymi moda na opakowania typu fresh.

Jak wynika, z raportu „Branża opakowań w Polsce 2010-2016 i prognozy 2017-2020”, polski rynek producentów opakowań jest wart 33,5 mld PLN, a już za dwa lata osiągnie wartość 46 mln PLN, przy prawie 7 proc. wzroście każdego roku1. Z czego wynikają tak optymistyczne prognozy?

Dziś, światowe koncerny stawiają głównie na opakowania wyższej jakości i bardziej trwałe, a ich cena zaczyna ustępować miejsca oprawie wizualnej. Konsumenci dużą wagę przykładają do bycia eko, a zatem to, co kupują musi również podążać tym nurtem. Oczywiście trendy takie jak kolory opakowań są powtarzalne, ale branża ciągle pracuje nad nowymi rozwiązaniami, które mogą ją zrewolucjonizować i przynieść ogromny rozwój poprzez zabawę kształtem, uszlachetnieniami, materiałami, a nawet ciekawym przedstawieniem elementów stałych jak np. kod kreskowy – mówi Aleksandra Sieradzka, Inżynier ds. rozwoju opakowań amerykańskiego koncernu Sonoco.

Moda na opakowania typu fresh

Jak wskazuje ekspert Sonoco, każdego roku przemysł spożywczy traci 15,6 mld dolarów z powodu psucia się żywności w handlu detalicznym. Zmodyfikowanie opakowań, tak by przedłużyły one okres przydatności produktu do spożycia nawet o jeden dzień, pozwoli odzyskać 1,8 miliarda dolarów tej straty. Pozwoli to także zmniejszyć liczbę odpadów na wysypiskach śmieci.

Nowa inicjatywa Sonoco FRESH wraz z Clemson Universitypracuje nad nowymi technologiami oraz formami opakowań, tak by zoptymalizować cykl życia świeżej żywności. Są to opakowania aktywne, które oddziałują z produktem i atmosferą wewnątrz oraz opakowania inteligentne, które monitorują i informują o zapakowanym produkcie. Nasz koncern w ciągu najbliższych 5 lat zainwestuje w ten projekt około 1,72 mln dolarów oraz wesprze badania Clemson University w kwocie 1 mln dolarów. Taka optymalizacja pozwoli na znaczne ograniczenie marnotrawienia jedzenia. Liczymy, że będzie to kolejny krok w obowiązujących trendach wśród opakowań – dodaje Aleksandra Sieradzka.

Eko trend

Opakowania, umożliwiające przedłużenie przydatności produktów spożywczych będą niczym innym jak rozwinięciem trendu eko, który na polskim i światowym rynku króluje już od kilku lat. Tego typu rozwiązania są stosowane w szczególności przy produktach ekologicznych, będąc ich naturalnym uzupełnieniem. Najczęściej wykorzystywanym surowcem w tym nurcie jest oczywiście szkło. Jednak na rynku dostępne są też opakowania stworzone z ekologicznego plastiku, a te nieulegające naturalnemu rozkładowi zastępowane są bardziej przyjazną dla środowiska tekturą litą.

Przykładem jest używana przez Sonoco tektura lita, tylko częściowo laminowana, która dzięki swojej bardzo wytrzymałej na przecięcia i rozdarcia strukturze, z powodzeniem zastępuje opakowania z tworzywa sztucznego. Kolejną gałąź eko trendu stanowią opakowania umożliwiające ich ponowne użycie. Konsumenci z chęcią wykorzystują estetyczne opakowania ponownie, które ponadto wspierają ideę experience of using– dodaje Aleksandra Sieradzka.

Personalizacja

Obserwując rozwój branży opakowań można wywnioskować, że współcześni konsumenci poszukują rozwiązań, którym mogą dać drugie życie i mieć na nie dodatkowy wpływ. Dlatego tak duże znaczenie w tej grupie zyskała możliwość personalizacji. Trend ten stał się niemal standardem przy opakowaniach w branży spożywczej, a coraz częściej wykorzystywany jest też przez producentów kosmetyków i grooming.

Personalizacja najczęściej wykorzystywana jest w zestawach kosmetyków pakowanych z okazji, np. świąt. Stosuje się ją również w produktach codziennego użytku, nadając im tym samym pewnej wyjątkowości. Mogą to być opakowania projektowane pod dany rynek, konkretny sklep czy też pojedynczego klienta. Nurt ten opiera się na zabawie kształtami, materiałami, drukiem, tak by konsument mógł wybrać produkt najbardziej odpowiadający swoim upodobaniom estetycznym czy potrzebom. Wprowadzamy również opakowania przyciągające inne zmysły niż wzrok. Używa się do tego chociażby lakierów „scratch and sniff”, które po potarciu wydzielają zapach tożsamy z produktem wewnątrz opakowania – podsumowuje Aleksandra Sieradzka.

Styl retro

Oprócz personalizacji, innym trendem dostosowanym do potrzeb konsumenta jest styl retro. Opakowania, zaprojektowane w tym nurcie mają za zadanie przenieść odbiorcę w czasie i przywołać pozytywne wspomnienia z przeszłości. Jednocześnie, firmy wykorzystując ten trend komunikują klientom o sprawdzonej recepturze oraz długiej historii swojego produktu.

E-commerce

W związku ze wzrostem sprzedaży internetowej, jedną z prężniej rozwijających się gałęzi w branży opakowań jest e-commerce. Sklepy coraz częściej odchodzą od wysyłek w brązowych, tekturowych pudłach. Nowe opakowania zaczęły spełnić funkcję reklamową oraz komunikacyjną, gdyż u konsumentów kupujących online emocje wzbudzają już nie tylko same zakupy, ale także moment ich rozpakowywania, tzn. unboxing, prezentowany często na portalach społecznościowych przez samych konsumentów.

[1] Źródło: Raport Equity Advisors „Branża opakowań w Polsce 2010-2016 i prognozy 2017-2020”.