Opakowania z kartonów Stora Enso z nagrodami European Carton Excellence Awards 2019

07/10/2019
Opakowania z kartonów Stora Enso z nagrodami konkursu European Carton Excellence Awards 2019

19 września br. na Malcie miała miejsce uroczystość wręczenia nagród w konkursie European Carton Excellence Awards, organizowanym przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Kartonu (ECMA). Jego tegoroczna edycja okazała się sukcesem Stora Enso i wielu jej klientów, którzy zdobyli trzy „Nagrody Specjalne” i cztery „Nagrody Złote”. W wyróżnionych pracach wykorzystali oni produkowane przez Stora Enso kartony: Ensocoat, Tambrite, CKB oraz Cupforma.

Podwójnym zwycięzcą okazało się opakowanie na kosmetyki marki Swissgetal, wytwarzane na bazie kartonu Ensocoat 2S przez Omaks Packaging. Otrzymało ono „Złotą Nagrodę” przyznawaną przez jury, a także specjalną „Nagrodę Publiczności”. W założeniach twórców opakowania, jego prostota miała z jednej strony eksponować wysoką białość kartonu Ensocoat, z drugiej pokazać rozbudowane wnętrze, kryjące komplet kosmetyków: ampułki, sprej w butelce i maseczki na twarz. Stworzone w ten sposób pudełko jest praktyczne w użyciu, a kartonowa wkładka zastępuje plastikowe tacki i separatory.

opakowanie na kosmetyki

Nagrodę „Chrońmy Planetę” otrzymał BalloonGripproekologiczny patyczek do balonów, bazujący na kartonie CKB i wyprodukowany przez Van Genechten Packaging. Jego projektanci zwracali szczególną uwagę na to, by materiał z którego został wykonany, był mocny i odporny na zginanie – to cechy istotne w kontekście używania go przez dzieci. BalloonGrip składa się z dwóch warstw CKB, laminowanych i wzbogaconych o specjalne wtłoczenie, wzmacniające uchwyt. Proekologiczność tego produktu wynika z zastąpienia plastiku przez karton, co czyni go w pełni odnawialnym. Z kolei możliwość naniesienia nadruku może być atrakcyjną opcją przy promocjach sprzedażowych.

BalloonGrip – proekologiczny patyczek do balonów

Nagroda za wykorzystanie innowacyjnych materiałów – „Innovations Award Material” – przypadła opakowaniu premium na lody marki Cuckoo, wykonanemu z biodegradowalnego kartonu Cupforma Special Pro. Po konsumpcji można je poddać utylizacji wraz odpadami organicznymi, które są przetwarzane w przemysłowych kompostowniach. W komunikacie konkursowym jurorzy napisali m.in.: „Opakowanie to może w pewien sposób zmienić reguły gry rynkowej. Jest ono bowiem wykonane z kartonu pokrytego miłą w dotyku biopowłoką a dzięki zastosowanym w produkcji materiałom jest w pełni kompostowalne”.

opakowanie premium na lody marki Cuckoo

Zwycięzcą „Złotej Nagrody” zostało Pic-a-Pac Variey Cube – opakowanie na płatki zbożowe firmy Nestlé, wykonane – na bazie kartonu Tambrite – przez Graphic Packaging International. Właścicielowi marki zależało w tym przypadku na wyróżnieniu się na bardzo konkurencyjnym rynku tego typu produktów, poprawie funkcjonalności, wygodzie użytkowania oraz zwiększeniu proekologiczności opakowania, np. w kontekście jego odzysku. Projekt (w kształcie kostki) uwzględnia koncepcję tzw. „worka w pudełku”. Oznacza to, że płatki mogą być spożywane bez wyjmowania ich z opakowania – znajdujący się wewnątrz worek pozwala na wlanie napoju (np. mleka) do środka.

opakowanie na płatki zbożowe firmy Nestlé

Kolejna „Złota Nagroda” przypadła w udziale opakowaniu kosmetycznemu marki Webecos. To luksusowe pudełko, wykonane w całości z kartonu Ensocoat 2S przez firmę Intergrafipak, mieści siedem różnych produktów oraz poświęcony im drukowany magazyn, stanowiąc zestaw promocyjny klasy premium. W tym przypadku zleceniodawcy zależało na uzyskaniu opakowania naturalnego w wyglądzie i dotyku. Efekt ten został osiągnięty dzięki m.in. delikatnej powłoce lakierowej, naniesionej na karton.

opakowanie kosmetyczne marki Webecos

Jeszcze innym wyróżnionym „Złotą Nagrodą” rozwiązaniem, wykonanym na bazie materiałów Stora Enso (tym razem kartonie Cupforma Natura 2Bio), było opakowanie na lody Carte d’Or marki Unilever. Wytwarzane przez firmę Seda Italy jest ono w pełni odnawialne i kompostowalne. W przypadku lodów Carte d’Or zastąpiło tradycyjny plastikowy pojemnik, dając – jak podkreśla firma – oszczędność rzędu 520 ton tworzyw sztucznych rocznie. Co więcej, opakowanie kartonowe jest o 23% lżejsze niż jego plastikowy odpowiednik, zaś zastosowane w nim wytłoczenie ma podkreślać naturalność znajdującego się wewnątrz produktu klasy premium.

opakowanie na lody Carte d’Or marki Unilever