Duzi operatorzy i handlowcy musieliby przestrzegać obowiązków wynikających z tego rozporządzenia od 30 grudnia 2025 r., podczas gdy mikroprzedsiębiorstwa i małe przedsiębiorstwa będą miały na to czas do 30 czerwca 2026 r. Ten dodatkowy czas pomógłby operatorom na całym świecie płynnie wdrożyć przepisy od samego początku bez podważania celów prawa.
Parlament przyjął również inne poprawki zaproponowane przez grupy polityczne, w tym utworzenie nowej kategorii krajów "braku ryzyka" wylesiania, oprócz istniejących trzech kategorii "niskiego", "standardowego" i "wysokiego" ryzyka. Kraje sklasyfikowane jako "bez ryzyka", zdefiniowane jako kraje o stabilnym lub rosnącym rozwoju obszarów leśnych, musiałyby stawić czoła znacznie mniej rygorystycznym wymogom, ponieważ istnieje znikome lub nieistniejące ryzyko wylesiania. Komisja będzie musiała sfinalizować system analizy porównawczej krajów do 30 czerwca 2025 roku.
Kolejne kroki
Parlament zadecydował, że tekst powinien zostać przekazany komisji parlamentarnej w celu przeprowazenia negocjacji międzyinstytucjonalnych. Aby zmiany te weszły w życie, uzgodniony tekst będzie musiał zostać zatwierdzony zarówno przez Radę jak i przez Parlament. Następnie zostanie on opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE.
Kontekst
Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) szacuje, że 420 milionów hektarów lasów - obszar większy niż UE - zostało utraconych w wyniku wylesiania w latach 1990-2020. Konsumpcja w UE stanowi około 10% globalnego wylesiania. Olej palmowy i soja odpowiadają za ponad dwie trzecie tego zjawiska.
Rozporządzenie w sprawie wylesiania, przyjęte przez Parlament 19 kwietnia 2023 r., ma na celu walkę ze zmianami klimatu i utratą różnorodności biologicznej poprzez zapobieganie wylesianiu związanemu z konsumpcją w UE produktów pochodzących z hodowli bydła oraz upraw kakao, kawy, oleju palmowego, soi, drewna, gumy, węgla drzewnego, a także papieru drukowanego. Obowiązujące już od 29 czerwca 2023 r. przepisy mają być stosowane od 30 grudnia 2024 r.