11 grudnia 2015 roku w Warszawie odbyła się konferencja Packaging: Marketing and Technology, zorganizowana przez Instytut PWN. W spotkaniu wzięło udział 130 osób – reprezentantów zarówno dużych przedsiębiorstw, jak i z sektora MŚP, odpowiedzialnych za tworzenie i rozwijanie produktów, projektowanie oraz produkcję opakowań, a także za promowanie marek.
W imieniu Instytutu PWN konferencję otworzyła Aleksandra Wołoszczuk, Dyrektor Pionu Projektów Edukacyjnych. Słowo wstępne odnośnie znaczenia tematyki opakowań w Polsce wygłosił mgr inż. Wacław Wasiak, Dyrektor Polskiej Izby Opakowań.
Program konferencji składał się z czterech bloków tematycznych.
Pierwszy blok był poświęcony zagadnieniu innowacji w opakowaniach, które zmieniły wizerunek produktu – prelegenci w tej części mówili m.in. o druku 3D, biotworzywach, kodach QR, recyclingu opakowań.
W drugiej części, zatytułowanej „Sprzedać więcej opakowaniem – co gwarantuje przewagę rynkową?” zaprezentowano case study z wprowadzenia na rynek marki Cydr Lubelski oraz omówiono rozwiązania technologiczne stosowane w opakowaniach przezroczystych, przyczyniające się do wzrostu walorów marketingowych i obniżenia kosztów produkcji.
Trzeci blok miał charakter warsztatowy. Eksperci z BrandPRO podzielili się swoją wiedzą i doświadczeniami z zakresu rebrandingu. Dominowały tematy: kiedy i jak zmienić opakowanie, co przewidywać podczas zmiany identyfikacji wizualnej, jakie elementy rebrandingu są kluczowe dla powodzenia projektu.
Ostatnia część konferencji była przeprowadzona w formule round tables. Uczestnicy mogli w małym gronie eksperckim skorzystać z konsultacji oraz zadawać pytania z zakresu: prawa (jakie są wymogi prawne dotyczące opakowań, co trzeba, co można, a czego nie wolno zamieszczać na opakowaniu), technologii (narzędzia, możliwości, kreatywne rozwiązania), środowiska (w jaki sposób wykorzystywać ponownie opakowania), strategii (opakowanie a wizerunek produktu, jak podświadomie wpływać na decyzje klienta).
Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele zarówno biznesu, jak też instytucji badawczych i naukowych: August Faller, BrandPRO, Brandy Design, HLP Klearfold, Instytut Badawczy Opakowań, INTERSEROH Organizacja Odzysku Opakowań S.A., Kancelaria BSWW Legal&Tax, Polska Izba Opakowań, Sygnis – druk 3D, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Konferencja Packaging: Marketing and Technology była doskonałą okazją do wymiany doświadczeń, nawiązania ciekawych kontaktów biznesowych, jak również do pogłębiania unikalnej wiedzy z tematu opakowań.
Poniżej przytaczamy wybrane informacje z wystąpień ekspertów podczas konferencji: