Grupa Arctic Paper podsumowuje 3. kwartały 2021 roku

09/11/2021
Grupa Arctic Paper podsumowuje 3. kwartały 2021 roku

Skonsolidowane przychody Grupy Arctic Paper w 3. kwartale 2021 roku wyniosły 889,7 mln PLN. Zysk operacyjny EBITDA wyniósł 102,1 mln PLN, EBIT osiągnął poziom 72,8 mln PLN, a zysk netto 53,4 mln PLN. Połączenie segmentów celulozy i papieru nadal stabilizuje wyniki, ponieważ wahania w tych segmentach wzajemnie się równoważą. Spółka osiągnęła rekordową produkcję papieru zapełniając portfel zamówień na bieżący rok. Grupa zaprezentowała nową strategię na lata 2022-2030 dodając segmenty opakowań i energii, z jednoczesnym wykorzystaniem istniejących mocnych stron segmentów celulozy i papieru.

Wybrane dane finansowe – Grupa Arctic Paper i Arctic Paper

Wybrane dane finansowe – Grupa Arctic Paper i Arctic Paper (segment produkcji papieru)

Grupę Arctic Papier tworzą Arctic Paper S.A. (spółka holdingowa), papiernie Arctic Paper (segment papieru) i producent celulozy Rottneros AB, w którym Arctic Paper S.A. posiada 51 proc. udziałów. Zysk netto na akcję: zysk netto segmentu papieru plus 51% zysku netto Rottneros podzielone przez liczbę akcji.

Wyniki finansowe Grupy Arctic Paper komentuje Michał Jarczyński, CEO Arctic Paper S.A.

Trzeci kwartał był mocny: przychody Arctic Paper wzrosły do 889,7 mln PLN (702,8 mln PLN) przy EBITDA na poziomie 102,1 mln PLN (86,4 mln PLN). Podczas gdy równowaga pomiędzy papierem a celulozą zmieniła się na korzyść celulozy, skonsolidowany wynik po raz kolejny potwierdza zaletę połączenia tych dwóch segmentów. Nasza sytuacja finansowa pozostaje silna ze wskaźnikiem długu netto/EBITDA na poziomie 0,66 (0,48).

Obserwujemy duży popyt na rynkach celulozy i papieru, a nasze portfele zamówień są zapełnione na kolejne dwa miesiące. Sprzedaż segmentu papierniczego wzrosła do 645,0 mln PLN (491,9 mln PLN), podczas gdy EBITDA zmniejszyła się do 46,3 mln PLN (69,7 mln PLN) z powodu wyższych kosztów produkcji. Podnieśliśmy nasze ceny, aby zrekompensować wpływ wyższych cen surowców, energii i transportu. Stoimy również przed wyzwaniami logistycznymi związanymi z ograniczoną dostępnością środków transportu. Wykorzystanie mocy produkcyjnych osiągnęło rekordowy poziom 99% (83%), przy produkcji i sprzedaży w wysokości 169 000 ton (143 000 ton), co jest poziomem wyższym niż przed pandemią.

W przypadku Rottneros – segment celulozy – przychody za trzeci kwartał wzrosły o 12% do 570 mln SEK (508 mln SEK) a EBITDA sięgnęła 130 mln SEK (33 mln SEK). Wielkość produkcji w tym okresie wyniosła 92 200 ton (110 200 ton) z powodu planowanego postoju remontowego, który nie miał miejsca w porównywalnym okresie 2020 r. Ceny celulozy ustabilizowały się na wysokim poziomie i notujemy duży popyt.

Po zakończeniu okresu sprawozdawczego przedstawiliśmy naszą nową strategię Grupy na lata 2022-2030. Realizując Strategii 4P zmierzamy w kierunku bardziej zrównoważonego, zdywersyfikowanego i szybko rozwijającego się biznesu z lepszymi marżami i wyższą rentownością. Bazując na synergii i kompetencjach z dwóch istniejących segmentów – papieru i celulozy, które będą dalej rozwijane – rozbudowujemy biznes o segmenty opakowań i energii. Celem nowej strategii jest zwiększenie EBITDA o 70 proc. i marży EBITDA do 15 proc. do 2030 r. Łączne inwestycje mają przekroczyć 1,5 mld PLN na lata 2022-2030, a Grupa osiągnie neutralność emisyjną najpóźniej do 2035 r.

Rozwój Arctica będzie opierał się na czterech filarach: papier, celuloza, opakowania i energia. Pierwszy krok w tym kierunku zrobiono pod koniec października, kiedy Arctic Paper i Rottneros podpisały list intencyjny w sprawie rozwoju produkcji tacek z formowanego włókna celulozowego na terenie Arctic Paper w Kostrzynie. Planuje się, że wspólne przedsięwzięcie uzyska pełne zdolności operacyjne do końca 2023 r. i będzie generować roczne przychody w wysokości 9-11 mln EUR. Oczekuje się, że inwestycja wyniesie 12-15 milionów EUR. W nowym zakładzie produkowane będzie 60-80 milionów tacek z włókna celulozowego, które mogą wytrzymać ciepło. Jest to doskonałe rozwiązanie dla szybko rozwijającego się rynku dań gotowych.  

Nowa strategia wskazuje nam kierunek na przyszłość. Biorąc to pod uwagę i nasze mocne skonsolidowane wyniki, mam pewność, że zmierzamy we właściwym kierunku.