Każda z technologii druku kolorowego ma swoje wady i zalety. Koszty produkcji oraz dostawy, jakość, terminy, docelowe miejsce aplikacji etykiety – wszystkie te aspekty trzeba wziąć pod uwagę, decydując się na jedną z metod. Którą z nich wybrać, która będzie najlepsza i najlepiej wpasuje się w oczekiwania klienta? O technologiach druku, ich wadach i zaletach piszą eksperci z firmy Etisoft.
Jest to technika druku wypukłego elastycznymi formami drukowymi i ciekłymi farbami szybkoschnącymi, której uniwersalność pozwala na zastosowanie jej na nierównym podłożu. Mimo bardzo wielu plusów i traktowania tejże technologii jako pewnego rodzaju standardu, procesu tego nie można traktować jako najlepszego z możliwych. Efektywność kosztową osiągamy przy dużych nakładach etykiet. Jest więc ona ukierunkowana na klientów o większych potrzebach w zakresie wysokonakładowych dostaw, którzy jednocześnie mają ściśle określone wymagania jakościowe co do finalnego produktu.
spójność barw, żywe kolory, wysoka jakość druku i jego trwałość,
zmniejszające się koszty produkcji uzależnione od rosnącego nakładu etykiet,
największy zakres stosowanych materiałów.
stosunkowo długi czas realizacji związany z koniecznością przygotowania i zatwierdzenia wzoru graficznego,
zamówienia i wykonania narzędzi (polimer, wykrojnik),
termin realizacji uzależniony od możliwości produkcyjnych wykonawcy oraz dostępności maszyn,
wysoki koszt magazynowania produktu,
mała elastyczność we wprowadzaniu szybkich zmian w obrębie zadruku,
brak możliwości personalizowania każdej z etykiet z osobna.
O druku cyfrowym mówimy wówczas, gdy materiały przeznaczone do druku są dostarczane w postaci danych komputerowych. Metodę tę możemy zaliczyć do szybkich i wygodnych, zwłaszcza gdy zależy nam na niewysokich i średnich nakładach etykiet. Można ją potraktować jako metodę finalną, jak i formę „próbnego” wydruku przed wyprodukowaniem dużego nakładu.
Czas realizacji zlecenia produkcji etykiety kolorowej jest znacznie krótszy niż w przypadku technologii fleksograficznej. Oszczędności czasowe uzyskujemy przez brak konieczności przygotowania form drukarskich (polimerów i wykrojników). Z drugiej strony, proces produkcyjny musi być zgrany z osobnym etapem wycinania etykiet z zadrukowanej wstęgi na maszynach laserowych lub rotacyjnych. Proces ten wymaga zatem zgrania procesu drukowania i wycinania etykiet na różnych maszynach poligraficznych.
krótki czas realizacji (brak konieczności naświetlania klisz polimerowych i przygotowywania wykrojnika),
jakość wydruku porównywalna do jakości etykiet flekso,
możliwość druku małych nakładów w niskiej cenie,
wysokie tempo druku: do 300 mm/s,
możliwość druku na wielu różnych podłożach,
personalizacja druku (możliwość nadawania seryjnej numeracji, zmiennych danych).
odporność wydruku na czynniki zewnętrzne niższa od druku fleksograficznego,
ograniczenia technologiczne w zakresie doboru materiału do druku,
węższe spektrum dostępnych materiałów,
dwuetapowość produkcji (maszyna drukująca i maszyna sztancująca etykiety). Osobny proces druku (roll-to-roll) oraz wycinania etykiet w technice laserowej lub rotacyjnej z gotowej, zadrukowanej już wstęgi.
Jest to rodzaj cyfrowego druku atramentowego z użyciem tuszów pigmentowych lub tuszów na bazie wody. Druk odbywa się na materiałach dedykowanych, przy czym większość zleceń realizowana jest na papierze typu gloss. Klienci oczekujący podwyższonej wytrzymałości materiałowej, jak i samego zadruku, mogą skorzystać z dedykowanych materiałów syntetycznych (głównie polipropylenu). Co roku liczba materiałów o różnorodnych zastosowaniach i funkcjonalności dostosowanej do tego typu druku rośnie w tempie dwucyfrowym. Wskazuje to na silny trend rozwojowy technologii inkjet. Sam rynek druku inkjetowego (wliczając zadruk opakowań) powinien rosnąć w tempie ponad 15% rocznie w ciągu najbliższych lat.
Ta technologia druku kolorowego kwalifikowana jest dla średnich (inkjet przemysłowy) oraz niskich nakładów etykiet (tak inkjet przemysłowy, jak i desktop). Elastyczna i efektywna technologia, jeśli chodzi o reakcję na druk (dzień zlecenia / dzień produkcji / dzień realizacji zamówienia-dostawy).
lepsze zarządzanie potrzebami druku: możliwość błyskawicznej reakcji i natychmiastowej gotowości do druku,
drukowanie etykiet w pełnym kolorze bez podziału na etapy drukowania danych stałych i zmiennych (numerator, kod kreskowy, etc.),
druk ilości dokładnie dopasowanych do potrzeb klienta,
prędkość drukowania: od 100 do 300 mm/s (prędkość druku uzależniona jest od założonej jakości wydruku, wielkości etykiety),
atrakcyjny wygląd etykiet, optymalizacja gospodarki magazynowej: ograniczenie zapasów i odpadów oraz przestojów podczas produkcji, brak opóźnień w dostawach,
wysoka trwałość nadruku – pigmentowe tusze są odporne na działanie wody i blaknięcie, w związku z tym tego typu rozwiązania wpisują się w oczekiwania klientów przemysłowych,
stały koszt druku,
pozwala na dużą zmienność wzorów przy tym samym formacie etykiety,
oszczędność czasu,
dla druku inkjet desktop: możliwość druku zdalnego z systemu ERP,
możliwość polecenia druku bezpośrednio ze sterownika urządzenia (brak konieczności korzystania z dedykowanych programów do druku etykiet).
wymaga zakupu samej drukarki, konieczności przygotowania grafiki w odpowiedniej rozdzielczości, programu do druku etykiet, czystych etykiet z odpowiednim podłożem, systematycznej wymiany kartridży,
odpowiedzialność za druk leży po stronie klienta,
ograniczona grupa materiałów, których powłoka wierzchnia (coating) jest dedykowana do adaptacji atramentów inkjet (standardowe materiały do druku fleksograficznego czy termotransferowego nie nadają się do druku inkjet),
wielkość nakładu nie przekłada się na dużo niższą cenę produktu.
Przyglądając się wyżej przykładom podanym, opinie te w dużej mierze wskazują, że aby dobrać właściwą technologię dla druku etykiety kolorowej powinniśmy uwzględniać następujące czynniki:
przeznaczenie etykiety, tj. jej funkcjonalność, trwałość, zastosowanie na zewnątrz lub do wewnątrz – wymagania jakościowe względem etykiety (m.in. określone w specyfikacji produktowej klienta),
ramy czasowe, jakie klient zostawia na wdrożenie,
nakład etykiet (rocznie i w dostawie),
cena targetowa (określony pułap cenowy etykiety może ograniczyć ekonomiczne uzasadnienie zastosowania danej technologii),
możliwości technologiczne sprzętu poligraficznego,
dostępne spektrum materiałowe w zakresie wybranej technologii poligraficznej,
konieczność druku danych zmiennych docelowo na etykiecie lub dodruku tych danych przez klienta.
Źródło: Etisoft