Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie pandemii koronawirusa?

23/07/2020
Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie pandemii koronawirusa?

Cotygodniowe zakupy mogą już nigdy nie być takie, jak jeszcze kilka miesięcy temu. Najnowsze badanie konsumenckie pokazuje, że zainteresowanie Polaków zakupami online w czasie lockdownu nie było chwilową zachcianką. To doświadczenie być może na trwałe zmieniło ich nawyki zakupowe.

Rewolucja w handlu elektronicznym

Pandemia COVID-19 zapoczątkowała nową erę zachowań konsumenckich. Według badania wykonanego na zlecenie firmy DS Smith, wiodącego dostawcy opakowań dla e-commerce w Europie, zdecydowana większość Polaków nie będzie zmieniać swoich nawyków zakupowych online z czasu kwarantanny.

Aż 68 proc. respondentów potwierdziło, że dokonało większych zakupów w sieci w tym czasie. Wraz z zainteresowaniem Polaków zakupami online powstawały nowe sklepy internetowe – tylko do końca kwietnia liczba e-sklepów w Polsce wzrosła niemal o 1,7 tys.[1] Szacowana wartość sektora e-commerce w Polsce może w tym roku przekroczyć 70 mld zł.[2] Będzie to znaczący wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy wyniosła 50 mld zł.[3]

zakupy w internecie
Wygląda na to, że ta gwałtowna rewolucja, która nastąpiła w handlu elektronicznym, będzie trwała, ponieważ 91 proc. ankietowanych twierdzi, że po zakończeniu lockdownu będzie nadal robić zakupy w sieci w takiej samej lub nawet większej ilości.

Według badania najczęściej kupowane online były środki higieniczne (np. środki do dezynfekcji, ściereczki do czyszczenia) – zwiększenie zakupów w tej kategorii w czasie epidemii zadeklarowało prawie 48 proc. respondentów. Drugi najpopularniejszy rodzaj artykułów to jedzenie na wynos (prawie 47 proc.). W czasie pandemii Polacy poświęcali więcej czasu na zadbanie o siebie, ponieważ na trzecim miejscu wśród najczęściej kupowanych produktów były kosmetyki (46 proc.).Inną kategorią, w której wzrosła sprzedaż online, są artykuły spożywcze – 43 proc. Polaków kupowało ich więcej w czasie pandemii.

Wyniki sondażu konsumenckiego potwierdzają statystyki firmy DS Smith, która od początku epidemii odnotowała 100-procentowy wzrost popytu m.in. na opakowania na żywność i produkty higieniczne sprzedawane w sieci.

Nowa rzeczywistość post-covid

Badanie DS Smith pokazuje, że nawet po zniesieniu restrykcji wiele z nowych trendów zakupowych, których katalizatorem stała się epidemia koronawirusa, pozostanie z nami na stałe. Ponad 70 proc. Polaków planuje w ciągu najbliższych sześciu miesięcy w takim samym lub większym stopniu kupować w internecie m.in.: kosmetyki (77 proc.), ubrania do chodzenia po domu (73 proc.), elektronikę (73 proc.), jedzenie na wynos (72 proc.), środki higieniczne (72 proc.) oraz artykuły spożywcze (64 proc.). Z badania wynika także, że przede wszystkim mężczyźni będą nadal robić zakupy online w większości kategorii produktowych po zakończeniu pandemii. Kobiety przeważają jedynie w przypadku czterech kategorii: ubrania, środki higieniczne, kosmetyki oraz produkty do renowacji domu lub ogrodu.

łagodzenie restrykcji

Próbując czegoś nowego

Polacy w czasie wprowadzonej izolacji społecznej skupili się na swoich zainteresowaniach, co przyczyniło się do wzrostu zamówień online na produkty przydatne w spędzaniu czasu wolnego. Ponad 42 proc. konsumentów kupowało w sieci więcej produktów elektronicznych, dzięki którym umilali swój czas w domu.

Zmiany nie dotyczą jedynie ilości nabywanych produktów. Nie tylko kupujemy więcej online, lecz także korzystamy z nowych form zakupów online. Ponad połowa osób uczestniczących w badaniu wskazała, że zarejestrowała się w sklepie internetowym, z którego nie korzystała przed epidemią. Popularną formą dostawy okazał się kanał „Click and collect”. Ponad jedna trzecia (36 proc.) respondentów zadeklarowała, że korzystała z niej częściej, a 62 proc. planuje to kontynuować.

W wyniku tych przyspieszonych zmian i w celu zaspokojenia nowych potrzeb klientów duże i małe przedsiębiorstwa zostały zmuszone do szybkiego wprowadzenia lub dostosowania swojej dotychczasowej oferty zgodnie z wymogami handlu elektronicznego. Proces ten prawdopodobnie trwałby latami, gdyby nie pandemia koronawirusa.

– Nastąpiła gwałtowna zmiana w sposobie dokonywania zakupów przez konsumentów. Podczas szybkiego rozwoju e-commerce wykorzystujemy nasze doświadczenie i wspieramy firmy różnej wielkości, tak aby w tych niepewnych czasach mogły przetrwać i nadal się rozwijać – powiedział Mariusz Siwecki, Business Development Manager E-Commerce & Retail, DS Smith Polska.

– W miarę łagodzenia restrykcji prawdopodobnie te tendencje nie zanikną. Konsumenci odkryli, jak wygodne jest kupowanie w internecie i zaufali tej formie nabywania produktów: od dań na wynos, po kosmetyki i produkty higieniczne. Jeśli firmy już w tym momencie nie zmienią swojej działalności, tak by sprostać wymogom nowej ery handlu elektronicznego, to ryzykują, że pozostaną daleko w tyle za konkurencją – dodał Mariusz Siwecki.

Co kieruje e-konsumentem?

Powody, dla których polscy konsumenci kupowali online w czasie epidemii, nie zależą znacząco od ich płci i wieku. Wygoda zakupów w sieci okazała się najbardziej decydującym czynnikiem zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn w różnym wieku – od najmłodszych do najstarszych grup wiekowych. Dodatkowo, dla dwóch najmłodszych grup respondentów bezpieczeństwo zakupów online było niemal równie ważne, jak komfort ich dokonywania.

Jednak w miarę jak globalnym priorytetem staje się odbudowywanie gospodarki po lockdownie, zrównoważony rozwój okazuje się być istotną kwestią dla polskich konsumentów. Prawie jedna piąta badanych jest skłonna robić zakupy w internecie, jeśli produkty będą dostarczane w minimalistycznych lub bardziej zrównoważonych opakowaniach, a dla 23 proc. ma znaczenie, czy opakowania zamówionych produktów będą nadawać się do recyklingu. Spośród różnych grup wiekowych respondenci w wieku od 18 do 24 lat byli najbardziej świadomi kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem i miało dla nich znaczenie, czy opakowanie można łatwo przetworzyć. Ten sam czynnik był nieco ważniejszy dla kobiet niż dla mężczyzn (odpowiednio 25 proc. i 22 proc.).

opakowania do recyklingu

Co ciekawe, nawyki zakupowe Polaków w sieci odzwierciedlają niektóre ze sklepów stacjonarnych; 67 proc. respondentów podczas lockdownu oglądało produkty w sklepach internetowych i wybierało te, które chciałoby kupić, a ponad 57 proc. kupiło okazyjnie online jakiś produkt.

– Badanie pokazuje, że bardziej ekologiczne opakowania są ważne dla konsumentów. Chcemy pomóc markom i firmom wejść na tę ścieżkę i umożliwić im korzystanie z rozwiązań w zakresie zrównoważonych opakowań, których życzą sobie ich klienci – wyjaśnił Mariusz Siwecki.

8 trendów w e-commerce w Polsce

  • Szacowana wartość sektora e-commerce w Polsce może w tym roku przekroczyć 70 mld zł.[4]
  • 68 proc. Polaków twierdzi, że w okresie lockdownu robiło więcej zakupów w internecie, a tylko do końca kwietnia liczba nowych e-sklepów w Polsce wzrosła niemal o 1,7 tys.[5]
  • Konsumenci deklarują, że po kryzysie związanym z epidemią nadal będą robić zakupy w sieci – dziewięciu na dziesięciu (ponad 91 proc.) potwierdza, że będzie nadal kupować tyle samo lub więcej online.
  • Nawyki zakupowe Polaków z internetu odzwierciedlają niektóre ze sklepów stacjonarnych; 67 proc. respondentów podczas lockdownu oglądało produkty w e-sklepach i wybierało te, które chciałoby kupić, a ponad 57 proc. kupiło okazyjnie jakiś artykuł online.
  • „Click and collect” okazał się popularną formą dostawy. Ponad jedna trzecia (36 proc.) respondentów zadeklarowała, że korzystała z niej częściej, a 62 proc. planuje to nadal robić, przy złagodzonych ograniczeniach po lockdownie.
  • Konsumenci poszukują bardziej zrównoważonych opcji, przy czym prawie połowa respondentów (45 proc.) powołuje się na możliwość recyklingu i trwałość opakowań, co będzie decydującym czynnikiem o kontynuacji zakupów w internecie po kryzysie.
  • Nastąpił wzrost liczby osób kupujących artykuły spożywcze online – DS Smith zanotował 100-procentowy wzrost popytu na opakowania na żywność. W sektorze e-grocery zaobserwowano wzrost wysyłek powyżej 70 proc.[6]

  • Główne kategorie produktów, których Polacy kupują najwięcej online od czasu lockdownu według badania DS Smith:
    • Środki higieniczne (np. środki do dezynfekcji, ściereczki do czyszczenia). Zwiększenie zakupów w tej kategorii w czasie pandemii zadeklarowało prawie 48 proc. respondentów. Także raport Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” pokazuje, że chemia domowa była jednym z najczęściej kupowanych kategorii produktów w internecie w czasie lockdownu.[7]
    • Jedzenie na wynos (prawie 47 proc.). Najbardziej na wprowadzonych ograniczeniach zyskały firmy umożliwiające zamawianie jedzenia przez internet i oferujące lokalną dostawę.[8]
    • Kosmetyki. Z danych platformy Shoper wynika, że w kwietniu liczba transakcji w drogeriach wzrosła o 126 proc. Według raportu Gemius na perfumy i kosmetyki wydajemy około 130 zł miesięcznie.[9]

Referencje:

ONE POLL / RESEARCH w oparciu o ankietę przeprowadzoną wśród 1 tys. dorosłych osób w Polsce pomiędzy 30 czerwca i 7 lipca br.

[1]https://cyfrowa.rp.pl/biznes/e-commerce/48293-sklepy-internetowe-zyskaly...
[2]https://www.forbes.pl/handel/wplyw-koronawirusa-i-kryzysu-na-polski-hand...
[3]https://interaktywnie.com/biznes/newsy/biznes/wartosc-polskiego-rynku-e-...
[4]https://www.forbes.pl/handel/wplyw-koronawirusa-i-kryzysu-na-polski-hand...
[5]https://cyfrowa.rp.pl/biznes/e-commerce/48293-sklepy-internetowe-zyskaly...
[6]https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/03/E-commerce-w-czasie-kryzysu-...
[7]https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/pandemia-spowodowala-trwala-m...
[8]https://startup.pfr.pl/pl/aktualnosci/koronawirus-gospodarka-ktore-branz...
[9]https://mambiznes.pl/wlasny-biznes/sklepy-internetowe-licza-zyski-handel...