Karton zamiast plastiku – przełomowy projekt opakowaniowy dla mydła w płynie

16/06/2025
Firma Carton Service nawiązała współpracę ze Stora Enso. Jej efektem było udane wprowadzenie na rynek opakowania kartonowego typu „gable top” na mydło w płynie, wykonanego z papieru pochodzącego ze źródeł odnawialnych.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na ograniczenie ilości plastiku w opakowaniach, firma Carton Service - producent składanych kartonów z siedzibą w Shelby (w stanie Ohio, USA), specjalizująca się w opakowaniach typu „gable top” (z „daszkiem”) — poszukiwała partnera do realizacji wyjątkowego projektu. Jego celem było stworzenie rozwiązania opartego na materiałach odnawialnych, przeznaczonego do dozowników na mydło w płynie. Aby urzeczywistnić tę wizję, Carton Service nawiązała współpracę ze Stora Enso. Jej efektem było udane wprowadzenie na rynek opakowania kartonowego typu „gable top”, wykonanego z papieru pochodzącego ze źródeł odnawialnych - alternatywy wobec plastikowych materiałów, takich jak HDPE. Projekt ten pokazuje, jak interdyscyplinarna współpraca może stymulować innowacje w zakresie opakowań odnawialnych.

Aby ocenić wykonalność swojego pomysłu, Carton Service nawiązała współpracę z NiMCO – wiodącym producentem maszyn do pakowania w opakowania typu „gable top”. Scott Garverick, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w Carton Service mówi: „Specjalizujemy się w nietypowych rozwiązaniach. Potraktowaliśmy więc ten projekt jako szansę na znalezienie nowej niszy rynkowej. Jego celem było stworzenie niestandardowego produktu w kartonie typu „gable top”, z wykorzystaniem materiałów odnawialnych w miejsce tworzyw sztucznych, bazujących na surowcach kopalnych. Na rynku są dostępne materiały, które pozwalają to zrealizować. Uznaliśmy ten obszar za niedostatecznie zagospodarowany i z entuzjazmem odnotowaliśmy fakt, że możemy być pierwszą firmą, która tego dokona”.

Carton Service wybrało na partnera technologicznego firmę Stora Enso z uwagi na jej doświadczenie i innowacyjne podejście do materiałów opakowaniowych na bazie włókien. Jak wspomina Mike Robinette, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Carton Service, projekt nabierał kształtu w okresie pandemii, gdy zakłócenia w łańcuchach dostaw dodatkowo komplikowały cały proces: „Zespół Stora Enso odegrał kluczową rolę w uruchomieniu tego projektu, zwłaszcza w trakcie pandemii i związanych z nią wyzwań w łańcuchach dostaw. Stora Enso zapewniła bieżące dostawy materiałów i zrealizowała kilkukrotne testy z kartonami. Wniosła też istotną wiedzę i zasoby, które pomogły nam zrozumieć kluczowe kwestie związane z całym przedsięwzięciem. To był czynnik, który stanowił ogromną różnicę. Z pewnością nie bylibyśmy w miejscu, w którym jesteśmy, bez tego wsparcia”.

Proces: próby i eksperymenty

Projekt obejmował liczne testy z wykorzystaniem różnych wersji produkowanego przez Stora Enso kartonu Natura, przeznaczonego na opakowania do produktów płynnych. Zespół Carton Service potrzebował materiału, który będzie odporny na chemiczny skład mydła, zapewni trwałość produktu oraz spełni wymagania pod względem projektu i funkcjonalności.

Jednym z wyzwań była odporność barierowa. Aby zapewnić chemiczną kompatybilność z formułą mydła oraz trwałość produktu, konieczne było zastosowanie bariery aluminiowej, która chroniłaby karton przed działaniem składników mydła. Po wprowadzeniu produktu na rynek zespół zdecydował się na przejście na lżejszą wersję kartonu, która w 2024 roku stała się tu standardem.

Kolejnym istotnym aspektem była konieczność optymalizacji maszyn pakujących. Sztywność kartonu wymusiła wprowadzenie modyfikacji w maszynach firmy NiMCO, aby utrzymać integralność opakowania oraz skuteczność procesu zamykania. Dzięki tym działaniom udało się znacząco obniżyć wskaźnik strat materiałowych - z 20% do około 1%.

Złożoność opakowania wiązała się także z nowymi wymaganiami w zakresie druku i testowania. Opakowanie zawierało czterokolorowy nadruk oraz dwie warstwy wykończenia - matową i błyszczącą - co wymagało opracowania nowych procedur technologicznych. Równolegle konieczne było dostosowanie metod testowania, uwzględniającego specyfikę materiałów z włókien odnawialnych, które różnią się od plastiku. Wymagało to zmiany sposobu myślenia o tradycyjnych metodach testowania, aby osiągnąć równie wysokie standardy jakości.

Dodatkowym wyzwaniem było zapewnienie efektywności linii pakujących oraz zapewnienie, że gotowy produkt będzie odpowiednio przygotowany do transportu i dystrybucji. Wszystkie te aspekty musiały być dopracowane z najwyższą starannością, by zapewnić sukces rynkowy całego rozwiązania.

Na każdym etapie procesu kluczowe znaczenie miała współpraca w całym łańcuchu wartości - nie tylko w pokonywaniu wyzwań technicznych, ale również logistycznych, spotęgowanych przez globalną pandemię.
Scott Garverick mówi: „Musieliśmy spojrzeć na te wyzwania z perspektywy kartonu aplikowanego na maszynę i znaleźć punkt, w którym wszystko działa. Nie chcieliśmy być w 98% skuteczni - celowaliśmy w 100%. Efektem była nie tylko lepsza forma opakowania, ale też bardziej proekologiczna”.

Nowe perspektywy

Produkt zadebiutował na rynku w styczniu 2023 roku i cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Otworzył on nowe możliwości dla obu firm, a Stora Enso bada podobne zastosowania w przypadku detergentów do prania, mycia naczyń i rąk, klejów oraz tubek.

Także Carton Service rozszerza działalność w nowych obszarach, takich jak rozwiązania do pakowania oleju silnikowego, oleju spożywczego i innych produktów płynnych.

„Kartony typu „gable top” znajdują zastosowanie w dużo szerszej gamie produktów niż tylko np. mleko – mówi Mike Robinette. – Za sprawą sukcesu pierwszego projektu, Carton Service jest o krok przed innymi w poszukiwaniu alternatywnych zastosowań dla opakowań kartonowych do produktów płynnych”.

Jak podkreślają obaj partnerzy, projekt ten pokazuje wartość ścisłej współpracy i innowacyjnego myślenia w tworzeniu przełomowych rozwiązań.

„Kiedy rozumiesz rynek, który chcesz pozyskać i współpracujesz z odpowiednimi ludźmi, kolejne drzwi same się otwierają - podsumowuje Scott Garverick. - Ten projekt pokazuje, że właściciele marek mogą z powodzeniem przejść na opakowania o większej zawartości materiałów odnawialnych i mniejszym udziale plastiku, co w przyszłości przełoży się na jeszcze więcej innowacyjnych rozwiązań”.

Fot.: Stora Enso