O przyszłości druku podczas 13. edycji Meet Kodak Polska

10/06/2019
Konferencja Meet Kodak Polska
„Taking Print Further” – pod takim hasłem odbyła się 13. Konferencja Meet Kodak Polska. Wydarzenie miało miejsce 30 maja br. w hotelu Warsaw Plaza w Warszawie. Zgromadziło ono około 180 przedstawicieli branży poligraficznej. Organizatorzy – firma Kodak Polska i jej partnerzy: 3M, hubergroup Polska, Koenig & Bauer (CEE) oraz Miraclon, przygotowali bogaty program spotkania. Dominowała w nim tematyka dotycząca przyszłości druku, jego nowych możliwości, a także rozwoju osobistego.

„Życiologia czyli o mądrym zarządzaniu czasem”

Tegoroczna konferencja Meet Kodak Polska rozpoczęła się nieco inaczej niż poprzednie edycje tych spotkań. Po krótkim przywitaniu uczestników przez Jolantę Wiśniewską  - dyrektor zarządzającą Kodak Polska i przedstawieniu agendy wystąpił Miłosz Brzeziński . Jest on konsultantem w zakresie efektywności osobistej i zjawisk psychologicznych, inspiratorem współpracującym z organizacjami na całym świecie, mentorem AIP Business Link, członkiem Rady Ekspertów ośrodka analitycznego Thinktank, certyfikowanym coachem International Coaching Community, wykładowcą akademickim, autorem książek dotyczących wdrażania zmian w środowisku pracy oraz życiu osobistym. Tematyką jego wystąpienia było mądre  i efektywne zarządzanie czasem.

- Uznaliśmy, że zagadnienie to jest ważną kwestią w życiu każdego człowieka, zarówno w ujęciu biznesowym jak i osobistym– mówi Anna Kołodziejczyk, Marketing Manager, EE, GRC, Nordic & Benelux, Print Systems Division w firmie Kodak. - Dzisiaj, niezwykle trudno jest przewidzieć ogrom zmian, których doświadczamy, a to z kolei wymaga od nas elastyczości w działaniu i umiejętności adaptacji. Odczuwają to wszyscy w naszej branży - nasi klienci, ich pracownicy i partnerzy handlowi. Zmieniające się uwarunkowania rynkowe i ekonomiczne sprawiają, że w każdej chwili możemy spodziewać się zaskakującej informacji dotyczącej na przykład bezpośredniej konkurencji, o czym mówił nasz prelegent, dlatego tak ważna jest świadomość, że do tych zmian warto być przygotowanym. Obecnie wszystko co dzieje się wokół nas musi odbywać się  szybko  – wszyscy,  bardzo to odczuwamy w codziennej pracy, co ma również przełożenie na nasze życie osobiste.

Miłosz Brzeziński w swoim wystąpieniu podkreślał jak ważną kwestią jest inwestycja w technologię  – ale odpowiednio i świadomie wybraną. Podczas Meet Kodak zaprezentowaliśmy zgromadzonym osobom narzędzia, dzięki którym są w stanie rozwiązać szereg problemów związanych z ograniczeniem czasowym i efektywniejszym wykorzystaniem swoich zasobów.  Na pewno wartym zapamiętania są kwestie z wykładu pana Brzezińskiego o tym, co bardzo pochłania współczesnego człowieka jak na przykład aplikacje oferowane nam bez żadnych opłat. - Obecnie, bardzo często narażamy się na przeładowanie informacjami, które często nie są nam do niczego potrzebne, zaśmiecają nasz umysł, co z kolei ogranicza nasze możliwości twórcze, efektywność i zabiera nam czas. Tymczasem, o czym przekonywał prelegent, dobre zarządzanie czasem, wybór odpowiednich narzędzi najlepiej tych za które musimy zapłacić, a także dobre otoczenie społeczne może pozytywnie wpłynąć na nasze życie, możliwości, co w efekcie również przekłada się na biznes.

To już 20 lat systemu Kodak Prinergy na światowym rynku

Kolejnym tematem, zaprezentowanym przez Todda Biggera, President Kodak Software Division i Vice President Eastman Kodak, były możliwości Kodak Prinergy - obecnego już od 20 lat na rynku systemu workflow do zarządzania produkcją w drukarni. Prinergy umożliwia wyjątkowo zaawansowaną automatyzację procesów z zakresu przygotowania i sterowania drukiem. Todd Bigger mówił o obecnych działaniach Kodaka, który przywraca dawną kulturę współpracy z klientami, otwiera możliwości integracji z innymi producentami, stawia na edukację i szkolenia, poprawiając komunikację, w tym możliwość uzyskiwania certyfikatów przez użytkowników. Kodak, jak zapewniał prelegent, niezmiennie podnosi kwalifikacje swoich pracowników działów sprzedaży, wsparcia technicznego i serwisu. W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku zapowiada  wprowadzenie przełomowych i innowacyjnych rozwiązań w zakresie sposobu instalacji systemów. Oprócz obecnie funkcjonujących, zainstalowanych u klienta, będzie można korzystać z dedykowanego systemu dostępnego w środowisku wirtualnym w chmurze, jak również z usługi na zasadzie Software-as-a-Service. Wśród aktualnych korzyści i ulepszeń prelegent podkreślał fakt, że Prinergy jest systemem skalowalnym, a więc dostępnym dla klientów dowolnej wielkości. Podczas zmiany formy użytkowania systemu klient korzysta z dotychczas posiadanych licencji bez konieczności ponownego zakupu. Nowoczesne sposoby instalacji oferują większe bezpieczeństwo użytkowania, zabezpieczania i odzyskiwania danych. Brak sprzętu zainstalowanego lokalnie ogranicza zaangażowanie, pracę i zarządzanie po stronie klienta oraz umożliwia nieograniczony dostęp do upgrade’ów. Już niebawem, bo pod koniec 2019 roku – jak zapowiedział prelegent - w ramach umów wsparcia wprowadzone zostaną nowe usługi zarządcze, usprawniające monitorowanie, konfigurację i zabezpieczenie systemu. Docelowo, w ramach usługi SaaS klienci będą mogli elastycznie zarządzać systemem i skalować go poprzez wybór dowolnych opcji z jednego panelu sterującego.

Pozytywny wizerunek firmy i marki – Colours Factory razem z Kodakiem w szczytnym celu

Kolejna część Meet Kodak Polska poświęcona była zagadnieniu budowania pozytywnego wizerunku firmy i marki. Kodak zaprosił do tej części spotkania jednego ze swoich klientów – firmę Colours Factory, z którą wspólnie zrealizował cześć ogólnoświatowej  kampanii „Print for Good”. Jej celem jest wspieranie społeczności o wysokich potrzebach w zakresie czytelnictwa oraz nauki.  Colours Factory z wielką ochotą - jak podkreślała w swoim wystąpieniu Klaudia Grzybowska, Marketing Manager w tej firmie - przystąpiła do tej współpracy, której efektem była produkcja zeszytów szkolnych. Zostały one przekazane (za pośrednictwem fundacji Pomoc Kościołowi w Potrzebie) potrzebującym dzieciom na Ukrainie i w Iraku. Colours Factory podobne akcje, których celem jest pomoc, ma wpisane w swoją działalność i – jak przekonywała prelegentka – przynoszą one przedsiębiorstwu wymierne rezultaty biznesowe, integrują pracowników oraz firmę ze społecznością lokalną. Budują pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa, zwiększają zaufanie do niego, dzięki czemu łatwiej pozyskać mu inwestorów, klientów, partnerów czy pracowników. - Pomagając innym, pomagamy więc sobie – podkreślała Klaudia Grzybowska. Warto dodać, że drukarnie uczestniczące w programie Print for Good wykorzystują rozwiązania technologiczne Kodak. Colours Factory z Piły to wieloletni partner tej firmy. Niemal od początku swojej działalności korzysta w codziennej produkcji z pełnego zestawu rozwiązań tego dostawcy takich jak: Prinergy, InSite, Trendsetter, Magnus 800 Z-Speed ​​z MCU i płyty Trillian. Od niedawna testuje także płyty bezprocesowe Kodak Sonora X, przy użyciu których wykonano wspomniane zeszyty.

Miraclon – Kodak Flexcel Solutions „w nowym domu”

Pierwszą część Meet Kodak Polska zakończyło krótkie wystąpienie Jacka Galińskiego, który podziękował firmie Kodak i Jolancie Wiśniewskiej za lata współpracy i przedstawił nową firmę. Miraclon to odrębna firma, należąca do angielskiego funduszu inwestycyjnego Montagu Private Equity, który kupił od Eastman Kodak dywizję opakowań flekso.

Temat tego przejęcia był kontynuowany podczas bloku, dedykowanego drukarniom i przygotowalniom fleksograficznym. Jacek Galiński, jego główny prelegent i moderator przedstawił plany rozwojowe firmy Miraclon, nowe technologie, jakie oferować będzie swoim klientom w tym Kodak Ultra NX. Podkreślał również, że zgodnie z zapowiedziami, nową firmą będzie zarządzać kierownictwo z czasu, kiedy dział opakowań fleksograficznych był własnością Kodaka. W nowych strukturach znaleźli się ci sami ludzie, z którymi współpracowano w Kodaku, natomiast usługi serwisowe– co szczególnie interesowało uczestników – świadczone są przez dział serwisu Kodaka. Miraclon będzie rozwijać, produkować i sprzedawać produkty fleksograficzne dla segmentu opakowań, przede wszystkim system produkcji płyt Kodak Flexcel NX. Tym co zmienia się, jest siedziba firmy, która mieści się w Zaventem w Belgii. W kolejnej części spotkania miał miejsce otwarty panel dyskusyjny, gdzie uczestnicy i jednocześnie użytkownicy technologii Kodak Flexcel mogli przedstawić swoje oczekiwania związane ze zmianami, jakie mają miejsce i zadać pytania, dotyczące nurtujących ich spraw. Panel fleksograficzny był również okazją do podsumowania warsztatów „Flekso jakie jest każdy widzi”, jakie organizuje Kodak i jego partnerzy – firmy 3M Poland, hubergroup Polska, Koenig & Bauer (CEE) i NetFlex. Warsztaty te, jak zapowiedział Jacek Galiński, będą kontynuowane przez firmę Miraclon. Prelegent zapowiedział również udział nowej firmy w tegorocznej edycji targów Labelexpo Europe, które będzie pierwszą aktywnością wystawienniczą tego nowego podmiotu. Dalsza część bloku poświęcona była różnorodnym tematom związanych z fleksografią i miała charakter otwartego panelu dyskusyjnego.

Przygotowalnia i druk offsetowy

Pozytywne doświadczenia związane z panelem dyskusyjnym, jaki od wielu lat towarzyszy blokowi fleksograficznemu podczas Meet Kodak Polska, organizatorzy postanowili w tym roku również wykorzystać w części związanej z przygotowalnią i drukiem offsetowym. Panel rozpoczęli Joris Verbouwe (Product Support Manager – Colour | Kodak Software Division (KSD) i Robert Smorąg (Application Specialist, Kodak Software Dvision) przedstawiając nowości w obszarze systemu Prinergy oraz oprogramowania do zarządzania barwą ColorFlow, Spotless i Kodak Proofing Software. Prowadzący wskazywał na znaczące oszczędności, wynikacjące z wprowadzenia omawianych rozwiązań. Dzięki wykorzystaniu Ink Optimizing można skutecznie wpływać na ilość zużywanej farby i maksymalny poziom nafarbienia przy zachowaniu pełnej zgodności kolorystycznej. ColorFlow Pro znacznie ułatwia proces standaryzacji, przeprowadzanej kompleksowo w jednym przebiegu. Technologia Kodak Spotless umożliwia druk wielobarwny z poszerzonym gamutem, bez użycia kolorów Pantone, a w związku z tym dodatkowym kosztów. Nowa odsłona dobrze znanego na rynku systemu Kodak Proofing Software jest w pełni kompatybilna z najnowszymi standardami, urządzeniami pomiarowymi i drukującymi.  

Następnie Sławomir Iwanowski, Regional Sales and Newspaper Manager Poland z firmy Kodak poprowadził panel dyskusyjny związany z technologią płyt bezprocesowych Kodak Sonora X, do którego zaproszono jej użytkowników. Byli wśród nich: Michał Graś (Colours Factory), Robert Miller (Mdruk), Jakub Śliwiński (ColorPrint Bydgoszcz) oraz Marek Zybura (Agora). Mówili oni o swoich doświadczeniach związanych z użytkowaniem płyt Sonora i odpowiadali na pytania uczestników spotkania, co przerodziło się w dyskusję, która dostarczyła jej uczestnikom sporej dawki wiedzy na temat tej technologii.

- Płyty Sonora X – co podkreślał Sławomir Iwanowski, moderator spotkania - oferują możliwość realizacji wyższych nakładów, szybszy proces naświetlania i większą trwałość w porównaniu z innymi dostępnymi na rynku płytami bezprocesowymi. Mogą być wykorzystywane do niemal wszystkich aplikacji, w których znajdują zastosowanie typowe płyty CtP niewymagające wygrzewania. Dedykowane są dużym zakładom akcydensowym, bazującym na druku arkuszowym, zwojowym drukarniom heatsetowym i coldsetowym, firmom specjalizującym się w produkcji opakowań, a także drukarniom użytkującym maszyny wyposażone w systemy suszenia UV; mogą być też wykorzystywane przez średnio- i wysokonakładowe drukarnie gazetowe, czego dowodem był nasz panel dyskusyjny, do którego zaprosiliśmy zakłady poligraficzne o różnej specjalizacji. Mamy nadzieję, że ich doświadczenia staną się inspiracją dla innych, jak również rozwieją obawy tych, którzy nie są jeszcze do końca przekonani do tej technologii.

Panel związany z przygotowalnią i drukiem offsetowym zakończyły prelekcje partnerów Meet Kodak Polska. „Atelier – nowy wymiar opakowań” to temat, który przedstawiła Maria Ślesicka–Gęściak z firmy Papyrus. O wzroście konkurencyjności poprzez świadomą optymalizację mówił Robert Kuczera z firmy hubergroup Polska, natomiast Paweł Krasowski z firmy Koenig & Bauer (CEE) przedstawił nowe rozwiązania tego producenta do produkcji opakowań.

Na zakończenie dobra zabawa

Jak co roku, oprócz bogatej części merytorycznej firma Kodak Polska zadbała również o dodatkowe atrakcje dla uczestników 13. edycji Meet Kodak Polska. Wieczorne spotkania, jakie towarzyszą tej konferencji są z jednej strony miejscem wymiany doświadczeń wśród jej uczestników, na co dzień niejednokrotnie konkurujących ze sobą, z drugiej – nieformalna atmosfera sprawiła, że wszyscy również w tym roku bawili się bardzo dobrze.

Kategoria: