Ostatnia dekada – mimo że obfitująca w wyzwania – bez wątpienia była dla polskiego e-commerce udana. Przykładem pandemia, która skutecznie spowolniła światową gospodarkę, a dla handlu internetowego stała się przełomem i szansą na jeszcze większą ekspansję. Jak podaje Raport E-Izby – w latach 2020-2021 rynek notował wzrosty na poziomie ponad 33 proc. r/r. Trudny dla biznesu, bo stojący pod znakiem kryzysu i inflacji, rok 2022 również otworzył przed e-sklepami nowe możliwości. Już niemal 80 proc. badanych konsumentów przyznało, że przenosi zakupy do Internetu w celu zmniejszenia wydatków i większej kontroli nad wydawanymi pieniędzmi oraz po to, aby ograniczyć ryzyko zakupowe poprzez wykorzystanie darmowych zwrotów oraz płatności odroczonych. Obecnie w sieci kupuje już 87 proc. internautów – to niemal dwukrotnie więcej niż przed dziesięcioma laty[1].
– Branża opakowań swoją stabilność i odporność na kryzysy zawdzięcza właśnie dynamicznemu rozwojowi handlu w sieci. Pudełka, taśmy czy wypełniacze są bowiem niezbędne do nadania przesyłki i to się nie zmieni. Dystrybutorzy opakowań nie mają zatem powodów do obaw i mogą liczyć na kolejne wzrosty, muszą jednak uważnie obserwować trendy i szybko na nie reagować – mówi Jarosław Kamiński, Prezes polskiego oddziału grupy RAJA, europejskiego lidera w dystrybucji opakowań wysyłkowych.
Grupa RAJA od lat z zaangażowaniem obserwuje rynek i jest istotną częścią zachodzących na nim zmian. W ciągu ostatniej dekady polski oddział grupy odnotował dziewięciokrotny wzrost sprzedaży opakowań i produktów niezbędnych do magazynowania i wysyłki. Co równie istotne, tylko w ubiegłym roku do grona kilkudziesięciu tysięcy klientów RAJA Polska dołączyło ponad 4 tys. nowych kontrahentów.
– Niezwykle cieszy nas wzrost popularności e-zakupów, bo dzięki temu również my nie zwalniamy tempa. Ostatnie lata to dla nas czas dynamicznego rozwoju i intensywnej pracy nad portfolio produktowym – dodaje Kamiński.
– Zainteresowanie ekologicznymi produktami ze strony przedsiębiorców skupionych wokół e-commerce w istocie jest w tej chwili większe niż kiedykolwiek wcześniej. Obecnie już 55 proc. sprzedaży RAJA w naszym kraju przypada właśnie na produkty, które zostały wyprodukowane zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju. Eko-transformacja polskiego e-handlu dzieje się na naszych oczach, a my jesteśmy dumni, że możemy być jej częścią – kwituje Jarosław Kamiński, Prezes Raja Polska.
[1] Izba Gospodarki Elektronicznej, “Dekada polskiego e-commerce”, 12 stycznia 2023 r.
[2] Raport „E-commerce B2B – Biznes w sieci.”, 2020, Mobile Institute dla Santander Consumer Bank