Jak przygotować ekologiczną przesyłkę marketingową?

22/02/2023
Jak przygotować ekologiczną przesyłkę marketingową?
Inwestycja w podtrzymywanie i budowanie relacji biznesowych jest zawsze inwestycją trafioną. Sprawdzonym sposobem na zwrócenie uwagi kontrahentów jest wysyłka paczek marketingowych. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa, musimy jednak pamiętać o tym, że przesyłka powinna być nie tylko ciekawa w formie i treści, ale też przygotowana z dbałością o środowisko naturalne. Wykorzystanie nieekologicznych rozwiązań może bowiem skutecznie zniechęcić potencjalnych klientów do nawiązania współpracy.
Szeroko pojęta społeczna odpowiedzialność biznesu przestaje być już tylko teorią, a staje się jednym z czynników oceny podmiotów gospodarczych. Firmy, którym zależy na minimalizowaniu negatywnego wpływu na planetę, powinny zadbać o każdy szczegół, także w komunikacji zewnętrznej. Jednym z niezwykle ważnych, choć często pomijanych aspektów są właśnie różnego rodzaju materiały promocyjne. Zielony marketing będzie w nadchodzących latach jednym z dominujących trendów, bo postępująca degradacja środowiska na dobre zmieniła podejście konsumentów do działań reklamowych.

Małe zmiany – wielkie korzyści

O założeniach zrównoważonego marketingu należy pamiętać także podczas przygotowywania paczek reklamowych dla kontrahentów. O wizerunku marki powinna świadczyć nie tylko ich zawartość, ale także opakowanie. Zbyt duża ilość plastiku, wykorzystanie nieekologicznych materiałów czy niedostosowanie rozmiaru przesyłki do zawartości to najczęściej popełniane przez przedsiębiorstwa błędy, a to właśnie detale często stanowią o nieskuteczności działań promocyjnych. Na co zwrócić uwagę?

Wybór właściwych materiałów nie powinien stanowić problemu, bo obecnie na rynku jest ogromna liczba artykułów, które są jednocześnie trwałe, estetyczne i wyprodukowane zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju. 

– Wybór ekologicznych i jednocześnie dobrych jakościowo kartonów oraz akcesoriów to w procesie pakowania podstawa. Najlepszą opcją są te wykonane z surowców pozyskanych w ramach zrównoważonej gospodarki leśnej i nadające się do ponownego przetworzenia. Aby to zweryfikować, warto zwracać uwagę na certyfikaty takie jak np. Certyfikat Rady ds. Odpowiedzialnej Gospodarki Leśnej (FSC) czy RESY. Wybór zrównoważonych produktów to doskonała baza, na której można budować i wykazywać się kreatywnością. Każdy element przesyłki można bowiem spersonalizować i wykorzystać do podkreślenia wizerunku i misji marki. Poza oczywistymi i najpopularniejszymi rozwiązaniami takimi jak nadrukowanie hasła lub loga, można zdecydować się także na eko-branding, tj. dodanie informacji nt. wykorzystanych materiałów, certyfikatów czy też zasad segregacji poszczególnych odpadów – mówi Jarosław Kamiński, prezes RAJA Polska, krajowego oddziału europejskiego lidera w dystrybucji opakowań wysyłkowych.

Myśl holistycznie, działaj ekologicznie

Użycie opakowań z recyklingu czy działania na rzecz zmniejszania liczby produkowanych odpadów to jedno, bo wysyłka to proces, na który składa się wiele elementów i trzeba podejść do niego holistycznie. Ogromne znaczenie ma sam transport, bo to właśnie on powoduje emisję CO2. Aby ją redukować, należy odpowiednio dobierać format kartonu do zawartości. Dzięki temu doręczyciel jest w stanie przewozić więcej przesyłek w trakcie jednego kursu, co znacznie ogranicza ślad węglowy. 

– Małe kroki mają ogromne znaczenie. Wdrożenie założeń zrównoważonego rozwoju do marketingowego miksu może przynieść przedsiębiorcom ogromne korzyści. Konsumenci zdecydowanie chętniej sięgną bowiem po produkty lub skorzystają z usług firmy, która wyznaje te same wartości i realnie dba o środowisko – podsumowuje Jarosław Kamiński.