Ekologiczne opakowania i innowacyjne technologie na targach Taropak

11/10/2022
Ekologiczna opakowania i innowacyjne technologie na targach Taropak

Kilka tysięcy zwiedzających, setka wystawców, kilkadziesiąt nowości,  imponujące ekspozycje, inspirujące konferencje  – tak wyglądały Targi Taropak 2022. Targowi goście mieli okazję wzięcia udziału w kilku wydarzeniach branżowych. Ponadto mogli zwiedzić odbywającą się równolegle ekspozycję Targów Polagra.

Tegoroczne Targi Taropak, odbywające się w dniach 26-28 września, na trzy dni stały się centrum spotkań biznesowych branży opakowań. Wystawcy pokazali w tym roku wiele urządzeń automatyzujących produkcję opakowań, prezentowali swoje nowe maszyny pakujące, nie zabrakło również materiałów opakowaniowych, etykiet czy wypełniaczy. Znaczącą część ekspozycji zajęły w tym roku rozwiązania ekologiczne, których nie pominął również Sąd Konkursowy przyznając Złote Medale Grupy MTP podczas Targów Taropak 2022.

Doceniona jakość

Pięć produktów nagrodzono podczas tegorocznej edycji konkursu o Złoty Medal Grupy MTP podczas Targów Taropak. Nagrody zostały wręczone 26 września podczas uroczystej gali przez Wiceprezes Zarządu Grupy MTP Panią Elżbietę Roeske oraz Przewodniczącego Sądu Konkursowego Złotego Medalu Pana prof. Andrzeja Korzeniowskiego.

- Na obecnej edycji TAROPAK 2022 większość zgłoszonych wniosków koncentrowała się na wyrobach "przyjaznych dla środowiska", charakteryzujących się wysoką jakością oraz nowatorskimi rozwiązaniami – zauważył prof. dr hab. Andrzej Korzeniowski, przewodniczący Sądu Konkursowego.

Ekologiczne rozwiązania

Wśród wyróżnionych firm znalazła się kolekcja papierów ekologicznych GMUND BIO CYCLE, wykonanych z włókien roślinnych i całkowicie kompostowalnych, firmy Büttenpapierfabrik Gmund GmbH & Co. KG, dystrybuowana w na rynku polskim przez firmę ZiNG S.A.

- Bardzo się cieszę, że zostaliśmy wyróżnieni przez organizatorów Międzynarodowych Targów Poznańskich. Nasza innowacyjna działalność w zrównoważony rozwój, dbałość o środowisko naturalne została dostrzeżona  i otrzymaliśmy Złoty Medal MTP. Nagrodzona kolekcja papierów ekologicznych GMUND BIO CYCLE jest wyrpodukowana w 100% z makulatury lub w 50% z makulatury i w 50% z włókien roślinnych (z trawy, konopii, bawełny). To wszystko bardzo mocno podkreśla naturalność, ten najbardziej dzisiaj wiodący trend na rynku materiałów premium  - mówi Agnieszka Combrzyńska–Gralak, Product Manager w firmie ZING.

kolekcja papierów ekologicznych GMUND BIO CYCLE

Nagrodzono również tekturowy plecak piknikowy "NATURALNIE" firmy TFP Sp. z o.o., w całości przyjazny naturze - wykonany z tektury zadrukowanej farbami na bazie wody, w technologii cyfrowej.

- W tej edycji targów Taropak postanowiliśmy wystawić opakowanie, które jest odpowiedzią na żywotną potrzebę rynku w postaci ekologii i ukazania, że tektura falista i w ogóle podejście do wykorzystania papieru, to nie tylko konwencjonalne opakowania, jakie znamy z dyskontów i półek sklepowych, ale to również możliwość kreowania rzeczy zupełnie nowych, które są w 100% ekologiczne i nadające się wprost do recyklingu. Plecak „Naturalnie” to opakowanie, które pełni rolę kosza piknikowego. Forma plecaka, w którym mamy zestaw sztućców, papierowych kubeczków oraz miejsce na dobre rzeczy, które można zabrać na piknik. Wszystko zostało tak dobrane, aby nadawało się do recyklingu. Opakowanie zostało wyprodukowane z tektury 5-warstowej z solidnym mocowaniem. Opakowanie zostało solidnie wykonane i nadaje się do wielokrotnego wykorzystania - mówi Marek Jarmuszczak, dyrektor R&D w TFP Sp. z o.o. - Ciekawą rzeczą jest zastosowany nadruk cyfrowy tuszami na bazie wody (a nie, jak to często bywa, farbami UV). Chcieliśmy podkreślić, że drukując na tekturze farbami na bazie wody, bez szkodliwych związków, mamy szerokie pole zastosowania, w tym do opakowań mających kontakt z żywnością. Zależało nam na podkreśleniu idei, że papier i tektura mają różnorodne możliwości wykorzystania. Druk cyfrowy umożliwia nam również dużą dozę personalizacji, każda partia produkcyjna mogła by zawierać każdy egzemplarz w innym nadruku. Klienci chętnie wykorzystują możliwość personalizacji, m.in. do znakowania swoich opakowań (np. oznaczania numeru serii), z czym dotychczas musieli radzić sobie sami.

 plecak piknikowy "NATURALNIE" firmy TFP

Za ekologiczną taśmę papierową TruePaper wyróżniono firmę ATS-Tanner Polska Sp. z o.o. TruePaper składa się z co najmniej 95% czystego papieru lub ponad 50% włókien z recyklingu, może być poddany recyklingowi oraz nadaje się do bezpośredniego kontaktu z żywnością. TruePaper zawiera na bazie wody środek wiążący, który można połączyć za pomocą technologii ultradźwiękowej i termozgrzewalnej. Za ten produkt firma ATS-Tanner Polska Sp. z o.o. otrzymała również Złoty Medal Wybór Konsumentów.

- To dla nas potwierdzenie właściwej drogi naszego rozwoju, a składają się na nią m.in. wyznaczane przez nas zrównoważone strategie i cele naszych klientów, zwłaszcza, że w coraz większym stopniu do czynienia mamy z ograniczaniem używanie opakowań plastikowych – uważa Thomas Weber, Content Manager w ATS Tanner, producent i dystrybutor TruePaper.

taśma papierowa TruePaper ATS-Tanner Polska

Sprawne pakowanie

Złote Medale otrzymały również firmy reprezentujące sektor maszynowy. Firma RADPAK Fabryka Maszyn Pakujących Sp. z o.o. została nagrodzona za maszynę pakującą w worki RM - 55 HAI. Nowością w maszynie RM-55 HAI jest wstępnie przygotowany worek z rękawa folii, a mechanizm do odcinania odpowiedniej długości rękawa przygotowuje worek do zgrzewania dołu. W maszynie został użyty nowy system zgrzewania impulsowego, który zapewnia wysoką wydajność i powtarzalną jakość zgrzanego połączenia.  

- Jest to nowa technologia, która służy do napełniania dużych worków. Do procesu pakowania użyty został rękaw foliowy, z którego worek będzie zgrzewany w dolnej i górnej części. Maszyna znajduje zastosowanie w pakowaniu produktów w przemyśle wydobywczym (np. węgiel), spożywczym (np. płatki śniadaniowe), tworzyw sztucznych (granulaty pvc), nawozowym - mówi Aleksandra Jaskrowska z działu marketingu w firmie Radpak.

maszyna pakująca w worki Radpak

Za innowacyjne podejście do projektowania i wdrażania rozwiązania wyjątkowego, indywidualnego, dedykowanego do wymagań i wytycznych zamawiającego wyróżniono także zrobotyzowane systemy paletyzacji zgłoszone przez Sieć Badawczą Łukasiewicz oraz Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP.

Imponujące ekspozycje

Podczas Targów Taropak 2022 statuetką Acanthus Aureus, za stoiska cechujące się najlepszymi rozwiązaniami architektonicznymi i graficznymi, które sprzyjały bezpośredniej komunikacji z klientem i podkreślały pozytywny wizerunek firmy, wyróżniono trzy firmy: Sieć Badawczą Łukasiewicz, Wald-Gold oraz VP Polska.

systemy paletyzacji Sieć Badawcza Łukasiewicz

wald-gold
vp polska

Proekologiczne technolgie

Na targach nie zabrakło również dostawców maszyn umożliwiających produkcję ekologicznych opakowań z materiałów gotowych do recyklingu, takich jak celuloza czy trzcina cukrowa.

– Na targach Taropak promujmy m.in. innowacyjne termoformierki Kiefel Naturfomer KFT służące do formowania opakowań z pulpy celulozowej oraz maszyny KOCH Pac-Systeme umożliwiające pakowanie produktów w papierowy blister, czyli w różnoraki sposób formowany papier, łączony przez stałocieplną zgrzewarkę, tworząc w pełni recyklingowalne opakowanie  – mówi Piotr Kaczyński, właściciel firmy KF Technologie. – Maszyny te realizują też sposób produkcyjny za pomocą standardowych metod, czyli z PET-u, który jest w pełni zawracalny i mieści się światowym bio-trendzie.

kf technologie

Swoje portfolio produktów zaprezentowała też słoweńska firma Pama Paper Machinery.

- W naszej ofercie mamy większość maszyn potrzebnych do produkcji opakowań z tektur faistych, takich jak automaty sztancujące, składarko-sklejarki wielopunktowe, tekturnice. Poza tym, że sprzedajemy maszyny, zajmujemy się również ich pełnym serwisem, instalacją tych maszyn oraz szkoleniem operatorów. To są maszyny, które jesteśmy w stanie dostosować do oczekiwań klienta, do tego co chce produkować, jak dużo i w jakim formacie - mówi Przemysław Scholl, przedstawiciel na Polskę firmy Pama Paper Maichinery.

Pama Paper Machinery

Na stoisku firmy Fromm Poland odwiedzający mogli zobaczyć wiązarki opasujące opakowania za pomocą papierowej taśmy oraz urządzenia do produkcji wypełnień papierowych.

- Nowością w naszej ofercie są urządzenie Airpad służące do produkcji papierowych poduszek powietrznych, w celu wypełnienia wolnych przestrzeni opakowań produktów, aby wyglądały bardziej ekskluzywnie. Także klient otwiera opakowanie z dość drogim produktem, np. etui z biżuterią i dookoła ma piękne, papierowe, ekologiczne wypełnienie – mówi Alicja Wysowska z Fromm Poland. – Urządzenie to klient może u nas kupić, ale także od nas wynajmować.

Fromm Poland

Większa automatyzacja

Na stoisku polskiego producenta maszyn - firmy PROTiM - uwagę przykuwał sportowy motocykl Yamaha R-6 i wcale nie przypadkowo, bo celem firmy jest przyspieszenie procesów produkcji opakowań.

- To, czym się zajmujemy, zmierza do tego, żeby wprowadzić oszczędności i nie tylko zastąpić pracę ludzką automatami, ale również ograniczyć zużycie tektury. Standardowe opakowanie, np. karton klapowy, jest sklejane u producenta opakowań. Jeśli będziemy sklejać to opakowanie u klienta, to zaoszczędzimy na rozkroju tektury jak i na samym procesie. Są to na pewno działania proekologiczne, ponieważ tę samą funkcję opakowanie spełnia przy mniejszej ilości tektury  – mówi Filip Rogiewicz, CEO w PROTiM. – Dla klientów, którzy nie mają wysokiej wydajności i nie chcą inwestować dużych kwot w automatyczne linie pakujące, mamy urządzenia formujące tace kartonowe. Natomiast dalej proces pakowania odbywa się ręcznie. Budujemy wysokiej klasy urządzenia, szybkie i wytrzymałe, z których korzystają największe światowe korporacje.

PROTiM

Design, który sprzedaje

Druga edycja konferencji Taropak Design przyciągnęła w tym roku wielu słuchaczy. Dwudniowa koncepcja wydarzenia pozwoliła na szerokie przedstawienie tematu ważności marketingu i sprzedaży w branży opakowań, a także pozwoliła na przeprowadzenie na żywo badań neuromarketinowych na uczestnikach wydarzenia, które pokazały jak bardzo nasz mózg reaguje na nietypowe rozwiązania opakowaniowe przyciągające wzrok konsumenta. Zaproszeni eksperci podpowiadali jak zwiększyć sprzedaż produktu poprzez odpowiedni design, jak wykorzystać nowe technologie do kreowania marek czy zdradzili jakie są złote zasady projektowania opakowań.

Taropak Design

- Przyjechaliśmy na targi zaprezentować przede wszystkim trzy obszary, które dynamicznie rozwijamy: display/POS, opakowania e-commerce, jak również rozwiązania proekologiczne, które zmierzają do redukcji bądź eliminacji tworzyw sztucznych z opakowań. Kontynuujemy naszą misję Better Planet Packaging, która dowodzi, że jest wiele obszarów, gdzie może zastąpić plastik na rzecz biodegradowalnego i najczęściej poddawanego recyklingowi papieru - Jakub Świętek, Innovation & Development Manager w Smurfit Kappa. – Tektura falista to nie tylko opakowania, ale też wiele form użytkowych. Na stoisku towarzyszą nam tekturowe ściany, przegrody, dekoracje, wszystkie elementy wyposażenia w postaci krzeseł i stołu.

 Smurfit Kappa

Partnerami konferencji, którzy stworzyli na Targach Taropak specjalną Strefę Designu, były firmy: Burgopak Poland, Zing, ASM Research/Neurolab, Dragon Rouge oraz Smurfit Kappa – która przygotowała tegoroczną aranżację sceny konferencyjnej.

- Bardzo się cieszę, że mogliśmy uczestniczyć w tegorocznej edycji Taropak Design. Cieszę się, że mogliśmy do tego świata technicznego wrzucić trochę kolorów, trochę designu, Mam nadzieję, że te targi będą właśnie szły w tym kierunku - mówi Agnieszka Combrzyńska-Gralak. – Design jest dla nas bardzo istotnym elementem. Natomiast musi on iść w kierunku gospodarki zrównoważonego pozycjonowania i dlatego wyróżniamy wśród wszystkich naszych kolekcji papiery pro-eko. Każdy producent powinien dzisiaj kłaść ogromny nacisk na to, aby papiery były rzeczywiście wytwarzane w sposób proekologiczny, posiadać certyfikaty FSC, Blue Angel (certyfikat podkreślający czy produkt jest w 100% wyprodukowany z makulatury), Long Life (papiery długowieczne).  

E-commerce dla opakowań

Tematyka sektora e-commerce zagościła na scenie Targów Taropak po raz trzeci, ponownie odnotowując duży sukces. Widownia pękała w szwach, gdy zaproszeni eksperci, reprezentujący takie firmy jak Allegro Biznes, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Max&Mrau, DrMax Drogeria ,TFP,  VP Polska, Versor Engineering, Digit Pack czy blog Sztuka E-Commerce,  dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat obecnych wyzwań rynku e-commerce. Wśród poruszanych tematów królowały eko rozwiązania w opakowaniach do wysyłek, ale prelegenci pochylili się także nad aktualnymi tematami dotyczącymi oczekiwań konsumenckich, m.in. omówione zostały uczucia konsumenta związane z tzw. unboxing experience czy możliwości zadruku opakowań e-commerce. Partnerem Głównym Konferencji była firma Allegro Biznes.

E-commerce dla opakowań

Współpraca wewnątrz branży

Gratką dla targowych gości były branżowe strefy Targów Taropak. Jak co roku jedną z takich stref stworzyła Polska Izba Opakowań wraz ze swoimi członkami, którzy prezentowali swoje najnowsze produkty. Na specjalnej scenie PIO zorganizowała również swoją konferencję nt. trendów i kierunków zmian na rynku opakowań.

Nowością dla odwiedzających była ekspozycja stworzona przez członków Stowarzyszenia Polskich Producentów Etykiet Samoprzylepnych. Firmy reprezentujące SPPES prezentowały swoje rozwiązania tworząc jednocześnie miejsce idealne do rozmów biznesowych z przedstawicielami firm produkujących etykiety samoprzylepne, co sprzyjało bliższemu poznaniu środowiska etykietowego w Polsce.

Targi Taropak przez trzy dni gościły również Klub Producentów Opakowań Ukrainy wraz z kilkoma członkami, m.in. Pack Group, Vesna, Anfol, Packprint czy Pabags. Klub Producentów Opakowań Ukrainy to stowarzyszenie skupiające producentów oraz konsumentów materiałów opakowaniowych, maszyn do pakowania, pojemników i opakowań w Ukrainie. Klub na targach Taropak reprezentował jego Prezydent oraz redaktor naczelny Magazynu Upakovka - Walery Kriwoszej.

cardboard union

Organizatorzy kontynuują coroczny cykl Targów Taropak, dlatego kolejna edycja Targów Taropak – już tradycyjnie – odbędzie się jesienią za rok! W planach są nie tylko kolejne branżowe strefy i merytoryczne konferencje, ale także nowości i niespodzianki w ofercie wystawienniczej. Wkrótce organizatorzy przekażą więcej szczegółów na temat przyszłorocznej edycji Targów Taropak.

Fotorelacja z targów Taropak 2022 >>