Przyszłość opakowań do produktów mlecznych

15/09/2016
opakowania do produktów mlecznych

Przyszłość opakowań do produktów mlecznych stanowi temat przewodni najnowszego raportu Stora Enso z serii ViewPoint. Szóste wydanie ViewPoint omawia preferencje konsumentów oraz trendy związane z zakupami produktów mlecznych, a także opisuje, w jaki sposób wpływają one na działalność właścicieli marki i detalistów

Ciągła urbanizacja i zmiana stylu życia sprawia, że wzrasta popyt na innowacyjne produkty mleczarskie o nowych standardach. Jednocześnie spada zużycie mleka na dojrzałych rynkach. Długotrwałe trendy w zakresie zdrowia i komfortu sprawiają, że klienci są w stanie zapłacić wyższa cenę za produkty oferujące dodatkową wartość, które mogą kupić, gdzie chcą i kiedy chcą. Wymaga to innowacyjności w obrębie całego łańcucha dostaw, jak również rozwoju produktów, opakowań, marek i kanałów sprzedaży.

W latach 2015–2020 produkty mleczarskie będą rozwijać się szybciej w kontekście wartości niż ilości. Przewidywany wzrost rynku mleczarskiego w latach 2015 (wartości rzeczywiste) - 2020 (wartości prognozowane):
wzrost rynku mleczarkiego

- Na konkurencyjnym rynku produktów mlecznych opakowanie może odgrywać znaczącą rolę będąc narzędziem zwiększania udziału rynkowego - mówi Björn Thunström z SVP Marketing & Innovation, Stora Enso Packaging Solutions. - Opakowanie jest środkiem do wyróżniania produktów, ale także optymalizacji łańcucha dostaw lub, ujmując inaczej, zwiększania sprzedaży, przy jednoczesnej redukcji kosztów.
 
Niniejszy raport podkreśla trzy globalne czynniki stymulujące innowacje w zakresie opakowań do produktów mlecznych:
   
1. Zdrowie i kondycja – Właściciele marki odpowiadają na rosnące zapotrzebowanie na produkty zdrowotne poprzez promowanie zwiększonej liczby produktów na ograniczonej przestrzeni na półce sklepowej. Stawia to kupujących przed wyzwaniem wyszukiwania produktów mlecznych na półkach, co sprawia, że opakowanie jest jeszcze ważniejszym narzędziem wyróżniającym produkt.

2. Wygoda – Bardziej aktywy tryb życia stanowi bodziec do oszczędzania czasu poprzez konsumpcję, także produktów mlecznych „w biegu”, poza domem. Dlatego też, innowacyjne opakowania stają się coraz mniejsze, z produktem podzielonym na porcje, z możliwością zamykania i otwierania oraz dostawane są do potrzeb, rezultatem czego jest wzrost różnorodności produktu.

3. Dobra jakość za rozsądną cenę – Rynek produktów mlecznych charakteryzuje nasycenie oraz niskie marże ze sprzedaży tradycyjnych produktów masowych. Dobra jakość za rozsądną cenę staje się kwestią kluczową, gdy gospodarka spowalnia, a konkurencja na rynku jest zacięta.

Dynamiczne tempo właścicieli marek starających się zaspokoić nowe potrzeby konsumentów koliduje z ambicjami detalistów związanymi z racjonalizacją ilości SKU na półkach w celu zwiększenia zyskowności. Rezultat: półki na produkty mleczarskie są za małe.

Detaliści są potężniejsi i bardziej innowacyjni niż kiedykolwiek wcześniej. Korzystając z wysublimowanych narzędzi w celu pozyskania informacji z dialogu z klientem, potrafią szybko opracować i dostarczyć istotne produkty pod marką własną, która wypycha z półek produkty marek klasy B. Detaliści oferujący duże zniżki zwiększają swoją siłę nabywczą poprzez racjonalizację asortymentu, ograniczając go wyłącznie do podstawowych wyrobów. Asortyment sklepów Aldi to zaledwie 5% asortymentu sklepów Tesco, mierzony w jednostkach magazynowych (SKU). Mimo to Aldi sprzedaje więcej produktów podczas jednej wizyty klienta (16,9 kontra 16,6) i ma trzykrotnie większą od Tesco siłę nabywczą na SKU. W 2015 roku firma Tesco odpowiedziała, ścinając 30% asortymentu za jednym zamachem w celu redukcji kosztów związanych ze słabo radzącymi sobie SKU.

Stora Enso wskazuje na dwie potencjalne drogi walki z brakiem miejsca na półkach:  

  • Wejście w segment sprzedaży internetowej - Konsumenci przyzwyczają się do robienia zakupów produktów spożywczych w sieci, a segment produktów mlecznych posiada pod tym względem spory potencjał. Innowacyjne opakowanie i sposób dostawy  mogą być wykorzystywane do utrzymania nienaruszonego łańcucha chłodniczego.
  • Wyjście poza dział z produktami mlecznymi - Innowacyjne, oferujące wartość dodaną produkty mleczne mogą być umieszczane w sklepach detalicznych poza zatłoczonymi półkami chłodniczymi.

Pełna wersja raportu ViewPoint dostępna jest TUTAJ.