Krwiobiegiem sektora e-commerce (wielokanałowa sprzedaż towarów) jest logistyka. Bez sprawnej i bezbłędnej realizacji zamówień nie sposób rozwijać sklepu internetowego. Duże nasycenie podmiotami konkurencyjnymi powoduje, że to właśnie sprawnie działająca logistyka staje się niezmiernie ważna dla zagwarantowania satysfakcji Klienta i koniec końców wygenerowania przewagi konkurencyjnej. W tym wpisie opowiemy o tym jak rozwijać logistykę e-commerce w celu zwiększenia satysfakcji Klienta.
Aby zwiększyć szanse na szybkie i bezbłędne dostawy towarów warto pomyśleć o właściwej organizacji magazynu. Cechą charakterystyczną branży e-commerce jest specyfika zamówień, których jest dużo, ale są one mniejsze niż w klasycznym modelu dystrybucyjnym (bardzo często zamówienia nie są większe niż jedna dwie linia). Ta cecha dystrybucji e-commerce powoduje, że najważniejszą strefą w magazynie jest strefa, w której odbywa się kompletacja towaru. Strefa taka musi być oznaczona w sposób bezbłędny, tak aby każda sztuka danego towaru była jednoznacznie przypisana do konkretnej lokalizacji. Oznaczenia lokalizacji magazynowych przyjmują kształt regałowych lub etykiet magnetycznych. Równie ważne są oznaczenia informacyjne, ułatwiające poruszania się w magazynie, takie jak oznaczenia końca alejki. Wprowadzenie właściwego systemu oznaczeń magazynowych nie tylko zmniejsza ryzyko wystąpienia pomyłek w realizacji zamówień, ale również przyspiesza proces przyuczania do pracy pracowników tymczasowych, z których usług firmy e-commerce korzystają w okresach wzmożonego ruchu.
Chcąc profesjonalizować procesy magazynowe nie sposób nie wspomnieć o systemie zarządzania magazynem klasy WMS. System taki obejmuje swoim działaniem następujące obszary funkcjonowania magazynu:
Przyjęcie towaru do magazynu: system wspiera przyjęcia awizowane oraz przyjęcia ad hoc. Możliwe jest nadanie etykiet rejestracyjnych towarów podczas przyjęcia w postaci etykiet z kodem kreskowym.
Składowanie towaru w magazynie: system WMS w oparciu o określone algorytmy składowania wybiera najlepsze miejsca do przechowania towaru
Kompletacja towaru: wsparcie procesu kompletacji wydaje się najważniejsze z perspektywy działania branży e-commerce. To właśnie szybka kompletacja pozwala na realizację naprawdę wielu zamówień w stosunkowo krótkim czasie
Wydanie towaru do Klienta: moduł wydania towaru systemu WMS pozwala na integracje tego obszaru działania magazynu z systemami kurierskimi, dzięki czemu zlecenia przewozów kurierskich realizowane są w sposób automatyczny.
Pełne wykorzystanie możliwości, które dają systemy klasy WMS zależne jest również od skorzystania z określonych urządzeń zwanych urządzeniami do automatycznej identyfikacji. Urządzenia te to w szczególności: drukarki etykiet, czytniki kodów kreskowych (skanery kodów), kolektory danych (terminale mobilne, czy komputery mobilne). Innymi ciekawymi z perspektywy obsługi branży e-commerce rozwiązaniami są urządzenia do wymiarowania produktów w logistyce Cubiscan, których zastosowanie zwiększa efektywność składowania, pomaga dobierać najbardziej efektywne opakowania wysyłkowe, co w rezultacie prowadzi do obniżenia kosztów transportu.
Wszystkie przedstawione powyżej technologie dostępne są w HKK Group (https://www.hkkgroup.pl).