Konsumenci modowi stawiają na zrównoważony rozwój

28/09/2020
Konsumenci modowi stawiają na zrównoważony rozwój

Nowe badanie przeprowadzone przez światowego lidera w dziedzinie opakowań, firmę Smurfit Kappa, wykazało, że konsumenci dokonujący zakupów w Internecie oczekują od właścicieli marek bardziej zrównoważonych opakowań. 41% konsumentów mody[1], kupujących online produkty modowe, od czasu pandemii Covid-19, czyli w przeciągu sześciu miesięcy, stało się bardziej świadomymi ekologicznie konsumentami.

W badaniu wzięli udział respondenci z czterech europejskich krajów: Niemiec, Irlandii, Holandii i Wielkiej Brytanii. Prawie połowa z ankietowanych zadeklarowała, że kupuje przez Internet artykuły modowe (odzież, obuwie, akcesoria) raz w miesiącu lub częściej. Taki wynik odzwierciedla także rosnącą popularność tego typu produktów, zarówno wśród kobiet (44%), jak i mężczyzn (43%).

Konsumenci podejmują świadome decyzje

Konsumenci dokonują świadomych wyborów, jeśli chodzi o zakupy modowe w Internecie, a z ostatnich badań wynika, że w czasie ostatnich sześciu miesięcy podjęli kroki, aby mieć pewność, że ich zakupy są jak najbardziej ekologiczne.

Badania wykazały, że:

  • 25% konsumentów sprawdzało w Internecie przed wyborem marki, poziom jej zaangażowania w działania na rzecz ochrony środowiska,

  • 35% konsumentów stwierdziło, że nie dokonałoby zakupu online od firmy modowej, gdyby okazało się, że używa ona nieekologicznych opakowań dla swoich produktów,

  • 23% ankietowanych konsumentów dokonało ponownego zakupu tej samej marki modowej dzięki referencjom dotyczącym jej zaangażowania w zrównoważony rozwój.

opakowania dla branży modowej
Komentując wyniki badania, Arco Berkenbosch, Wiceprezes ds. Innowacji i Rozwoju w Smurfit Kappa, powiedział
:
- Konsumenci chcą, aby branża modowa funkcjonowała w Internecie odpowiedzialnie i uwzględniała społeczne oraz środowiskowe skutki swojej działalności. Marki modowe, a właściwie wszystkie marki, muszą dostosować się do wymagań konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju, w przeciwnym razie ryzykują utratę klientów i, co za tym idzie, biznesu.

- Na czterech poddanych badaniu rynkach, nastroje konsumenckie i koncentracja na zrównoważonym rozwoju okazały się spójne. Ten trend podkreślają rosnące wymagania europejskich konsumentów względem marek modowych, aby ich właściciele traktowali priorytetowo zobowiązania do doskonalenia swoich praktyk i rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju, nawet w trakcie obecnego kryzysu gospodarczego – dodał Arco Berkenbosch.

Konsumenci chcą wiedzieć więcej

Zdarza się jednak, że konsumenci podczas zakupów online, chcąc dokonywać wyborów  w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, napotykają na przeszkody. Badanie wykazało: brak dostępnych informacji (34%), brak zrównoważonych opcji (32%) i cenę (30%) jako główne bariery dla konsumentów szukających bardziej przyjaznych środowisku towarów. Ponad połowa ankietowanych (57%) przyznała, że chciałaby wiedzieć wiecej na temat podejmowanych przez internetowe sklepy odzieżowe proekologicznych działań w temacie opakowań. Ten trend wskazuje na wpływ zrównoważonego rozwoju na zachowania konsumenckie oraz na to, jak wysiłki marek mogą zwiększyć lub osłabić bazę ich klientów.

Konsumenci, myśląc o zrównoważonym zakupie mają również na względzie opakowanie. Dlatego też, marki modowe muszą przemyśleć swoje podejście do zrównoważonego rozwoju opakowań, jeśli chcą sprostać zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów.

Zrównoważone opakowanie kluczem do sukcesu

Wyniki badania wskazują również, że konsumenci preferują zrównoważony charakter opakowania jako czynnik mający bardziej pozytywny wpływ na ich wrażenia zakupowe, niż tradycyjne techniki marketingowe.

Większość ankietowanych stwierdziła, że efektywne wykorzystanie materiałów (62%), korzystanie z surowców pochodzących ze zrównoważonych źródeł (61%) oraz dostęp do referencji marki w zakresie zrównoważonego rozwoju (56%) budują pozytywne wrażenia po zakupie przez Internet, a dokładnie w momencie otrzymania przesyłki. Dwie trzecie konsumentów (66%) uważa i jednocześnie wierzy, że internetowe sklepy odzieżowe działają odpowiedzialne w zakresie zapewnienia ekologicznych opakowań dla swoich produktów.

W odpowiedzi na ciągły rozwój branży e-commerce oraz rosnące oczekiwania konsumentów, Smurfit Kappa rozszerzył swoją ofertę zrównoważonych opakowań, zaprojektowanych i stworzonych z myślą o modowym rynku e-handlu detalicznego. Innowacyjny design umożliwia ich łatwe otwieranie i ponowne zamykanie, co jest szczególnie istotne w przypadku zwrotu zakupionych towarów. Ponadto, portfolio opakowań e-comerce dla branży modowej oferuje duży wybór elastycznych i stylowych rozwiązań, dopasowanych do produktów o różnych kształtach i rozmiarach. Wszystkie opakowania Smurfit Kappa są wykonane z jednego rodzaju materiału, dzięki czemu łatwo poddają się recyklingowi oraz biodegradacji. Portfolio rozwiązań stanowi odpowiedzialną alternatywę dla marek modowych i jest odpowiedzią na rosnącą świadomość konsumentów oraz ich obawy związane z recyklingiem opakowań.

- Powyższe wyniki wskazują na duży wpływ, jaki opakowanie może mieć na kupujących i ich decyzje zakupowe. Zarówno w budowaniu lojalności wobec marek, które stawiają na zrównoważony rozwój, jak i w potencjalnych konsekwencjach dla tych którzy tego nie robią – dodał Arco Berkenbosch.

- Obecnie współpracujemy z naszymi klientami z branży modowej oferującej swoje produkty w sprzedaży online, aby stworzyć innowacyjne i zrównoważone rozwiązania opakowaniowe. Są one odpowiednio dopasowane kształtem do przesyłki, chronią produkt podczas transport i, przede wszystkim, odpowiadają na potrzeby konsumentów. Jeśli mamy zmniejszyć poziom nieprzetwarzalnych odpadów opakowaniowych, to musimy wszyscy współpracować - marki, konsumenci, jak i dostawcy opakowań - aby mieć rzeczywisty wpływ na nasz rynek i chronić środowisko – podsumował Berkenbosch.

[1]Konsumenci mody online - są definiowani jako respondenci, którzy kupowali przedmioty modowe w Internecie raz w miesiącu lub częściej. Konsumenci ogólni odnoszą się do naturalnej reprezentatywnej próby badanych z każdego rynku.