Jak dbać o cyberbezpieczeństwo w branży papierniczej

19/08/2024
Jak dbać o cyberbezpieczeństwo w branży papierniczej

Branża papiernicza nieustannie adaptuje się do sytuacji, w której każde przedsiębiorstwo musi być obecne w cyberprzestrzeni. Olbrzymią zaletą takiego stanu rzeczy jest to, że sieci przemysłowe są ze sobą coraz lepiej połączone, a co za tym idzie, również bardziej produktywne. Niestety, oznacza to też, że są one w znacznie większym stopniu narażone na zagrożenia czyhające na nie w Internecie.

Gdy mowa o potencjalnych zagrożeniach dla największych przedsiębiorstw, jednym z wyraźniejszych problemów są ataki typu ransomware, do przeprowadzania których wyszukiwane, a następnie wykorzystywane, są różnego rodzaju luki w zabezpieczeniach. Branża papiernicza jest na nie niezwykle podatna, jako że charakteryzuje się ona wieloetapowymi, międzynarodowymi łańcuchami dostaw i ogromnymi bazami klientów.

Jak dbać o cyberbezpieczeństwo swojej firmy?

By uniknąć sytuacji, w której dobro firmy mogłoby ucierpieć na skutek cyberataku, kwestie zabezpieczeń powinny stanowić jeden z największych priorytetów każdego szanującego się przedsiębiorstwa. Niezależnie od tego, czy zajmuje się ono recyklingiem, zabezpieczaniem linii produkcyjnych, czy procesami suszenia. By mieć pewność, że Twoja firma jest bezpieczna, powinna ona przestrzegać poniższych złotych standardów cyberbezpieczeństwa.

  1. Praktyka czyni mistrza: plan odtwarzania awaryjnego

Każdy szanujący swoje cyberbezpieczeństwo producent celulozy i papieru musi dysponować dobrze opracowanym planem odtwarzania awaryjnego. Najskuteczniejszą metodą zapewnienia sprawnie działających procedur, jest ich regularne ćwiczenie.

Symulacje cyberataków powinny być przeprowadzane możliwie często, by każdy czynnik i element planu awaryjnego mógł być sprawnie i bezbłędnie wprowadzony w życie. Należy też przy tym wspomnieć, że częste wykonywanie możliwie kompletnych kopii zapasowych to warunek konieczny do wyjścia bez szwanku z ataku typu ransomware, kiedy ukradzione przez hakerów dane są ich najmocniejszą kartą przetargową.

Jeśli masz wątpliwości, czy procedury te działają sprawnie w Twojej firmie, warto zadać sobie następujące pytania: Czy zespoły do spraw IT i OT tworzą zapasowe kopie danych możliwie często? Czy są one odpowiednio zabezpieczone? Czy w przypadku podejrzenia włamania lub wycieku danych, wszyscy pracownicy firmy wiedzą, jak powinni się zachować? Czy znają oni procedury postępowania w takich przypadkach? Czy odpowiednie osoby wiedzą, gdzie znaleźć kopie zapasowe danych i jak uzyskać do nich dostęp? Jak często Twoja firma organizuje ćwiczenia związane z odzyskiwaniem danych po awarii?

  1. Minimalizowanie ryzyka ze strony osób trzecich

Jeśli Twoja firma korzysta z rozwiązań lub usług, którymi zarządzają strony trzecie, mogą one stanowić słabszy punkt w Twojej obronie przed hakerami. Może tak być głównie ze względu na ewentualność przypadkowych wycieków danych lub stosowanie niewystarczająco zaawansowanych procedur bezpieczeństwa. Tak samo jak Ty, strony trzecie również mogą stać się ofiarami cyberataków. By zyskać pewność, że nie ucierpisz na skutek cybernetycznej działalności przestępczej wymierzonej w inne, współpracujące z Tobą podmioty, musisz dysponować informacjami na temat stosowanych przez nie procedur bezpieczeństwa i mieć pewność, że zachowują się one transparentnie w obliczu jakichkolwiek cyberzagrożeń.

  1. Dbałość o cyberhigienę pracowników

Jest to prawdopodobnie najważniejszy punkt na całej liście. Każda współczesna firma, nie tylko papiernicza, musi dziś wymagać od swoich pracowników przestrzegania najważniejszych zasad cyberhigieny. Co to oznacza? Absolutnym minimum jest korzystanie z silnych haseł, czyli takich, które składają się z co najmniej 14 niepowtarzających się znaków, pośród których znajdują się też symbole specjalne. Ponadto pracownicy powinni korzystać z uwierzytelniania wieloskładnikowego (tzw. MFA), kiedy tylko potrzebują uzyskać zdalny dostęp do jakichkolwiek procesów, usług czy urządzeń firmy. Kluczowa jest również transparentność wszelkich procesów, a także korzystanie wyłącznie z zatwierdzonych i bezpiecznych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, takich jak oprogramowanie antywirusowe czy wirtualne sieci prywatne.

Te mogą okazać się wyjątkowo przydatne podczas podróży służbowych, które są nieodzownym elementem każdej udanej współpracy, w jaką może być zaangażowane każde dobrze prosperujące przedsiębiorstwo. Dzięki takim środkom bezpieczeństwa jak właśnie sieci VPN Chiny, wraz z obowiązującymi tam regulacjami internetowej cenzury i niezrównanymi hakerami, przestają być jakimkolwiek utrudnieniem dla działalności Twojej firmy. Wystarczy wybrać dowolny inny kraj jako lokalizację swojego IP, zaszyfrować swoje połączenia i bez obaw korzystać ze wszystkich funkcjonalności, jakby nigdy nic.

Na tym jednak wysoka cyberhigiena pracowników się nie kończy. Powinni być oni świadomi aktualnych trendów wśród cyberprzestępców, by możliwie szybko identyfikować próby wyłudzeń i odpowiednio reagować między innymi na kampanie phishingowe, które w ciągu ostatnich lat stały się prawdziwą zmorą każdego Internauty.

  1. Zwracanie uwagi na czynniki geopolityczne

Podobnie jak w przypadku każdej innej branży, konflikty i inne czynniki geopolityczne mogą zwiększać ryzyko ataków cybernetycznych. Świetnym przykładem tego typu sytuacji może być inwazja Rosji na Ukrainę, przez którą na agresora zostały przez USA i państwa członkowskie Unii Europejskiej nałożone poważne sankcje odczuwalnie wpływające na pozyskiwanie surowców, takich jak np. rosyjskie drewno. Dla wielu firm z branży papierniczej, zwłaszcza tych specjalizujących się w produkcji papieru toaletowego, był to poważny cios, który stworzył swego rodzaju wąskie gardło w łańcuchu dostaw, zwiększając podatność przedsiębiorstw na ataki typu ransomware. Identyfikując tego typu czynniki ryzyka odpowiednio wcześnie, Twoja firma może podjąć odpowiednie kroki przygotowawcze, by nie pozwolić hakerom na wyrządzenie poważniejszych szkód.

Kategoria: