


Uczestnicy wydarzenia London Packaging Week, które odbędzie się w Excel London w dniach 15 i 16 października 2025 roku, będą zastanawiać się nad tym, co przyniosą branży kolejne dekady. Będą również szczególnie koncentrować się na zrównoważonym rozwoju w czasach, gdy przepisy takie jak Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (ROP) są priorytetem dla każdego biznesu.
Jednym z ekspertów analizujących oba te zagadnienia podczas wydarzenia będzie Gillian Garside-Wight, dyrektor ds. doradztwa w firmie konsultingowej Aura, specjalizującej się w zrównoważonym rozwoju opakowań. 15 października wygłosi ona prezentację "Spostrzeżenia rzucające światło na przyszłość opakowań do roku 2050" („Insights to Illumate the Future of Packaging to 2050”).
„Jak będą wyglądać opakowania w roku 2050 i jak marki powinny się przygotować już dziś? To są kluczowe pytania” – zauważa. „Czy wszystko będzie zależeć od technologii, czy od niedoboru zasobów w świecie nękanym zmianami klimatu? Przyszłość może potoczyć się w tak wielu kierunkach i tak wiele możemy zrobić już teraz, aby być na nią gotowym”.
Aura powstała w 2022 roku, skupiając zespół doświadczonych konsultantów z branży handlu detalicznego, technologii i opakowań. Jej celem jest tworzenie rozwiązań technologicznych, które odpowiadają na kluczowe wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, z jakimi borykają się detaliści, właściciele marek i producenci opakowań: od zarządzania złożonym łańcuchem wartości, przez radzenie sobie z rozbieżnymi celami interesariuszy, po brak dokładnych danych i nadążanie za stale zmieniającymi się przepisami.
Jako szefowa zespołu konsultingowego, Garside-Wight opracowuje strategie opakowaniowe, plany rozwoju i zrównoważone rozwiązania opakowaniowe, aby sprostać potrzebom klientów, konsumentów i planety. Podczas London Packaging Week połączy to doświadczenie z dogłębnymi badaniami firmy Aura dotyczącymi tego, jak będzie wyglądał rok 2050 dla branży.
„Przeprowadziliśmy dogłębną analizę makroekonomicznych czynników wpływających na kształt opakowań, od zmieniających się wartości konsumentów i celów zrównoważonego rozwoju po globalne zmiany i nowe technologie” – wyjaśnia. „Wykorzystujemy nasze autorskie modele prognozowania, aby pokazać, jak opakowania mogą stać się motorem innowacji, odporności i wartości marki”.
Garside-Wight zaprezentuje i omówi cztery scenariusze przyszłości, które przedstawiają cztery wersje świata w 2050 roku, oraz ich wpływ na handel detaliczny i opakowania. Są to:
„Do 2050 roku świat będzie nie do poznania” – podkreśla. „Pomyślcie tylko. Prawie dziesięć miliardów ludzi. Dwie trzecie z nich stłoczonych w miastach. Starzejące się społeczeństwo. Azja steruje globalną gospodarką. Sztuczna inteligencja nie tylko nam pomaga, ale i podejmuje za nas decyzje”.
„W tej przyszłości zmiany klimatyczne nie będą już ostrzeżeniem – staną się pilną rzeczywistością. A opakowania, jakie znamy, po prostu nie przetrwają”.
Garside-Wight zauważa, że w nadchodzących dekadach niedobór zasobów może okazać się decydującym wyzwaniem dla sektora opakowaniowego.
„Czy będziemy świadkami ograniczeń w dostępie do kluczowych materiałów do produkcji i pakowania, takich jak włókna i polimery?” – pyta. „Możemy zaobserwować tendencję, że marki i detaliści będą korzystać z materiałów najłatwiej dostępnych, a nie tych, które najlepiej nadają się do konkretnego produktu.
„Nie wspominając już o tym, że dostęp do podstawowych artykułów codziennego użytku i materiałów o kluczowym znaczeniu, takich jak woda, żywność i materiały opakowaniowe, będzie poważnie ograniczony. W regionach świata narażonych na powodzie, rozwiązania odporne na wilgoć będą musiały chronić podstawowe towary, a izolowane opakowania zapewnią, że leki będą zdatne do spożycia w ekstremalnych warunkach pogodowych”.
Ponadto, jak wyjaśnia Garside-Wight, w świecie High-Tech Future, w którym dominuje technologia, opakowania staną się interaktywne, oferując samouczki, dane o produkcie i spersonalizowane nakładki.
„Fabryki oparte na sztucznej inteligencji mogłyby autonomicznie dostosowywać opakowania w czasie rzeczywistym, dostosowując je do preferencji konsumentów” – mówi. „Tymczasem cyfrowe nakładki mogą zastąpić tradycyjne etykiety, wyświetlając informacje w języku ojczystym konsumenta i podkreślając istotne szczegóły, takie jak alergeny, instrukcje użytkowania i certyfikaty zrównoważonego rozwoju”.
Jeśli fizyczne przestrzenie handlowe zostaną przekształcone w centra doświadczeń, a nie tradycyjne miejsca zakupów, czy będziemy potrzebować dzisiejszych formatów opakowań w sklepach? Garside-Wight uważa, że w przyszłości opakowania będą musiały wyróżniać się na półkach – dzięki odważnej estetyce, innowacyjnym formatom, interaktywnym doświadczeniom i elementom dotykowym, które wzbogacą doświadczenie zakupowe w sklepie.
„Nasza analiza wykazała, że na świecie coraz więcej konsumentów chętniej dokonuje zakupów w lokalnych i cyrkularnych łańcuchach dostaw” – ujawnia Garside-Wight. „Patrząc w przyszłość, do 2050 roku, może to doprowadzić do zwiększenia liczby materiałów opakowaniowych pozyskiwanych z naturalnych, lokalnie dostępnych zasobów, takich jak wodorosty, grzyby i włókna drzewne.
„Nie byłoby zaskoczeniem, gdyby producenci zaczęli korzystać z lokalnych, tanich materiałów, a nawet składować odpady na wysypiskach śmieci w celu ich ponownego wykorzystania.
„Właściwie” – dodaje. „Możemy oczekiwać przyszłości z pojemnikami wielokrotnego użytku, wielokrotnego napełniania na artykuły spożywcze, mrożonki i nabiał, które będą płynnie zintegrowane z sieciami handlowymi. Świata, w którym e-commerce i logistyka dań na wynos będą obsługiwać systemy zwrotne na dużą skalę”.
Garside-Wight twierdzi, że wraz z upowszechnianiem się systemów o obiegu zamkniętym w branży opakowaniowej standardem będą musiały stać się rozwiązania umożliwiające ponowne wykorzystanie i napełnianie:
„Rozwiązania gospodarki o obiegu zamkniętym, wykorzystujące istniejące materiały, będą dominować w ograniczaniu zużycia zasobów i minimalizowaniu odpadów w miejscach, gdzie brakuje infrastruktury. Nasze badania wykazały już, że 88% brytyjskich konsumentów uważa, że firmy powinny bardziej angażować się w edukację dotyczącą prawidłowego recyklingu opakowań”.
Co jeszcze przyniesie przyszłość? Nowe technologie, takie jak inteligentne etykiety i śledzenie cyfrowe, zwiększą przejrzystość i rozliczalność łańcucha dostaw, a lokalne materiały i rozwiązania będą odzwierciedlać regionalne przepisy i preferencje konsumentów.
„Nie chodzi o planowanie na najbliższe trzy lata, ale na kolejne trzy dekady” – mówi Garside-Wight. „Globalni sprzedawcy detaliczni i marki muszą ocenić swoje wymagania dotyczące opakowań na poziomie makro i mikro, aby przetrwać i prosperować w obliczu gwałtownych zmian w globalnych łańcuchach dostaw, rosnących wymagań w zakresie zrównoważonego rozwoju i stale zmieniających się oczekiwań konsumentów. I niezależnie od tego, co przyniesie przyszłość, będą potrzebować wskazówek, wsparcia i kompleksowych danych na temat swoich opakowań”.
Marki i detaliści już dziś planują działania na rzecz wyzwań i niespodzianek jutra, a London Packaging Week 2025 będzie dla nich kluczowym forum analizy i przygotowań do nadchodzącej przyszłości. Aby wysłuchać wypowiedzi Gillian Garside-Wight i innych liderów branży oraz poznać przyszłość opakowań do roku 2050, a nawet później, zarejestruj się już teraz i weź udział w London Packaging Week, który odbędzie się 15 i 16 października w Excel London.
Źródło: easyFairs