Stylowe ubrania i inne znakowane tekstylia to doskonały sposób zarówno dla firm, na promocję własnego logotypu, jak i dla osób indywidualnych, chcących w ten sposób uzewnętrznić swoje wartości, status lub dystans do samego siebie. Druk na koszulkach i innych tekstyliach stał się popularną techniką, która umożliwia stworzenie nieograniczonych wzorów na każdym typie materiału. W tym artykule zaprezentujemy najpopularniejsze style druku na tkaninach, które oferuje prawie każda profesjonalna drukarnia tekstylna, przedstawimy najpopularniejsze metody druku z omówieniem cech charakterystycznych dla danego rodzaju znakowania.
Druk cyfrowy na koszulkach, nazywany również drukiem DTG, w rozwinięciu Direct to Garment, to nowoczesna technologia, która umożliwia bezpośrednie nanoszenie grafiki na materiał. Proces ten polega na wprowadzeniu koszulki do specjalnej drukarki, która za pomocą specjalnych tuszy nanosi wzór na materiał. Dzięki tej technologii możemy uzyskać bardzo precyzyjne i wyraziste grafiki o dużej liczbie kolorów. Ta metoda pozwala na wykonywanie nadruków w bardzo małych ilościach, nawet jeśli mają wiele szczegółów.
Sitodruk na koszulkach to jedna z najstarszych technik druku, która do dzisiaj cieszy się nie malejącą popularnością, choć jest najczęściej bardziej zautomatyzowana niż kiedyś. Ta technika polega na nanoszeniu farby na tkaninę za pomocą matrycy – tak zwanego sita. Jest ono przygotowane tak, aby przepuszczać farbę tylko przez wybrane obszary, tworząc w ten sposób wzór na koszulce. Sitodruk pozwala na uzyskanie bardzo wytrzymałych, a nawet trójwymiarowych grafik, które przy odpowiednich ilościach odznaczają się bardzo dobrą ceną dla klienta, a także wytrzymałością. Oczywiście drukarnia sitodrukowa, aby móc świadczyć usługi na najwyższym poziomie, musi zadbać o szereg innych elementów jak np. odpowiednie dogrzanie druku, oryginalne farby itp. Ta metoda druku jest jedną z najszybszych, dlatego wybierana jest przez największe firmy potrzebujące usług drukarskich.
Transfer termiczny to technika polegająca na drukowaniu wzoru na specjalnym nośniku służącym do przeniesienia nadrukowanych elementów bezpośrednio na tkaninę z pomocą ciepła. Proces ten wymaga zastosowania specjalnej maszyny, która przykłada odpowiednią temperaturę i ciśnienie, aby przenieść wzór na koszulkę. Ta metoda umożliwia precyzyjne odwzorowanie złożonych i skomplikowanych grafik pozwalając jednocześnie na realizację niewielkich nakładów w dobrej cenie.
Druk sublimacyjny jest popularną techniką, szczególnie stosowaną do kolorowej lub zawierającej skomplikowaną grafikę czy personalizację odzieży sportowej. Proces ten zaczyna się w komputerze, a następnie polega na nanoszeniu tuszu używanego w ploterach sublimacyjnych, bezpośrednio na papier. Kolejnym krokiem jest przeniesienie stworzonego wzoru na tkaninę za pomocą ciepła. Sublimowane są głównie materiały poliestrowe o jasnym kolorze, a dzięki możliwości pokrycia całej drukowanej powierzchni, można uzyskać koszulki lub inne ubrania w dowolnie wybranym kolorze. Sublimacja jest jednym z najtrwalszych rodzajów nadruków, producenci często dają na niego dożywotnią gwarancję, wiedząc, iż jest odporny nawet na pranie w bardzo wysokiej temperaturze.
Haft komputerowy to nie druk, lecz wyszywanie na odzieży, ale nie można o nim nie wspomnieć pisząc o nadrukach na tkaninach. Często marki odzieżowe dla urozmaicenie swoich produktów, stosują połączenie haftów i druku, co wizualnie daje świetny efekt. Haft stanowi jedno z najpopularniejszych zdobień ubrań i akcesoriów. Haftowanie polega na tworzeniu wzorów za pomocą specjalnego urządzenia przenoszącego projekt na odzież, za pomocą nici. Jest to bardzo trwała metoda znakowania. Haft komputerowy jest szczególnie popularny w przypadku t-shirtów, koszulek polo czy bluz.
Druk reklamowy na koszulkach to popularna forma promowania swojej firmy zarówno na rozmaitych wydarzeniach, jak i poprzez ubieranie w nie swoich pracowników lub rozdawanie klientom. Wybór techniki druku powinien być podyktowany potrzebami i możliwościami wynikającymi z rodzaju zamówienia. Inny druk zastosujemy na poliestrze, a inny na bawełnie, w większości przypadków użyjemy innego typu drukowania zależnie od tego czy zlecenie zawiera dużą ilość sztuk czy małą. Jako, że sprawa jest skomplikowana, warto zdać się na profesjonalistów z drukarni, którzy doradzą najodpowiedniejszy styl nadruku do danego zlecenia i w ten sposób pomogą w przedsięwzięciu marketingowym Twojej firmy.
Drukarnia tekstylna to miejsce, gdzie można skorzystać z różnych technik druku na koszulkach i innej odzieży. Profesjonalne drukarnie posiadają wyspecjalizowane maszyny i doświadczonych pracowników, którzy pomogą w stworzeniu unikalnych projektów i zapewnią wysoką jakość wykonania. Największe możliwości oferują drukarnie łączące swoją działalność z szyciem, dzięki temu nadruki mogą być wykonywane na wykrojach, co pozwala na oznakowanie w niestandardowych kombinacjach.
O co warto zapytać drukarnię przed realizacją zlecenia? Poza oczywistym pytaniem o wycenę i termin warto zapytać o to czy drukarnia używa odpowiednich tuszy lub farb. Firmy społecznie odpowiedzialne, w trosce o środowisko, korzystają z ekologicznych produktów służących do barwienia i znakowania. Chcąc zadbać o jakość warto sprawdzić z kim drukarnia współpracowała do tej pory, można poprosić podwykonawcę o portfolio, pisemne rekomendacje lub sprawdzić je na stronie internetowej - wiele drukarni udostępnia informacje na temat swoich kontrahentów. Zajrzyj też na media społecznościowe, tam również często możesz zobaczyć realizacje, a nawet zdjęcia z wnętrza firmy w tym sprzęt używany do drukowania.
Zapytaj także o trwałość nadruku, poszczególne metody potrafią różnić się w tym aspekcie bardzo mocno, dlatego warto już na samym początku określić drukarni planowane przeznaczenie znakowanych tekstyliów. Innej metodzie poddawane są jednorazowe projekty, a jeszcze innej coś co ma przydać się wielokrotnie. Oczywiście znajduje to odzwierciedlenie w cenie. Dowiedz się także o sposób prania lub czyszczenia produktu, rodzaj druku bardzo często ma wpływ na dopuszczalną temperaturę prania.
Nadruki oferowane przez wyspecjalizowane w swoich fachu drukarnie dają praktycznie nieograniczone możliwości przenoszenia grafik, nawet tych najbardziej zaawansowanych, z ekranu komputera na odzież lub tkaniny z których zszywa się gotowe produkty. Jeśli już dziś dostępne są takie możliwości, zastanawiać może co czeka nas w przyszłości. Prawdopodobnie branża drukarska pójdzie w stronę ekologii, a także jeszcze bardziej trwałych druków z możliwością wykonywania spersonalizowanych zleceń z dowolną liczbą wyrazistych kolorów, nawet dla małych zleceń. Można spodziewać się także dalszego rozwoju druków 3D, które już są możliwe do wykonania. Prawdopodobnie również właściwości gotowych nadruków ulegną zmianie i zależnie od różnych czynników będą podlegać wizualnym zmianom w reakcji na różne zmienne, zapowiada się to bardzo ciekawie.