W projektowaniu katalogów w 2020 r. warto uwzględnić kilka trendów i inspiracji. Dzięki nim klient dostrzeże w nadawcy partnera, który rozumie swój czas i szanuje jego. Wiele zestawień wskazuje pewne wspólne cechy designu na ten rok. O których z nich warto wiedzieć?
Katalog to każda publikacja wielostronicowa, klejona lub szyta. Może to być katalog produktowy, raport roczny, broszura w formie niewielkiej książeczki lub album prezentujący najnowszą kolekcję. Niektóre firmy stawiają na custom publishing (czyli drukowaną odmianę content marketingu), a z poligraficznego punktu widzenia do kategorii katalogu należą również magazyny firmowe.
Co zrobić, aby podnieść atrakcyjność publikacji wielostronicowej? Jak pokazać klientowi, że firma jest na czasie, a jednocześnie stara się być jak najbliżej klienta? Internetowe zestawienia z dziedziny designu wskazują wiele sposobów na uatrakcyjnienie projektu. W większości przewija się 7 głównych trendów.
Ważnym trendem w projektowaniu w 2020 roku jest pokazanie w projekcie udziału żywego człowieka. Zamiast gotowych elementów ręcznie przygotowane ilustracje i rysunki. Powinny one uzupełniać zdjęcia czy grafiki opracowywane w programach graficznych.
Mogą to być zarówno rysunkowe postacie, które oddają istotne elementy oferty i rozwijają pewną historię, jak i specjalnie zaprojektowane ilustracje, budujące nastrój całego albumu.
Ręcznie rysowane ilustracje mogą mieć też walor ekologiczny i oszczędnościowy, jeśli np. zastępują specjalnie przygotowywaną sesję zdjęciową. Tak właśnie postąpił włoski „Vogue” w wydaniu otwierającym 2020 rok. Na okładkach modowe sesje zdjęciowe zastąpiły efekty pracy ilustratorów.
Powstało osiem różnych okładek prezentujących najnowszą modę za pomocą rysunków. Był to wkład włoskiej edycji pisma w ogólnoświatowe porozumienie wszystkich redakcji „Vogue”. Pod koniec 2019 roku podpisały one wspólną deklarację na rzecz wprowadzenia i promowania działań ekologicznych oraz służących zrównoważonemu rozwojowi.
3. Storytelling nawet na stronach o produktach
Dzięki rysunkom można łatwo stworzyć opowieść o produktach, ich zastosowaniu i korzyściach, jakie przyniosą klientowi. Mogą to być komiksy, infografiki łączące elementy projektowane w programach graficznych z dopasowanymi rysunkami.
Dzięki takiemu z pozoru niespójnemu połączeniu elementów powstają wizualne interpretacje idei, które pozwalają odbiorcom lepiej zapoznać się z produktem.
Rok 2020 upłynie pod znakiem krytyki konsumeryzmu – ze strony celebrytów, jak i szeregowych konsumentów. Powrót do lat 80. i 90. we wzornictwie skutkuje odwołaniami do estetyki punk rocka lat 80. oraz estetyki grunge następnej dekady. Pojawia się również nostalgia za graffiti i street artem tamtych czasów. W tym trendzie szczególnie widać znaczenie indywidualnego wytwarzania i aktywizmu. Do tego nurtu należą też grafiki nawiązujące do wycinanek i kolaży.
Rok 2020 w typografii będzie pozwala na mieszanie wielu fontów na tej samej stronie, wykorzystywanie pogrubienia, zróżnicowanych wielkości fontu. Pozwala również na zabawę kształtem liter. Mają one oddawać dynamikę zapisanych haseł, gdy tego wymaga projekt, jak i dyscyplinę czy elegancję, jeśli jest taka potrzeba.
Katalog produktowy może być pod względem korzystania z wyrazistych zasobów marki (logotypu, firmowego fontu i designu opracowanych na potrzeby identyfikacji wizualnej) bardzo nowoczesnym narzędziem brandingu. Stanowi bowiem punkt wyjścia zarówno dla dostępności poznawczej, jak i fizycznej. W katalogu można wykorzystać elementy identyfikacji wizualnej jako kanwę opowieści o produktach i wartościach marki. Na tej kanwie można budować doświadczenie klienta związane z dostępnością fizyczną produktu. Można jasno pokazać, w jaki sposób produkt nabyć i jak prosty jest proces zamówienia.
Pisanki, czyli fonty przypominające pismo odręczne, pojawiły się w spektakularny sposób dzięki marce Gucci. Promując najnowszą kolekcję mody męskiej, brand wywołał spory szum, zastępując swoje logo w mediach społecznościowych napisem przypominającym pismo dziecięce. Inspiracją dorosłej kolekcji była dziecięcość i tym kontrowersyjnym akcentem marka wzmocniła przekaz oraz doznania związane z kolekcją. Poza tym pismo odręczne sugeruje bardziej spersonalizowaną relację z odbiorcą.
W druku poszukiwane są sposoby, by jakoś zamarkować efekty ruchu i migotania, tak powszechne w internecie. Można je uzyskać, czerpiąc inspiracje z op-artu – sztuki wykorzystującej nasz aparat poznawczy w taki sposób, by na płaskiej powierzchni powstało wrażenie ruchu bądź nawet trzech wymiarów. Pomocna w tej materii może być także psychologia i jej zdobycze w zakresie oszukiwania wzroku. Popularne będą także w tym roku połączenia grafiki 2D z elementami 3D. Te ostatnie zyskują w tym kontekście dodatkowe wyróżnienie.
Już choćby powyższy pobieżny przegląd trendów pozwala wyobrazić sobie, jak wielkie jest pole do popisu dla prezentacji marek poprzez katalogi drukowane. Wiele elementów przydatnych w nowych projektach można znaleźć na stronie Stock.chroma.pl, a sam katalog w jakości odpowiedniej do projektu wydrukować w drukarni internetowej Chroma.pl.