Karton-Pak podwaja moce produkcyjne

14/09/2021
Drukarnia Karton-Pak podwaja moce produkcyjne
Gdy przed czterema laty drukarnia Karton-Pak z Nowej Soli uroczyście otwierała nowy zakład poligraficzny, jej prezes – Jerzy Sarama, zapowiadał, że obok uruchomionej wówczas linii produkcyjnej w formacie B0 z czasem pojawią się tu kolejne. Strategiczny plan rozwoju przedsiębiorstwa zakładał, że druga z nich zostanie wdrożona w 2022 roku.

Jednak sytuacja rynkowa, przede wszystkim dynamiczny wzrost zapotrzebowania na opakowania kartonowe na bazie tektury litej ze strony firm z branży spożywczej (z którymi Karton-Pak od lat współpracuje), spowodowały, że inwestycja została przeprowadzona z rocznym wyprzedzeniem. Jej kluczowym elementem były rozwiązania Koenig & Bauer: wielkoformatowa maszyna Rapida 145-7+L ALV3, uzupełniona o zautomatyzowany system logistyki surowca. Podobnie jak wcześniejsza linia B0, zostały one dostarczone przez firmę Koenig & Bauer (CEE). Maszyny tego niemieckiego producenta od kilkudziesięciu lat stanowią podstawę parku sprzętowego Karton-Pak.

Karton-Pak i Koenig & Bauer: 25 lat strategicznej współpracy

- Kontrakt na pierwszą maszynę Koenig & Bauer podpisywałem jako prezes sprywatyzowanej już wówczas spółki Karton-Pak w 1996 roku – przyznaje Jerzy Sarama. – Obchodzimy zatem w tym roku swego rodzaju 25-lecie ścisłej współpracy obu firm w nowej rzeczywistości gospodarczej i po istotnych zmianach, jakie u nas zaszły w połowie lat 90. ubiegłego wieku. Koenig & Bauer towarzyszy nam przez te wszystkie lata jako strategiczny dostawca maszyn drukujących, więc wdrożenie kolejnej linii tej marki, a zarazem drugiej w formacie B0, to naturalna kolej rzeczy.

-W 2017 roku, przy okazji otwarcia nowego zakładu produkcyjnego Karton-Pak i uruchomienia tu pierwszej maszyny w wielkim formacie, wspólnie świętowaliśmy 25-lecie prywatyzacji drukarni – dodaje Grzegorz Szymczykowski, dyrektor ds. sprzedaży i serwisu Koenig & Bauer (CEE). – Jesteśmy dumni, że zaledwie cztery lata później możemy zaanonsować wdrożenie kolejnej linii B0, wyposażonej równie bogato jak poprzednia maszyna.
 

Dynamiczny rozwój stymulatorem inwestycji i wzrostu zatrudnienia

Jerzy Sarama podkreśla, że ostatnie cztery lata były dla drukarni Karton-Pak okresem dynamicznych wzrostów (kilkanaście procent rok do roku), pozyskiwania nowych klientów – głównie zagranicznych (udział eksportu wynosi tu obecnie ok. 45%; planowane jest jego zwiększenie do 50% jeszcze w tym roku), zwiększania zatrudnienia (obecnie pracuje tu ok. 300 osób), jak też realizowania kolejnych inwestycji.

- Otwarcie w 2017 roku nowego zakładu produkcyjnego, w dodatku w niezwykle sprzyjającej – jak się okazało – lokalizacji (kilkadziesiąt kilometrów od zachodniej granicy) było niezwykle trafną decyzją. Jego wyposażenie, bazujące na wysokowydajnej linii w formacie B0, znacząco zwiększyło elastyczność naszych działań i wygenerowało potencjał pozwalający na pozyskanie kolejnych klientów. Za sprawą tej inwestycji, dzięki której umocniliśmy naszą pozycję na rynkach krajowych i europejskich producentów opakowań kartonowych dla branży spożywczej, staliśmy się bardzo wiarygodni dla obecnych i potencjalnych partnerów biznesowych z tego segmentu. Współpracujemy z wieloma globalnymi markami spożywczymi i – co istotne – bardzo często jesteśmy jednym z ich strategicznych dostawców. To powód do dumy, ale też ogromne zobowiązanie. Stąd konieczność rozbudowy mocy produkcyjnych i jej realizacja z wyprzedzeniem czasowym. Była ona wypadkową znaczącego wzrostu zapotrzebowania na opakowania jednostkowe na żywność, przede wszystkim wykonane z surowców odnawialnych (na których bazujemy w 100%). W efekcie zamiast w roku 2022, nowa maszyna drukująca Rapida, wraz z urządzeniami peryferyjnymi, rozpoczęła pracę już w 3. kwartale br., dwukrotnie zwiększając moce produkcyjne naszego nowego zakładu.

Liczby, jakie przedstawia Jerzy Sarama, wskazują na wysoką dynamikę wzrostów realizowanych przez Karton-Pak:

- W ciągu czterech lat zwiększyliśmy nasze przychody o ponad 50%, zatrudnienie – o 32%, zaś udział eksportu wzrósł z 28% do 45% - mówi prezes drukarni. – Rośniemy wraz z całym rynkiem: segment opakowań kartonowych ma się bardzo dobrze, gdyż zapotrzebowanie na nie zgłaszają zarówno producenci dóbr spożywczych, z którymi przede wszystkim współpracujemy, jak też właściciele marek z innych branż.

Rapida po raz ósmy

Linia w formacie B0, jaka rozpoczęła tu pracę z początkiem września br., to kolejne już rozwiązanie marki Koenig & Bauer, dostarczone do drukarni Karton-Pak:

- Bazujemy na rozwiązaniach tego dostawcy od wielu lat i niezwykle cenimy sobie tę współpracę, zarówno z uwagi na technologiczne zaawansowanie samych maszyn, jak też jakość obsługi posprzedażowej i serwisowej – podkreśla Jerzy Sarama.

Nowa maszyna to model Rapida 145-7+L ALV3 – identyczny jak ten wdrożony w firmie Karton-Pak przed czterema laty.

- Podwojone moce produkcyjne nowego zakładu wpłyną z jednej strony na większy komfort i elastyczność w obsłudze obecnych klientów, z drugiej – pozwolą pozyskać nowych zleceniodawców, przede wszystkim zagranicznych, których udział w naszym portfolio systematycznie rośnie – dodaje Jerzy Sarama.

- Nowa Rapida to ósma maszyna z tej serii dostarczona do firmy Karton-Pak, a zarazem dwunasta pochodząca z fabryki w Radebeul. Obecnie pracuje tu w sumie pięć maszyn marki Koenig & Bauer: dwie linie B0 w nowym zakładzie, zaś w starszym – dwie maszyny pełnoformatowe i jedna wielkoformatowa – mówi Grzegorz Szymczykowski. – Tym samym Karton-Pak dysponuje niezwykle rozbudowanym parkiem sprzętowym, predestynującym tę drukarnię do miana jednego z liderów rynkowych w segmencie opakowań kartonowych z tektury litej nie tylko w Polsce, ale w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
 

Wielki format, siedem kolorów i stale rosnące możliwości

Na wyposażenie nowo uruchomionej maszyny składają się: siedem zespołów drukujących; wieża lakierująca z technologią tulei rastrowych; pakiet CX do drukowania na podłożach o grubości maksymalnej 1,2 mm; automatyka nonstop (wraz ze wspomnianą wcześniej logistyką stosu); system bez marki bocznej – SIS; systemy jednoczesnego mycia wałków – SRW; dwa systemy dozowania lakieru (dyspersyjnego i UV) oraz bogata technika kontrolno-pomiarowa (systemy ErgoTronic ColorControl Lab, QualiTronic PrintCheck). Podobnie jak wcześniejsze, nowa maszyna została podłączona do centralnego systemu zarządzania produkcją LogoTronic.

- To kolejna zaleta współpracy z jednym producentem maszyn i konsekwentne bazowanie na jego rozwiązaniach przez wiele lat – kontynuuje Jerzy Sarama. – Nowa Rapida została zintegrowana z kompleksowym systemem sterowania produkcją. Jest ona również objęta całodobową, zdalną kontrolą diagnostyczno-serwisową PressSuport24, zapewnianą przez Koenig & Bauer. W pełni korzystamy zatem z możliwości, jakie oferuje współczesna technologia i bazujące na niej rozwiązania serwisowe, proponowane nam przez dostawcę. 

Wyposażenie maszyny w siedem zespołów drukujących (podobnie jak tej zainstalowanej tu cztery lata temu) pozwala na realizację prac z szerszym gamutem kolorystycznym, z czego – jak przyznaje Jerzy Sarama – korzysta coraz większa grupa klientów:

- Rozwiązanie to zyskuje na popularności, chociaż temat sam w sobie nie jest prosty. Takie prace wymagają bowiem specjalnego przygotowania na etapie prepress, a więc i świadomości różnych aspektów technicznych po stronie właściciela marki i współpracującej z nim agencji reklamowej czy studia graficznego. Drukowanie w siedmiu kolorach, gdzie barwy specjalne czy firmowe zastępowanie są przez zestaw bazujący na systemie CMYK + OGV, daje bardzo duże możliwości, także w kontekście produktywności i oszczędności materiałowych. Jest też dużą wygodą, gdyż z jednej strony pozwala na wspomnianą konwersję barwną, z drugiej – na drukowanie zleceń o różnej kolorystyce na tym samym arkuszu.

Ekologia wśród priorytetów 

Jerzy Sarama zwraca uwagę, że właściciele marek coraz częściej zwracają uwagę na proekologiczność materiałów, jakie znajdują zastosowanie przy produkcji opakowań.

- Wzrost zapotrzebowania na surowce odnawialne, a więc siłą rzeczy coraz większa ich ilość w obiegu jeszcze bardziej wzmocniły ten trend – mówi. – Podobnie jak sytuacja na świecie w ostatnich kilkunastu miesiącach, gdy dynamika produktów zamawianych z dostawą do domu (w tym spożywczych i gastronomicznych), znacząco się zwiększyła. W tym kontekście zarówno producenci, jak i konsumenci, mają coraz większą świadomość konieczności korzystania z materiałów, które można poddać recyklingowi, bezproblemowych w kontekście segregacji odpadów. Nasza drukarnia realizuje założenia polityki zrównoważonego rozwoju od wielu lat, bazujemy w 100% na surowcach odnawialnych, więc także tu udało nam się wyprzedzić w czasie oczekiwania rynkowe. Obecnie jest to jeden z istotnych argumentów w rozmowach handlowych z klientami, którym zależy by elementy plastikowe opakowań (np. okienka) zastępować materiałami przyjaznymi dla środowiska naturalnego. Chętnie im w tym pomagamy, nie tylko na etapie produkcji, ale też projektowania całego opakowania.

- Nasza firma także wpisuje się w ten proekologiczny trend, oferując maszyny, które – m.in. dzięki rozbudowanej technice kontrolno-pomiarowej czy wysokiej automatyzacji – wpływają na wyższą efektywność procesu produkcji, redukcję generowanej makulatury i większą energooszczędność. Takim jest również najnowszy nabytek drukarni Karton-Pak – wielkoformatowa maszyna Rapida 145 – dodaje Grzegorz Szymczykowski.

- Wpięcie w globalny system producenta daje nam wgląd w to, jaki poziom produktywności reprezentują poszczególni użytkownicy maszyn Rapida z całego świata. Cieszymy się, że jesteśmy tu w ścisłej czołówce, gdyż z ową efektywnością wiążą się nieodłącznie dwa aspekty – ekonomiczny i ekologiczny. Oba są niezwykle ważne w kontekście rynku, na jakim od lat działamy oraz klientów, których obsługujemy i z myślą o których realizujemy kolejne inwestycje – podsumowuje Jerzy Sarama.

Fot.: Koenig & Bauer (CEE)