W dobie rosnącej świadomości ekologicznej, firmy coraz częściej szukają rozwiązań, które minimalizują negatywny wpływ na środowisko. Jednym z pionierów w dziedzinie zrównoważonego druku jest firma Masterpress. Zapraszamy do lektury wywiadu z Gabrielem Magdaleno, dyrektorem ds. strategicznego zarządzania produktami i marketingu w Masterpress, z którego dowiadujemy się, jak łączyć innowacyjność z troską o naszą planetę oraz jak osiągnąć sukces dzięki innowacyjnemu podejściu do druku hybrydowego. Zapytaliśmy też o najnowsze osiągnięcia Masterpress, a także o to, jakie wyzwania stoją przed branżą etykiet i jak firma na nie odpowiada.
Motto firmy Masterpress brzmi: „hybrid thinking … hybrid printing” (myślenie hybrydowe … druk hybrydowy”). Proszę przybliżyć, na czym polega to podejście oraz jak przekłada się na codzienną pracę firmy i tworzone przez Państwa rozwiązania?
Gabriel Magdaleno: - Nasze motto, „hybrid thinking … hybrid printing”, odzwierciedla nasze podejście do innowacji i kreatywności. Łączymy różne technologie druku w jednym cyklu, aby dostarczać rozwiązania idealnie dopasowane do potrzeb naszych klientów. Kierujemy się tą filozofią, integrując nowoczesne technologie z tradycyjnymi metodami, co pozwala nam osiągać wyjątkową jakość i estetykę etykiet. Dzięki temu nasze rozwiązania znajdują zastosowanie w branżach takich jak napoje, rynek herbat, kosmetyki, produkty mleczne oraz odżywki dla sportowców.
Jakie korzyści przynosi klientom zastosowanie technologii druku hybrydowego i jakie są najważniejsze innowacje w tej dziedzinie, które firma wprowadziła na rynek? Jakie nowe możliwości otwiera ta technologia dla klientów Masterpress?
- Technologia druku hybrydowego, którą rozwijamy w Masterpress, oferuje naszym klientom wyjątkowe połączenie wysokiej jakości wizualnej z efektywnością produkcji. Możemy tworzyć etykiety o bogatych kolorach, precyzyjnych detalach i efektach specjalnych. Jednym z naszych kluczowych osiągnięć są nasze opakowania “zaprojektowane do recyklingu,” które zyskały uznanie w całej Europie. Dobrym przykładem jest nasza etykieta shrink sleeve na kubek TINE 300g Dairy Cup Sleeve, który zdobył nagrodę w kategorii Environmental Winner na AWA (Alexander Watson Associates) Sleeve Label Awards 2023 za zastosowanie materiału poliolefinowego o niskiej gęstości, wspierającego recykling w odpowiednim strumieniu polimerów. Ta technologia otwiera także nowe możliwości personalizacji opakowań, zwiększając atrakcyjność produktów naszych klientów, a jednocześnie przyczyniając się do dekarbonizacji sektora opakowań.
Firma Masterpress została założona w 1996 roku. Jakie były dotychczas największe wyzwania, z jakimi firma Masterpress musiała się zmierzyć?
- Jednym z największych wyzwań dla nas było dostosowanie się do szybko zmieniających się wymagań rynku. Kluczowym krokiem w odpowiedzi na te zmiany była inwestycja w nowoczesne technologie, w tym dedykowaną linię druku dla projektów badawczo-rozwojowych, która pozwoliła nam wdrażać innowacje na szeroką skalę. Kolejnym wyzwaniem jest dla nas nawigowanie dynamicznie zmieniających regulacji związanych z celami recyklingu, przy jednoczesnym utrzymywaniu konkurencyjności na europejskim rynku.
Jakie są najważniejsze projekty, nad którymi obecnie Masterpress pracuje, i jakich innowacji możemy spodziewać się w najbliższej przyszłości?
- Obecnie skupiamy się na projektach wspierających europejskie ambicje dotyczące zrównoważonego opakowania i gospodarki o obiegu zamkniętym, wspieranych przez nasze rosnące zdolności badawczo-rozwojowe. Nasze laboratorium badawcze pozwala nam precyzyjne testować wytrzymałości podłoży, współczynnika tarcia i poślizgu, a także symulowanie odporności różnych produktów na temperaturę, światło słoneczne i oświetlenie sklepowych półek. Dodatkowo posiadamy dedykowaną, pełnowymiarową prasę drukarską dedykowaną wyłącznie do celów badawczo-rozwojowych.
Z dumą możemy powiedzieć, że nasze starania w R&D zostały docenione. Dobrym przykładem jest nasza etykieta termokurczliwa na limitowaną edycję Żubrówki Czarnej, która za swój wyjątkowy design i jakość uszlachetnień zdobyła nagrodę „Best of Show” przyznawaną przez AWA Alexander Watson Associates Sleeve Label Awards w 2023 r.
Masterpress jest znany ze swojego zaangażowania w zrównoważony rozwój. Jakie konkretne cele środowiskowe firma sobie wyznaczyła i jakie działania podejmuje, aby je osiągnąć? Jakie są największe wyzwania w implementacji zrównoważonych rozwiązań w branży produkcji etykiet?
- Zgodnie z inicjatywą Science Based Targets (SBTi), naszym celem jest osiągnięcie 42% redukcji emisji gazów cieplarnianych w ramach Scope 1 i Scope 2 do 2030 roku, w porównaniu do poziomu z 2022 roku. Planujemy osiągnąć te cele dzięki naszym flagowym inwestycjom w R&D, aby rozszerzyć zrównoważony rozwój w naszych działaniach i ograniczać wpływ produkowanych w Masterpress opakowań na środowisko. Oczywiście, jednym z głównych wyzwań jest połączenie wysokiej estetyki i funkcjonalności etykiet z minimalnym wpływem na środowisko, co postrzegamy jako wyzwanie, ale również szansę na zwiększenie konkurencyjności naszej firmy.
Jakie są najważniejsze trendy na rynku etykiet w Polsce i na świecie? Jakie wyzwania stoją przed branżą? Jak Masterpress odpowiada na te wyzwania i jakie są prognozy na przyszłość?
- Nasza branża ciągle ewoluuje podążając za coraz bardziej ambitnymi regulacjami środowiskowymi, które kształtują obecne trendy. Te zmiany gwarantują, że drukowane przez nas etykiety umożliwiają właściwy recykling dzięki rozwiązaniom gotowym do ponownego przetworzenia. W Masterpress jesteśmy gotowi wziąć odpowiedzialność i prowadzić branżę w kierunku neutralności klimatycznej, inwestując w technologie recyklingu oraz tworząc rozwiązania etykietowe zgodne z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, dostarczając jednocześnie eleganckie i wysokiej jakości produkty dla naszych klientów.
Jaka przyszłość czeka Masterpress? Jakie są główne cele, które firma chce osiągnąć w najbliższych latach? Jakie są największe szanse i zagrożenia na horyzoncie?
- Naszym celem na przyszłość jest dalszy rozwój innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań, wraz z istotnym zwiększeniem naszych zdolności produkcyjnych, co pozwoli wprowadzić na rynek więcej opakowań nadających się do recyklingu. W związku z tym, widzimy największe pole do rozwoju w rosnącym zapotrzebowaniu na ekologiczne opakowania w Europie. Jeśli chodzi o zagrożenia, niestabilność geopolityczna i jej wpływ na rosnące koszty surowców stanowią dla nas istotne wyzwanie.
Dziękujemy za rozmowę.
Fot.: Masterpress