Ekologiczny e-commerce, czyli jak zadbać o środowisko handlując przez internet

Artykuł zewnętrzny
13/07/2021
Ekologiczny e-commerce, czyli jak zadbać o środowisko handlując przez internet

Tempo, w jakim światowy e-commerce zmienia dotychczas postrzegany handel w wirtualną wymianę towarowo-finansową jest imponujący. Coraz ważniejsza w jego kontekście staje się ekologia. Jak być w zgodzie ze środowiskiem jednocześnie rozwijając sprzedaż przez internet?

Ekologia w e-commerce to oczywiście ważna kwestią ze względów marketingowych i PR-owych. Klienci – co naturalne – chętniej wybierają te marki, które kojarzą się im z dbałością o świat, środowisko czy ograniczanie emisji CO2. Czy w e-commerce można być w zgodzie z ekologią? By tak się stało wcale nie trzeba wielkich zabiegów, a jedynie kilku zmian przyzwyczajeń czy ogólnych zasad.

Ekologiczne opakowanie dla kuriera

Kwintesencją e-commerce jest sprzedaż towaru przez internet, a następnie dostarczenie go do klienta. Zapewniają fo firmy kurierskie – DPD, DHL, In Post, Geis, FedEx oraz inne. Rośnie rola tego, w czym kurierzy doręczają przesyłkę. Opakowanie powinno o być ekologiczne, zgodne ze środowiskowymi standardami. Co kryje się pod tym określeniem? Przede wszystkim recyklingowane – opakowanie powinno pochodzić z odzysku. Nic złego nie jest już w przysłaniu towaru w kartonie, który jest w niezłym stanie i posłużył kilkakrotnie do dostawy – można z tego wręcz uczynić wizerunkowy atut. Warto zadbać też o programy lojalnościowe tak, by np. klienci, którzy zbierać będą opakowania po dostarczanych im towarach, po odesłaniu ich do e-sklepu otrzymywali bony na kolejne zakupy. To ważne dla sanych producentów – z pewnością chętnie powtórnie zapełnią np. otrzymane z powrotem pojemniki i zaoszczędzą na ich wytworzeniu.

Efektywna logistyka kurierska

Wpływ na ekologię odgrywać będzie również sposób, w jaki doręczane są przesyłki kurierskie. Łańcuch logistyczny już teraz dopracowywany jest pod kątem ogólnej logistyki i tego, by generował jak najmniejszy ślad węglowy. Efekty prac firm kurierskich już widać. Rezygnacja z usług door to door – a więc nic innego jak korzystanie z sieci automatów osiedlowych – pozwala redukować paliwo używane przez kurierów o nawet 20 proc. Takie rozwiązanie przekłada się również na efektywność jazdy kuriera. Ten nie generuje bowiem pustych kilometrów; nieefektywnego przebiegu, który kończy się np. Tym, że odbiorcy nie ma w domu i z paczką trzeba wrócić do centrali.

Rozsądna polityka zwrotów towaru

Jednym z problemów, jaki jest charakterystyczny dla e-commerce są nieograniczone zwroty. Szczególnie sklepy odzieżowe, walcząc o klientów, wprowadziły możliwość zamówienia towarów, przymierzenia ich w warunkach domowych, a następnie odesłania na koszt sprzedawcy jeśli dany rozmiar czy kolor nie przypadł komuś do gustu. Z jednej strony to naturalny mechanizm e-commerce. Z drugiej – jak zauważają specjaliści platformy KurJerzy.pl - potężne obciążenie dla kurierów, którzy w praktyce wożą produkty w dwie strony bez sensu. Producenci sięgają tu po ciekawe rozwiązania, dzięki którym niwelują ryzyko zwrotów, co do których – o czym warto pamiętać – konsument ma naturalne prawo. Duże znaczenie w tym względzie odgrywa sztuczna inteligencja i internet; automatyzacja oraz zastosowanie nowoczesnych technologii pozwala dobrze dopasować dany towar do sylwetki kupującego. Przykładem z innej branży są np. wizualizatory wnętrz, które na podstawie fotografii wykonanej smartfonem zmieniają dane pomieszczenie uwzględniając np. konkretny dekor podłogi laminowanej lub płyty meblowej. Dzięki temu kupujący już na początku potencjalnej transakcji ma większą pewność, czy dany towar będzie pasował do jego wnętrza.