Czynniki gwarantujące sukces na rynku opakowań

14/04/2014
Tomasz Żebrowski, Stora Enso

Na niedawno zakończonych w Warszawie targach Packaging Innovations można było uczestniczyć w specjalnej strefie seminariów LearnShop. W czasie jednej z prezentacji Tomasz Zebrowski,  wiceprezes firmy Stora Enso Poland, przedstawił prognozy dotyczące przyszłych tendencji rynkowych oraz rozwoju łańcucha wartości w branży opakowań, ze szczególnym uwzglęnieniem segmentów opakowań do żywności oraz elektroniki użytkowej.

Opakowania z tektury falistej i kartonu stanowią dziś 31% całkowitej ilości materiałów używanych w produkcji opakowań we wszystkich segmentach branżowych. Przewiduje się, że zużycie to w ciągu najbliższych pięciu lat będzie wzrastało o 6% rocznie, a podział między stosowanymi materiałami pozostanie na tym samym poziomie. Stora Enso skupia się na produkcji opakowań przeznaczonych do ekspozycji, zabezpieczenia i transportu towaru. Produkcję opakowań wykonuje w oparciu o papiery makulaturowe.

Za najważniejsze tendencje, które będą kształtowały rynek opakowań, firma Stora Enso uznaje:

  • znaczący wzrost internetowej sprzedaży detalicznej,
  • wzrastające znaczenie innowacji w projektowaniu opakowania w celu uzyskania lepszej ekspozycji na półce sklepowej (badania pokazują, że 65% decyzji o zakupie podejmowanych w sklepach spożywczych ma miejsce przy półkach sklepowych, co potwierdza potrzebę wyróżniania się w tym właśnie miejscu),
  • zwiększanie konkurencyjności w łańcuchu dostaw, co przekładać się będzie na konieczność dalszej redukcji kosztów,
  • krótsze cykle życia produktów, które będą skutkowały większą ilością nowych opakowań,
  • zwiększającą się świadomość problemów związanych ze zrównoważonym rozwojem i wpływem na środowisko naturalne.

Na kształt branży opakowań w przyszłości oraz na osiąganie sukcesu przez właścicieli marek, znaczący wpływ będą miały następujące czynniki:

  • Wspieranie kreowania wartości marki. Opakowanie będzie nabierało coraz większego znaczenia w budowaniu marki w tradycyjnej i internetowej sprzedaży oraz w generowaniu jej wzrostu. Większą uwagę będzie przywiązywało się do zróżnicowania produktów oraz lepszej ich ekspozycji na półce sklepowej. Zwiększy to atrakcyjność towaru dla konsumenta przez co zwiększy się także jego sprzedaż.
  • Prezentowanie zrównoważonego podejścia. Uwarunkowania związane ze zrównoważonym rozwojem w coraz większym stopniu wpływają na decyzje kupujących. Właściciele marki będą musieli prezentować swoje coraz większe zaangażowanie w sprawy związane ze środowiskiem naturalnym.
  • Redukcja kosztów. Aspekt redukcji kosztów, ma i będzie miał dla właścicieli marki, duże znaczenie w rozwoju form opakowaniowych produktów. Powinien on jednakże być zrównoważony i otwarty na nowe możliwości technologiczne produkcji opakowań, które mogą pociągać za sobą wyższe koszty, a skutkować wzrostem sprzedaży produktów czyli efektem pożądanym z perspektywy właściciela marki.

Właśnie redukcja kosztów oraz zwiększenie przychodów poprzez zrównoważone podejście do działalności mają być w

przyszłości priorytetem dla właścicieli marek. Dostarczenie skrojonych na miarę klienta rozwiązań opakowaniowych ma gwarantować wysoki stopień bezpieczeństwa, ochronę produktów oraz niezawodność i płynność produkcji u klienta. Właściciele marek chcąc utrzymać konkurencyjność w przyszłości muszą optymalizować procesy i dostarczać takie rozwiązania, które spełnią oczekiwania klientów. Firma Stora Enso po zainstalowaniu nowoczesnego systemu pakującego podniosła swój udział w portfelu zamówień na opakowania z 65 do 95%, zwiększając w ten sposób wydajność produkcji u Klienta. Innym przykładem było innowacyjne opakowanie do jaj, które miało wpływ na zwiększenie sprzedaży klienta o 40%.

Opakowania do jaj

- Aby sprostać tym tendencjom rynkowym chcemy skupiać się na proponowaniu innowacyjnych rozwiązań opakowaniowych naszym klientom, produkowanych na bazie surowców odnawialnych. Uruchomiliśmy Design Studio, w którym prezentujemy klientom nasze innowacyjne rozwiązania i wspólnie poszukujemy ich także dla konkretnych opakowań klienta. Chcemy dzielić się z klientami kompleksową wiedzą na temat opakowań, aby wspólnie wypracować najbardziej optymalne rozwiązania zarówno w sensie konstrukcyjnym jak i kosztowym. Tylko w ten sposób możemy uzyskiwać najlepsze wyniki przy zastosowaniu optymalnych kosztów. Ważną wartością dodaną jest też fakt, że odnawialne surowce papiernicze, które oferujemy klientom są najlepszym materiałem opakowaniowym minimalizującym negatywny wpływ na środowisko naturalne - mówił Tomasz Żebrowski wiceprezes Stora Enso Poland.

Firma Stora Enso Poland uczestnicząc w całym łańcuchu produkcji opakowań, począwszy od pozyskania surowca wtórnego w postaci makulatury, poprzez produkcję papieru aż do wyprodukowania opakowania spełnia również potrzeby klientów związane z recyklingiem odpadów. Makulaturę z rynku pozyskuje w ramach własnej organizacji recyklingu działającej w 20 największych miastach w Polsce.