Model PV as a service – co warto wiedzieć o fotowoltaice w abonamencie

Artykuł zewnętrzny
19/09/2024
Model PV as a service – co warto wiedzieć o fotowoltaice w abonamencie

Instalacja OZE bez inwestycji? Model "PV as a Service" umożliwia firmom korzystanie z energii fotowoltaicznej poprzez umowę abonamentową, bez kosztów początkowych. To tania i ekologiczna usługa!

PV as a service, czyli jak zbudować instalację fotowoltaiczną bez wkładu własnego

Od niedawna na polskim rynku biznesowym funkcjonuje usługa, oferująca bezinwestycyjny proces budowy i eksploatacji instalacji OZE na użytek zakładów produkcyjnych. PV as a service to popularny na Zachodzie model abonamentowy, który umożliwia przedsiębiorcom budowę farm fotowoltaicznych i produkcji energii, bez ponoszenia kosztów capex. Znany również jako solar as a service pomaga firmom zoptymalizować zużycie energii elektrycznej bez konieczności ponoszenia wysokich  kosztów inwestycyjnych na starcie.

Fotowoltaika na abonament oferuje biznesowi prostą obietnicę — energia zaoszczędzona dzięki modernizacji pokrywa koszt miesięcznych opłat. Upgrade technologiczny wykonywany jest bez kosztów początkowych, bez konieczności sięgania do zasobów kapitałowych firmy. Usługa jest opcją neutralną budżetowo dla firm, które chcą dążyć do poprawy efektywności energetycznej.

Co jeszcze wyróżnia usługę model as a service od tradycyjnej inwestycji fotowoltaicznej?

- Ważną korzyścią dla przedsiębiorcy, oczywiście poza dostępem do samego finansowania, jest brak ryzyka operacyjnego, ponieważ spoczywa ono w całości na wykonawcy. Klient nie musi martwić się procedurami, budową czy wyzwaniami związanymi z eksploatacją instalacji, za wszystkie te elementy odpowiada administrator OZE – tłumaczy Bartosz Radkowiak, CEO z ESCOlight. – To dostawca, jako partner technologiczny odpowiada za budowę, montaż i serwis instalacji w trakcie trwania umowy abonamentowej. W ten sposób, klient może skupić zasoby na swojej podstawowej działalności, a kwestie związane z fotowoltaiką pozostawić specjalistom- dodaje.

Zakup instalacji czy solar as a service?

Model as a service to rozwiązanie często porównywana do leasingu czy dzierżawy, ponieważ klient (najemca) otrzymuje możliwość użytkowania instalacji w zamian za miesięczną opłatę. Biorąc pod uwagę, że największą barierę rozwoju odnawialnych źródeł energii stanowią kwestie finansowe, usługa solar as a service stanowi wygodne i ekonomicznie opłacalne rozwiązanie. Przy szybujących cenach energii elektrycznej i wymaganiach związanych ze zrównoważonym rozwojem, model abonamentowy ułatwia przedsiębiorcom dostosowanie się do otaczającej rzeczywistości biznesowej. Dodatkowo przez cały okres trwania umowy dostawca zapewnia również usługi serwisowe i gwarancyjne, dbając o kompleksową obsługę instalacji PV. Jest to komfortowe rozwiązanie dla klienta, ponieważ często samodzielne przeprowadzanie modernizacji może nie być podparte odpowiednią wiedzą techniczną. Finalnie w modelu pv as a service instalacja staje się własnością klienta, po okresie obowiązywania umowy abonamentowej. Co bardzo ważne, usługa nie wpływa na ocenę zdolności kredytowej klienta. 

Rynek energii solarnej w Polsce jest bardzo dynamiczny – mówi Żaneta Koźmińska, Dyrektor Zarządzająca Revolt Energy. - My staramy się proaktywnie wychodzić naprzeciw pojawiającym się potrzebom klientów czy to w zakresie finansowania, recycklingu czy oferowania magazynów energii. Jesteśmy jedyną firmą na polskim rynku, która gwarantuje odbiór zużytych paneli po okresie ich eksploatacji – dodaje.

Inwestycja we własne źródło energii odnawialnej w postaci fotowoltaiki zapewnia koszt energii na poziomie ok. średnio 300 pln za MWh w całym okresie trwałości instalacji. Na dodatek bez kosztów inwestycyjnych i ryzyka operacyjnego.

Dostawca usługi pv as a service (administrator) jest odpowiedzialny za projekt instalacji i dostosowanie jej mocy na potrzeby danego zakładu, kładąc nacisk na autokonsumpcję (pokrywanie własnego zapotrzebowania na prąd) produkowanej energii. Zapewnia stały monitoring, serwis i wymianę komponentów systemów w razie potrzeby w ramach konserwacji instalacji. Okres finansowania natomiast może zostać określony przez klienta w granicach 5-15 lat, a po tym czasie, klient ma możliwość wykupienia instalacji na własność po symbolicznej cenie.

Fotowoltaika dla energii elektrycznej w ESCOlight

- W ESCOlight finansujemy również inne technologie związane z transformacją energetyczną w modelu abonamentowym. Każdy projekt, który redukuje zużycie energii i emisje CO2 może być zrealizowany w tej formule – kontynuuje Radkowiak. Poza farmami solarnymi w grę wchodzi modernizacja oświetlenia LED, magazyny energii, biogazownie, projekty związane z elektromobilnością oraz szeroko pojętą efektywnością energetyczną produkcji. Każdy z tych projektów może zostać rozliczony w abonamencie w ramach usługi dekarbonizacji – podsumowuje.

Model abonamentowy oferuje możliwość pełnej zrównoważonej transformacji przedsiębiorstwa bez angażowania własnych środków inwestycyjnych, które mogą zostać przeznaczone na podstawową działalność firmy, a nie na rozwiązania energetyczne. W ten sposób, bez kosztów inwestycyjnych i kredytów obciążających budżet organizacji, można wejść na zieloną ścieżkę rozwoju i optymalizować zużycie energii. Analiza energochłonności przedsiębiorstwa wraz z modernizacją technologii oraz rozwijanie odnawialnych źródeł energii to główne obszary, które mogą zostać sfinansowane w modelu abonamentowym. 

- Efektywność energetyczna w zakładach produkcyjnych ma za zadanie przede wszystkim redukować koszty i ograniczać wykorzystanie paliw kopalnych. W dobie wysokich cen energii, istotne staje się zmniejszanie zależności energetyki od czynników zewnętrznych co dodatkowo powoduje zwiększeniem bezpieczeństwa energetycznego przedsiębiorstwa - powiedział Michał Gatkowski z zarządu firmy konsultingowej Viverno. Z drugiej strony mamy naciski regulacyjne na ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko, dlatego przedsiębiorcy podejmują działania dążące do neutralności klimatycznej – dodaje.

Wyścig do zera w obszarze redukcji emisji CO2 stymulowany jest przez politykę klimatyczną Unii Europejskiej, chodzi o tzw. Europejski Zielony Ład (Green Deal). W ramach strategii dekarbonizacji kraje członkowskie zobowiązały się do realizacji szeregu kroków, zmierzających do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. Pakiet regulacji pod nazwą FitFor55 zakłada ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r. oraz neutralność klimatyczną Europy do roku 2050 r. Dodatkowo pojawiły się regulacje w zakresie raportowania niefinansowego dla przedsiębiorstw, tzw. wskaźniki ESG, które mają zachęcić biznes do włączenia się w walkę ze zmianami klimatu. Już w kolejnym roku (raport za rok 2025 r.) tysiące spółek, które dotychczas nie były objęte tym obowiązkiem, będą musiały ujawniać informacje związane m.in. ze wpływem na środowisko.

Zrównoważony rozwój oraz kwestie związane z cenami i bezpieczeństwem energetycznym wytyczają kierunki rozwoju dla polskiego biznesu. W tym wyścigu nie można zostać w tyle, ponieważ ma on kluczowe znaczenie w zakresie konkurencyjności biznesu i perspektyw rozwoju firmy. Zapraszamy na darmowe konsultacje (www.escolight.com.pl), aby sprawdzić w jakim zakresie możemy pomóc Twojej firmie w transformacji energetycznej i spełnieniu kryteriów wyzwań klimatycznych.

 

Kategoria: