Papiernia Schumacher w Myszkowie podwoi wydajność, a ABB dostarczy system napędowy

22/01/2023
Papiernia Schumacher w Myszkowie podwoi wydajność, a ABB dostarczy system napędowy

Zwiększenie produkcji o 100 proc. to nie lada wyzwanie. Papiernia w Myszkowie zamierza to osiągnąć dzięki modernizacji całego zakładu. Maszyna papiernicza, której elementy będą w 95% nowe i stanowiły najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, będzie napędzana przez największy w Polsce napęd ABB ACS880 multidrives.

Historia myszkowskiej papierni sięga XIX wieku, epoki uprzemysłowienia na ziemiach polskich. Fabryka została założona w 1894 roku przez Artura Steinhagena. Dzisiaj – po niezliczonej ilości zmian właścicielskich na przestrzeni dziejów – należy do grupy Schumacher Packaging. W roku 2016 firma zapowiedziała inwestycje o wartości ponad 100 mln euro, by zmienić profil zakładu z produkującego papier gazetowy na produkcję papieru, z którego wytwarza się tekturę falistą. To jeden z pięciu zakładów produkcyjnych grupy Schumacher w Polsce. Dzięki nim spółka zajmuje trzecie miejsce na lokalnym rynku opakowań.

Zdecydowały rekomendacje i preferencje

– Głównym założeniem prowadzonej obecnie modernizacji zakładu jest zwiększenie produkcji o ponad 100 proc. Dziś produkujemy ok. 140 tys. ton papieru rocznie, natomiast po modernizacji będziemy produkować 300-340 tys. ton rocznie w zależności od asortymentu – tłumaczy Maciej Skupiński, project manager, kierujący pracami inwestycyjnymi w myszkowskiej fabryce. – Przede wszystkim zmodernizujemy maszynę papierniczą, co wiąże się z wymianą wszystkich jej napędów. Do tego dochodzi również konieczność unowocześnienia całego systemu zasilania Zakładu, a także instalacji przygotowania masy papierniczej,  oczyszczalni ścieków, czy też nowych placów magazynowych. Prace przygotowawcze rozpoczęły się na początku 2021 roku. Pełna implementacja nowych rozwiązań i uruchomienie wszystkich instalacji ma zakończyć się w połowie roku 2023. W przypadku zasilania maszyny papierniczej, po wielu rozmowach i analizach spółka zdecydowała się na rozwiązanie ACS880 multidrives firmy ABB. Szef projektu nie ukrywa, że poziom technologiczny oferentów był zbliżony, jednak o wyborze dostawcy zdecydowały rekomendacje i preferencje przyszłych użytkowników, czyli działu produkcji i służb utrzymania ruchu, co zawsze jest brane pod uwagę w procesie decyzyjnym o zakupie. Ta pozytywna rekomendacja wynikała z dotychczasowego doświadczenia pracowników z urządzeniami i systemami ABB, a także ze współpracy z serwisem firmy.

– Z papiernią w Myszkowie współpracujemy od kilkunastu lat, w zakładzie są zainstalowane nasze falowniki ACS880 oraz ACS580, silniki elektryczne, transformatory i komponenty średniego napięcia. Współpraca układa się bardzo dobrze – tłumaczy Andrzej Olszenko z firmy ABB. – Od samego początku modernizacji zakładu staraliśmy się udzielać wsparcia technicznego i dzieliliśmy się doświadczeniami naszych inżynierów. To o tyle ważne, że Schumacher Packaging szuka specjalistycznych rozwiązań na najwyższym poziomie technicznym. A dobra współpraca to nie tylko cena i parametry techniczne.

Układ mocy sprawdza się dużo lepiej

W ramach podpisanej umowy firma ABB dostarczy do Myszkowa napęd ACS880 multidrives. Będzie to największe urządzenie Multidrives w Polsce stosowane do aplikacji wielosilnikowych. Pozwala na pojedyncze podłączenie zasilania, a wspólna szyna DC zasilająca moduły inwerterów redukuje pobieraną energię z sieci i całkowity rozmiar układu napędowego. Zastosowana technika bezpośredniego sterowania momentem (DTC) umożliwia sterowanie wieloma rodzajami silników, w tym silników z magnesami trwałymi. Zdobywają one ostatnio coraz większa popularność, ponieważ w porównaniu z silnikami prądu stałego gwarantują wysoką sprawność w całym zakresie prędkości obrotowej, dużą przeciążalność momentem, szeroki zakres prędkości obrotowej i jej efektywną regulację.

Poza tym, w maszynach papierniczych część silników pracuje, a w tym samym czasie inne hamują, zaczynają więc pracę w trybie generatorowym. Odzyskiwana energia przekazywana jest na wspólną szynę DC i jest konsumowana przez pracujące napędy. W ten sposób zużycie energii się kompensuje, a układ mocy sprawdza się dużo lepiej. Niesie to oczywiście ze sobą ogromne oszczędności energii.

– To jest urządzenie modułowe, które można idealnie dopasować do potrzeb klienta – mówi Andrzej Olszenko. – Maszyna papiernicza w Myszkowie wymagała od nas zbudowania napędu z trzech sekcji, każda ma tylko jeden prostownik i odpowiednią ilość inwerterów falownikowych, które już bezpośrednio zasilają silniki. Dwie sekcje obsłużą po sześć silników, trzecia zasili aż 41. Ta nierówność wynika ze specyfiki samej maszyny i mocy silników zainstalowanych w poszczególnych jej częściach.

Multidrives ABB będzie dostarczony i zainstalowany w lutym przyszłego roku. To rozwiązanie o mocy 8 MW, zbudowane z trzech prostowników i 53 inwerterów. Szafy mają długość 35 metrów, i choć wielkość robi wrażenie, to ACS880 multidrives jest znacząco mniejszy od rozwiązania pracującego obecnie.

Największe wyzwanie dla szefów projektu

Grupa Schumacher jest dużym producentem opakowań tekturowych, dla wielu dużych firm korzystających z opakowań. 90 proc. produkcji papieru z Myszkowa trafia więc do rodzimych zakładów grupy, które wytwarzają gotowe opakowania. W związku z modernizacją maszyny produkcja w zakładzie w Myszkowie będzie zatrzymana. To największe wyzwanie dla szefów projektu, bo każdy dzień przestoju to konkretne pieniądze, które zakład traci, nie produkując. Według wstępnych planów cała linia technologiczna będzie unieruchomiona przez kilkadziesiąt dni.

– Po modernizacji maszyny, co wiąże się także z wymianą systemu zasilania, szybko nadrobimy ten przestój, bo wówczas nasza maszyna będzie pracowała z prędkości 1200 metrów na minutę, a dziś osiąga zaledwie 600 metrów na minutę – podsumowuje Maciej Skupiński. – Aby to osiągnąć musieliśmy zastosować najnowocześniejsze rozwiązania dla maszyny papierniczej, a to niejako wymusiło na nas zainstalowanie najbardziej zaawansowanego typu zasilania. Jestem przekonany, że wybór, którego dokonaliśmy przyniesie zakładane korzyści i już w II połowie roku poinformujemy naszych odbiorców o zwiększeniu możliwości produkcyjnych o 100 proc.

Autor: Sławomir Dolecki, zdjęcie: Schumacher