Przyszłość opakowań dla sieci handlowych

29/09/2014
Przyszłość opakowań

W dniach 23-25.09.2014 w Łodzi odbyła się 18. Miedzynarodowa Konferencja i Wystawa Papiernicza PROGRESS'14. W tym samym czasie firma Stora Enso opublikowała swój kolejny raport z serii "Punkt widzenia". Tym razem wytycza on kierunek, w którym ma podążąć rynek opakowań detalicznych do roku 2016 i później. I właśnie wspomniany raport przedstawił zgromadzonym na konferencji PROGRESS'14 Tomasz Żebrowski, prezes Stora Enso Poland. Dzięki uprzejmości firmy Stora Enso przedstawiamy skrót tego wystąpienia.

Rynek opakowań rozwija się w ostatnim okresie niezwykle dynamicznie. Stora Enso podjęła się poszukania kompleksowej odpowiedzi na pytanie jak wyglądać będzie przyszłość opakowań, czego od nas oczekuje rynek, jak on się rozwija, które branże są dla nas kluczowe? Chcemy odpowiedzieć na pytanie co mamy jako branża opakowaniowa do zaoferowania naszym klientom z różnych sektorów rynku. Dotychczas zbadaliśmy branże, które zużywają najwięcej opakowań z tektury falistej. Wiosną br opracowaliśmy raporty dotyczące trendów w rozwoju opakowań w branży żywności i elektroniki widziane z naszego punktu widzenia, które prezentowaliśmy naszym klientom a także na różnych konferencjach branżowych w Europie. Podchodzimy do tego tematu nie tylko z punktu widzenia Polski. Jesteśmy firmą globalną i śledzimy trendy na rynku opakowań w całej Europie. Tym razem i podjęliśmy się opracowania bardziej złożonego i kompleksowego bo dotyczącego nie jednej branży, ale całego sektora rynku dyskontów spożywczych.

Dlaczego akurat dyskonty? Sieci handlowe są ogromną siłą skupiającą na rynku 1/3 handlu. Dane statystyczne potwierdzają dominującą rolę sieci handlowych w kształtowaniu rynku, a w konsekwencji także rynku opakowań w Polsce. Tylko w okresie od 2007 do 2013 odnotowano 63 % wzrost liczby sklepów tego rodzaju. W Polsce obecnie funkcjonuje ok. 40 sieci markowych, a tylko jedna z nich Biedronka osiągnęła przychód w wysokości 7 mld 700 mln EUR w 2013 roku. Sklepy dyskontowe są z jednej strony bardzo intersującym segmentem dla dostawców opakowań, ale są one także bardzo wymagającymi klientami. W opracowanym raporcie „Punkt widzenia Opakowania detaliczne: rok 2016 i później" prezentujemy nasz pogląd na pytanie czego możemy oczekiwać w rozwoju opakowań właśnie w tym obszarze, jakich spodziewamy się tu zjawisk i trendów rozwoju? Zastanawiamy się także czy producenci tektury i opakowań mogą być partnerem w biznesie dla sieci handlowych?

Raport przedstawia także analizy przypadków ukazujące, jak sprzedawcy detaliczni mogą obniżyć koszty o 50–70% dzięki stosowaniu innowacyjnych opakowań. Przybliża również kluczowe czynniki wyróżniające sprzedawców na rynku, gdzie w ciągu 10 lat wskaźnik penetracji produktów marek własnych ma wzrosnąć do 50%.

Podczas gdy 70% decyzji o zakupie produktów żywnościowych zapada w miejscu sprzedaży, a na rynku handlu detalicznego panuje silna konkurencja, opakowanie odgrywa coraz istotniejszą rolę w zwiększaniu sprzedaży i obniżaniu kosztów w całym łańcuchu wartości.

W raporcie zaprezentowano pięć trendów, które będą miały wpływ na sektor detalicznych opakowań artykułów żywnościowych do 2016 roku i w przyszłości. Są to:
• sukces dyskontów,
• zwiększony wskaźnik penetracji marek własnych,
• nowoczesna technologia opakowań,
• wkroczenie detalistów na rynek internetowy,
• większy nacisk na zrównoważony rozwój.

Dyskonty spożywcze odniosły ogromny sukces w większości państw Europy. Dzięki utrzymywaniu kosztów na niskim poziomie stały się największymi odbiorcami innowacyjnych rozwiązań. Przykładami są opakowania gotowe na półkę, eksponowanie produktów na paletach, opakowania zbiorcze i stosowanie lżejszych materiałów. Uatrakcyjnienie tych niedrogich rozwiązań w oczach klientów będzie w przyszłości największym wyzwaniem dla sprzedawców detalicznych.

Penetracja marek własnych sklepów rośnie w całej Europie, jednak jej poziom różni się w zależności od kraju. Produkty własne początkowo wykorzystywano jako atut w negocjacjach. Dziś stanowią wzbogacenie asortymentu i pozwalają na umocnienie marki sklepu. Różnica między opakowaniami marek własnych i tradycyjnych zmniejsza się. Sprzedawcy także bardziej angażują się w tworzenie opakowań i ich kupno. W odpowiedzi na te zjawiska właściciele marek zdwajają wysiłki, by się wyróżniać, np. przez umieszczanie w sklepach nietypowych, przyciągających uwagę konstrukcji z tektury falistej.

Można zaobserwować rosnący trend ku wykorzystywaniu innowacyjnej technologii w sferze opakowań. Odpowiednie powłoki, np. absorbujące etylen, nakładane na powierzchnię opakowań uatrakcyjniają je. Technologia RFID może usprawnić procesy logistyczne i zmniejszyć liczbę kradzieży. Ponadto czujniki i wskaźniki mogą mierzyć różne parametry — od temperatury po obecność tlenu w opakowaniu — i informować o nich sprzedawcę. Choć te technologie są obiecujące, to ich sukces na rynku będzie zależeć od możliwości stałego obniżania kosztów.

Coraz więcej zakupów jest dokonywanych przez Internet, choć jest to wciąż niewielki odsetek. Ponieważ klienci internetowi zwracają wiele zamówień, opakowania muszą się łatwo otwierać i ponownie zamykać. Oprócz tego sprzedawcy detaliczni coraz bardziej skupiają się na sposobach zwiększenia atrakcyjności produktu za pomocą opakowania. Przewiduje się, że zdecydują się na standaryzację opakowań w celu usprawnienia swoich procesów.

Zrównoważony rozwój to obecnie kluczowa kwestia w branży handlu i opakowań detalicznych. Konsumenci mają głębszą świadomość w tym zakresie, a także wyższe wymagania, w związku z czym detaliści i właściciele marek zwracają większą uwagę na odpowiedni wybór materiałów i ich wagę. Coraz częściej także uwzględniają wpływ na środowisko w całym cyklu życia opakowania, co częściowo jest spowodowane nowymi przepisami i wytycznymi obowiązującymi w branży.

Te zjawiska stwarzają ogromne możliwości dla sprzedawców detalicznych i właścicieli marek, lecz także rzucają nowe wyzwania związane z opakowaniami. Z jednej strony trzeba dostrzec i wykorzystać te szanse. Z drugiej — trzeba je zrównoważyć z rosnącą złożonością, kosztami i wpływem opakowań na środowisko naturalne. Jesteśmy przekonani, że nawiązanie współpracy z firmą Stora Enso to ważny krok, który pomaga radzić sobie z wyzwaniami napotykanymi na coraz bardziej konkurencyjnym rynku i który ułatwia osiągnięcie sukcesu. Stora Enso tworzy wartość dodaną na kilka sposobów:

• Proponujemy nowatorskie rozwiązania w zakresie opakowań, które pomogą wzmocnić markę, zwiększyć sprzedaż i zoptymalizować wydajność w celu obniżenia kosztów całkowitych.
• Wspieramy klientów w osiąganiu zamierzonych celów związanych z rentownością i zrównoważonym rozwojem dzięki zmniejszeniu wagi opakowań, ilości odpadów, niewykorzystanej przestrzeni i negatywnego wpływu na środowisko.
• Pomagamy klientom w optymalizacji łańcucha dostaw pod kątem ochrony środowiska dzięki stosowaniu surowców odnawialnych i ofercie usług Stora Enso w zakresie recyklingu.

Rynek opakowań rozwija się w ostatnim okresie niezwykle dynamicznie.Stora Enso podjęła się poszukania kompleksowej odpowiedzi na pytanie jak wyglądać będzie przyszłość opakowań, czego od nas oczekuje rynek, jak on się rozwija, które branże są dla nas kluczowe? Chcemy odpowiedzieć na pytanie co mamy jako branża opakowaniowa do zaoferowania naszym klientom z różnych sektorów rynku. Dotychczas zbadaliśmy branże, które zużywają najwięcej opakowań z tektury falistej. Wiosną br opracowaliśmy raporty dotyczące trendów w rozwoju opakowań w branży żywności i elektroniki widziane z naszego punktu widzenia, które prezentowaliśmy naszym klientom a także na różnych konferencjach branżowych w Europie. Podchodzimy do tego tematu nie tylko z punktu widzenia Polski. Jesteśmy firmą globalną i śledzimy trendy na rynku opakowań w całej Europie. Tym razem i podjęliśmy się opracowania bardziej złożonego i kompleksowego bo dotyczącego nie jednej branży, ale całego sektora rynku dyskontów spożywczych.

Dlaczego akurat dyskonty? Sieci handlowe są ogromną siłą skupiającą na rynku 1/3 handlu. Dane statystyczne potwierdzają dominującą rolę sieci handlowych w kształtowaniu rynku, a  w konsekwencji także rynku opakowań w Polsce. Tylko w okresie od 2007 do  2013  odnotowano 63 % wzrost liczby sklepów tego rodzaju. W Polsce  obecnie funkcjonuje  ok. 40  sieci markowych, a tylko jedna z nich Biedronka osiągnęła przychód w wysokości 7 mld 700 mln EUR w  2013 roku. Sklepy dyskontowe są z jednej strony bardzo intersującym segmentem dla dostawców opakowań, ale są one także bardzo wymagającymi klientami. W opracowanym raporcie „Punkt widzenia Opakowania detaliczne: rok 2016 i później” prezentujemy nasz pogląd na pytanie czego możemy oczekiwać w rozwoju opakowań właśnie w tym obszarze, jakich spodziewamy się tu zjawisk i trendów rozwoju? Zastanawiamy się także czy producenci tektury i opakowań mogą być partnerem w biznesie dla sieci handlowych?

Raport przedstawia także analizy przypadków ukazujące, jak sprzedawcy detaliczni mogą obniżyć koszty o 50–70% dzięki stosowaniu innowacyjnych opakowań. Przybliża również kluczowe czynniki wyróżniające sprzedawców na rynku, gdzie w ciągu 10 lat wskaźnik penetracji produktów marek własnych ma wzrosnąć do 50%.

Podczas gdy 70% decyzji o zakupie produktów żywnościowych zapada w miejscu sprzedaży, a na rynku handlu detalicznego panuje silna konkurencja, opakowanie odgrywa coraz istotniejszą rolę w zwiększaniu sprzedaży i obniżaniu kosztów w całym łańcuchu wartości.

W raporcie zaprezentowano pięć trendów, które będą miały wpływ na sektor detalicznych opakowań artykułów żywnościowych do 2016 roku i w przyszłości. Są to:

  • sukces dyskontów,
  • zwiększony wskaźnik penetracji marek własnych,
  • nowoczesna technologia opakowań,
  • wkroczenie detalistów na rynek internetowy,
  • większy nacisk na zrównoważony rozwój.

Dyskonty spożywcze odniosły ogromny sukces w większości państw Europy. Dzięki utrzymywaniu kosztów na niskim poziomie stały się największymi odbiorcami innowacyjnych rozwiązań. Przykładami są opakowania gotowe na półkę, eksponowanie produktów na paletach, opakowania zbiorcze i stosowanie lżejszych materiałów. Uatrakcyjnienie tych niedrogich rozwiązań w oczach klientów będzie w przyszłości największym wyzwaniem dla sprzedawców detalicznych.

Penetracja marek własnych sklepów rośnie w całej Europie, jednak jej poziom różni się w zależności od kraju. Produkty własne początkowo wykorzystywano jako atut w negocjacjach. Dziś stanowią wzbogacenie asortymentu i pozwalają na umocnienie marki sklepu. Różnica między opakowaniami marek własnych i tradycyjnych zmniejsza się. Sprzedawcy także bardziej angażują się w tworzenie opakowań i ich kupno. W odpowiedzi na te zjawiska właściciele marek zdwajają wysiłki, by się wyróżniać, np. przez umieszczanie w sklepach nietypowych, przyciągających uwagę konstrukcji z tektury falistej.

Można zaobserwować rosnący trend ku wykorzystywaniu innowacyjnej technologii w sferze opakowań. Odpowiednie powłoki, np. absorbujące etylen, nakładane na powierzchnię opakowań uatrakcyjniają je. Technologia RFID może usprawnić procesy logistyczne i zmniejszyć liczbę kradzieży. Ponadto czujniki i wskaźniki mogą mierzyć różne parametry — od temperatury po obecność tlenu w opakowaniu — i informować o nich sprzedawcę. Choć te technologie są obiecujące, to ich sukces na rynku będzie zależeć od możliwości stałego obniżania kosztów.

Coraz więcej zakupów jest dokonywanych przez Internet, choć jest to wciąż niewielki odsetek. Ponieważ klienci internetowi zwracają wiele zamówień, opakowania muszą się łatwo otwierać i ponownie zamykać. Oprócz tego sprzedawcy detaliczni coraz bardziej skupiają się na sposobach zwiększenia atrakcyjności produktu za pomocą opakowania. Przewiduje się, że zdecydują się na standaryzację opakowań w celu usprawnienia swoich procesów.

Zrównoważony rozwój to obecnie kluczowa kwestia w branży handlu i opakowań detalicznych. Konsumenci mają głębszą świadomość w tym zakresie, a także wyższe wymagania, w związku z czym detaliści i właściciele marek zwracają większą uwagę na odpowiedni wybór materiałów i ich wagę. Coraz częściej także uwzględniają wpływ na środowisko w całym cyklu życia opakowania, co częściowo jest spowodowane nowymi przepisami i wytycznymi obowiązującymi w branży.

Te zjawiska stwarzają ogromne możliwości dla sprzedawców detalicznych i właścicieli marek, lecz także rzucają nowe wyzwania związane z opakowaniami. Z jednej strony trzeba dostrzec i wykorzystać te szanse. Z drugiej — trzeba je zrównoważyć z rosnącą złożonością, kosztami i wpływem opakowań na środowisko naturalne.