Kody dwuwymiarowe (2D), takie jak GS1 QR czy GS1 DataMatrix, to przełom w sposobie identyfikacji produktów. Wprowadzają zupełnie nowe możliwości dla producentów, detalistów oraz konsumentów. Ich pojawienie się na rynku to wynik ewolucji tradycyjnych kodów kreskowych, które przez 50 lat stanowiły fundament globalnego handlu. W erze cyfrowej, gdzie informacja jest kluczem do sukcesu, kody 2D od GS1 odpowiadają na nowe potrzeby biznesu i konsumentów.
Kod kreskowy (EAN), wprowadzony na rynek w latach 70. XX wieku, szybko stał się globalnym standardem w identyfikacji produktów. Jest prosty i pozwala na szybkie skanowanie informacji. Każdego dnia charakterystyczny dźwięk „bip” rozbrzmiewa na całym świecie ponad 10 miliardów razy, czyli więcej niż średnia liczba dziennych wyszukiwań w Google. Jednak ograniczona pojemność kodu kreskowego sprawia, że w dzisiejszych czasach nie jest wystarczający.
W odpowiedzi na nowe potrzeby rynku pojawiły się kody 2D od GS1. Różnią się one od kodów kreskowych tym, że informacje są zaszyte nie tylko w jednej linii, ale w dwóch wymiarach – poziomym i pionowym. To pozwala na zapisanie znacznie większej ilości danych na mniejszej powierzchni. Co więcej, kody 2D są bardziej niezawodne – dzięki algorytmom korekcji błędów mogą być odczytywane nawet przy 60% uszkodzeniu.
Organizacja GS1, rozwijająca na całym świecie system standardów, opracowała dwa główne typy kodów 2D:
GS1 DataMatrix – używany w branży medycznej na lekach i wyrobach medycznych, gdzie regulacje prawne wymagają szczegółowej identyfikacji, oraz w dostawach do wojska, budownictwie czy na elektronice.
QR ze standardami GS1 (np. QR z GS1 Digital Link) – stosowany w handlu detalicznym. Pozwala na bezpośrednią interakcję z konsumentem. Skanowanie tego kodu smartfonem daje dostęp do szerokiej gamy informacji, takich jak skład produktu, kraj pochodzenia, promocje, instrukcje użytkowania, opinie czy wskazówki dotyczące recyklingu.
Kody QR od GS1 wizualnie przypominają standardowe kody QR, które zyskały popularność m.in. przy zakupie biletów w komunikacji miejskiej, odbiorze przesyłek, czy sprawdzaniu menu w restauracjach. Jednak zawierają one m.in. unikatowy numer produktu GTIN (co pozwala na jego identyfikację) i oferują znacznie więcej możliwości niż standardowe kody QR.
Kody 2D od GS1 stosowane są już na całym świecie, praktycznie w każdej branży, od napojów, przez kosmetyki, po dostawy dla wojska i szpitali. Niektóre z największych światowych firm jak np. L’Oreal, PepsiCo, Procter & Gamble już z sukcesem wdrażają tę nową technologię.
W Polsce listy intencyjne podpisały m.in.: DOZ, Żabka, Auchan, Befaszczot, Makro i Jeronimo Martins i tym samym zadeklarowały chęć wdrożenia kodów 2D.
Kody 2D od GS1 przynoszą liczne korzyści wszystkim uczestnikom procesu zakupowego - konsumentom, producentom i sprzedawcom. Zyskuje na tym również nasza planeta, ponieważ kody 2D od GS1 wspierają realizację celów zrównoważonego rozwoju, m.in. pozwalają zmniejszyć marnotrawstwo żywności, ograniczyć zużycie CO2 czy zwiększyć dostępność produktów dla osób wykluczonych cyfrowo.
Według badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie GS1 Polska w listopadzie 2024 roku, 66% Polaków postrzega siebie jako świadomych konsumentów, a ponad połowa (55%) regularnie sprawdza informacje na opakowaniach przed zakupem.
Jednocześnie smartfon stał się nieodłącznym elementem procesu zakupowego – w sklepach stacjonarnych korzysta z niego aż 90% ankietowanych. Badanie pokazało też, że 34% respondentów skanowało już QR kody z opakowań produktów, a 56% deklaruje chęć korzystania z tej funkcji, aby uzyskać więcej informacji o artykułach, przede wszystkim o: składzie produktu, aktualnych promocjach, zawartości substancji szkodliwych, sposobie użytkowania oraz producencie.
Wyniki te potwierdzają, że konsumenci potrzebują dodatkowych informacji i chcą wiedzieć, co kupują. Kody QR od GS1 pozwolą na mądrzejsze i bardziej świadome zakupy.
Aby pokazać, jak można efektywnie wykorzystać kody 2D w praktyce, GS1 Polska we współpracy z firmami Sunewmed+ i Migam stworzyła demonstrator kodów 2D. Narzędzie pokazuje, jak kody 2D mogą dostarczać kompleksowych informacji o produktach, angażując nawet osoby wykluczone cyfrowo, np. poprzez wykorzystanie awatara AI języka migowego.
Zobacz na przykładzie jednego z produktów marki Sunewmed+, liftingujących płatków pod oczy, jak w prosty, przejrzysty i interaktywny sposób można przedstawić szczegółowe informacje dla konsumenta. Zeskanuj poniższy kod QR lub wejdź na urządzeniu mobilnym na stronę: Demonstrator 2D.
Kody 2D od GS1 znajdują szerokie zastosowanie w biznesie, znacząco poprawiając efektywność procesów i jakość obsługi. Z zalet innowacyjnych kodów skorzystają wszyscy uczestnicy rynku: producenci, sieci handlowe, dostawcy rozwiązań, konsumenci.
Firma Pierre Baguette, dostarczająca produkty do sieci Żabka Polska, dzięki zastąpieniu kodów kreskowych kodami 2D na opakowaniach zredukowała liczbę reklamacji związanych z ich czytelnością z 562 do 0 w zaledwie trzy miesiące. Żabka Polska dzięki dacie ważności widocznej w systemie uniemożliwia sprzedaż towaru przeterminowanego, a w Australii sieć Woolworths zmniejszyła dzięki kodom 2D marnotrawstwo żywności o 40%.
Firma Mildura Fruit Company wprowadziła kody 2D, by informować konsumentów o pochodzeniu owoców cytrusowych, co pomogło wyeliminować oszustwa. Niemiecka firma ATE Continental wykorzystuje kody 2D do jednoznacznej identyfikacji części zamiennych w branży motoryzacyjnej. W Irlandii gospodarstwo Airfield Estate używa kodów 2D, by w przejrzysty sposób opowiadać klientom o procesie produkcji mleka. Natomiast w Brazylii, w rezerwacie Legado das Águas, kody QR umożliwiają szybkie sprawdzenie pochodzenia roślin i cech drzewa macierzystego.
To tylko kilka przykładów, jak ta technologia może wspierać różnorodne cele, od ochrony środowiska po zwiększenie transparentności w łańcuchu dostaw.
Korzystanie z innowacyjnych kodów 2D od GS1 otwiera nowe możliwości. Przejście z tradycyjnych kodów kreskowych to nie tylko zmiana technologiczna, ale również odpowiedź na dynamicznie zmieniające się potrzeby rynku. Konsumenci oczekują większej przejrzystości i zaangażowania marek, podczas gdy producenci i detaliści dążą do efektywności operacyjnej i redukcji kosztów. Dzięki wszechstronności kodów 2D możliwe jest osiągnięcie obu tych celów. Wprowadzenie ich na szeroką skalę stanowi kamień milowy w dalszym rozwoju handlu detalicznego i globalnych łańcuchów dostaw.
Magdalena Bednarkiewicz, Manager Zarządzania Projektami (PMO) dla branży retail, GS1 Polska