Jakie opakowania wysyłkowe e-commerce pomogą Ci zwiększyć sprzedaż?

22/12/2021
Jakie opakowania wysyłkowe e-commerce pomogą Ci zwiększyć sprzedaż?

Opakowania wysyłkowe dla e-commerce są bardzo ważnym punktem marketingu. Gdy Twój klient dostaje paczkę z produktem, to opinie na jego temat zaczyna już kształtować w momencie przyjęcia opakowania od kuriera. Każdy sprzedawca e-commerce powinien mieć na uwadze, że paczka, w której wysyła towar, jest pierwszym punktem fizycznej styczności klienta z jego marką, a jak udowodnili twórcy ekonomii behawioralnej – pierwsze wrażenie odgrywa największą rolę w procesie kształtowania naszej opinii, a także dalszych decyzji zakupowych.

Decydując się na wysyłkę swojego towaru w mało estetycznej oprawie, „kładziesz sobie kłody pod nogi”. Dlaczego? Bo pierwsze wrażenie Twojego klienta będzie złe. Jak zatem pakować produkty, żeby sprzedawać więcej?

Jeśli chcesz, żeby Twoje opakowania wysyłkowe dla e-commerce pomogły Ci sprzedawać więcej, stwórz niezapomniany unboxing experience.

Emocje są Twoją najsilniejszą bronią w całym biznesie e-commerce. Jeśli uda Ci się stworzyć reklamę, która wzbudza w odbiorcach skrajne emocje, wygrywasz z konkurencją. Jeśli stworzysz wizerunek marki, który będzie dostarczać klientom emocji, ponownie wygrywasz. Dokładnie tak samo sprawa wygląda z opakowaniami wysyłkowymi w e-commerce.

Dlaczego opakowania wysyłkowe w e-commerce mają tak duże znaczenie?

„Jak Cię widzą, tak Cię piszą.” w tym polskim przysłowiu jest zdecydowanie więcej prawdy niż mogłoby się wydawać. Twórcy ekonomii behawioralnej już dawno udowodnili nam, że pierwsze i ostatnie wrażenie jest dla nas znacznie ważniejsze niż informacje, które dostajemy „po drodze”. Tę zasadę wszyscy właściciele sklepów e-commerce powinni zapisać sobie na kamiennej tablicy i powtarzać jak mantrę.

Doświadczenie związane z rozpakowywaniem towaru przez klienta jest jego pierwszym fizycznym kontaktem z Twoją marką. Jest to naprawdę kluczowy czynnik, którego brakuje w sprzedaży internetowej ze względu na jej wirtualny charakter. Opakowanie tworzy więc więź pomiędzy produktem a marką.

Pierwsze wrażenie ma największe znaczenie (także w e-commerce)

Dość często słyszymy o tym, jak ważne jest pierwsze wrażenie. Nie jest to wcale kolejne ludowe porzekadło, z którym rzeczywistość ma niewiele wspólnego, lecz fakt.

Efekt pierwszeństwa (ang. primacy effect) to kluczowy element tzw. teorii nudge, która zakłada, że pośrednie sugestie (takie jak m.in. zapakowanie produktu) mają bardzo mocny wpływ na decyzje konsumenckie. Według tej teorii kolejność, z jaką otrzymujemy informacje ma kluczowy wpływ na nasze decyzje, a największą wagę przywiązujemy zawsze do pierwszej i ostatniej informacji (ang. recency effect).

Sam pomyśl, zwykle swoją opinię na temat drugiej osoby kształtujemy w ciągu zaledwie kilku sekund. Jeśli umawiasz się z kimś na spotkanie biznesowe, a druga osoba przychodzi w pomiętym t-shircie i zmechaconym dresie, to Twoje nastawienie do jej osoby będzie raczej nieprzychylne. Zupełnie inaczej odbierzesz personę, która na spotkanie przyjedzie drogim autem w eleganckim garniturze, a Twój odbiór będzie miał kluczowy wpływ na przebieg Waszej rozmowy.

Efekt pierwszeństwa w branży opakowań dla e-commerce

Zastanawiasz się, czy cały ten „efekt pierwszeństwa” ma realny wpływ na branżę opakowań? Wcale nie jest to naukowy bełkot. Ciekawe badanie zostało przeprowadzone w 2018 roku przez Paper and Packaging Board, w którym to aż 72% klientów potwierdziło, że opakowanie ma wpływ na ich odbiór marki.

72% klientów uważa, że opakowanie wysyłkowe dla e-commerce wpływa na ich postrzeganie marki.

Oczywiście w jednych branżach opakowanie ma znacznie większy wpływ na odbiór marki niż w innych.

Jakie marki powinny szczególnie zwrócić uwagę na wygląd opakowań?

W przypadku przedmiotów codziennego użytku, takich jak: papier toaletowy, karma dla zwierząt czy sucha żywność, konsumenci nie zwracają tak dużej uwagi na opakowanie produktowe. Klienci będą kupować takie produkty bez względu na to, czy wyślesz je w folii czy ozdobnym kartoniku fasonowym. Takie produkty mają po prostu spełniać funkcję i konsumenci kupią je bez względu na wszystko, jeśli tylko będą w dobrej cenie.

Zupełnie inaczej sprawa wygląda w przypadku produktów, które mają nieść dla klienta jakąś unikatową wartość. Zegarki, ubrania, dekoracje domowe czy bardziej ekskluzywne produkty spożywcze powinny być odpowiednio zapakowane i powinny dostarczyć klientowi przeżycia z ich rozpakowywania. Elementy wizualne marki i sposób, w jaki łączą się z doświadczeniem klienta, są kluczowe dla jej pozytywnego odbioru przez konsumentów, właśnie dlatego przy brandingu trzeba wziąć pod uwagę również takie niepozorne detale, jak opakowania wysyłkowe dla e-commerce.

Jakie opakowania wysyłkowe dla e-commerce zwiększą Twoją sprzedaż?

Jest kilka zasad, których powinien się trzymać każdy właściciel e-commerce, który swoimi opakowaniami wysyłkowymi chce wspierać pozytywny wizerunek marki, a także wpływać na wzrost zysków.

Zasada 1: Opakowanie wysyłkowe powinno być solidne

Decydując się na zakup opakowań wysyłkowych dla swojej firmy, nie opieraj swojego wyboru wyłącznie na najniższej cenie. Bardzo często młode firmy z branży opakowań kuszą bardzo niskimi cenami hurtowymi, lecz niestety ich cena idzie w parze z jakością.

Cienkie i mało solidne opakowanie wysyłkowe z dużym prawdopodobieństwem przyjdzie do Twojego klienta uszkodzone. Jego pierwsze wrażenie będzie więc FATALNE. Być może Twój produkt przetrwa, jednak z równie dużym prawdopodobieństwem ulegnie uszkodzeniu.

Oszczędzanie 10/15 gr na opakowaniu wysyłkowym może doprowadzić do ogromnych strat finansowych dla Twojej firmy. Choć początkowo wydawać się będzie, że tańsze opakowania wysyłkowe dla e-commerce są oszczędnością, to w końcowym rozrachunku mogą być powodem poważnych problemów.

Najlepiej wybrać firmę opakowań wysyłkowych, która ma już na rynku swoją renomę i znana jest z wysokiej jakości produktów. Na polskim rynku najbardziej znaną firmą, która działa już od kilkudziesięciu lat, jest Neopak. To znana warszawska firma opakowań wysyłkowych dla e-commerce, która swoje usługi oferuje zarówno małym, jak i dużym przedsiębiorcom. Co ważne, wspiera ona dynamiczny rozwój e-commerce, gdyż wraz ze wzrostem liczby zamówionych produktów, klienci biznesowi otrzymują niemałe zniżki.

Zasada 2: Łatwe otwieranie opakowania

Nikt z nas nie lubi, jeśli coś sprawia mu trudność. Problem z otworzeniem opakowania wysyłkowego będzie wywoływał w kliencie frustrację, która nie wpłynie pozytywnie na jego opinię nt. produktu.

Chcąc uniknąć wywoływania złych emocji, zdecydowanie lepiej postawić na opakowania wysyłkowe dla e-commerce z łatwym otwieraniem. Przykładem takiego produktu może być np. pudełka automatyczne. Zawierają one wygodny pasek taśmy umieszczony wewnątrz opakowania, który pozwala na jego estetyczne zamknięcie bez konieczności klejenia kartonu.

koperty tekturowe

Zasada 3: Potraktuj opakowanie wysyłkowe e-commerce jak prezent dla klienta

Wręczanie i otrzymywanie prezentów jest głęboko zakorzenione w naszej kulturze. W historycznym rozumieniu prezent oznacza uznanie od członka społeczności, co sprzyja budowaniu więzi. Takie schematy są bardzo głęboko zakorzenione w naszym obecnym postrzeganiu rzeczywistości.

Otrzymywanie prezentów wiąże się z pozytywnymi odczuciami, które będą sprzyjać odpowiedniemu budowaniu wizerunku marki w oczach klienta. Czasem wystarczy, jeśli swój towar obwiążesz np. wstążką, gdyż jej odwiązywanie kojarzy się z otrzymywaniem prezentów świątecznych czy urodzinowych, co będzie wywoływać u Twojego klienta pozytywne wrażenia.

Zasada 4: Zauważ swojego klienta!

Ważne jest także to, by opakowanie wysyłkowe e-commerce zawierało elementy personalizacji.

W dzisiejszych czasach żyjemy w świecie wielkich liczb, w którym wiele osób czuje się jak mało znacząca część wielkiej maszyny biznesowej. Dostrzeżenie klienta i zwrócenie uwagi na jego potrzeby sprawi, że poczuje się on doceniony.

Warto rozważyć np. dodanie do opakowania małej karteczki, na której prześlesz swojemu klientowi ręcznie napisane podziękowania za zakup produktu.

Zasada 5: Wezwij klienta do działania

Wykorzystaj to, że opakowanie wysyłkowe w e-commerce jest Twoim pierwszym fizycznym punktem styku z klientem i wezwij go do działania. Do opakowania wysyłkowego możesz dodać np. kod rabatowy, który klient może wykorzystać na dalsze zakupy w Twoim sklepie.

Zasada 6: Zadbaj o dobry design opakowania wysyłkowego

Czasy, w których opakowanie wysyłkowe musiało wyglądać „byle jak” już dawno minęły. Teraz na rynku jest naprawdę szeroki wybór wypełniaczy do opakowań, które pozwolą Ci na naprawdę estetyczne zabezpieczenie produktu.

Kolorowe wiórki bądź ekologiczne skropaki mogą wyglądać naprawdę stylowo, a przede wszystkim dają efekt niespodzianki. Spośród masy wiórków czy skropaków Twój klient może nie tylko wyłowić zakupiony produkt, lecz także stylowe dodatki.

Zasada 7: Bądź eko!

Ostatnia, jednak nie mniej ważna zasada przy pakowaniu produktów w e-commerce. Świadomość ekologiczna wśród konsumentów wzrosła w ostatnim czasie znacząco. Coraz więcej z nich nieprzychylnie ocenia firmy, które nie dbają o zrównoważone środowisko.

Chcąc zachować perfekcyjne pierwsze wrażenie, powinieneś zadbać także o to, by paczka była zapakowana ekologiczne. Ekologiczne wypełniacze do paczek są oceniane przez klientów o wiele wyżej niż kolorowe, lecz plastikowe skropaki.

Czytaj więcej na  www.opako.com.pl