Zasady eko-pakowania

22/09/2022
Zasady eko-pakowania

Zachowanie równowagi między ekonomią a ekologią to dziś jedno z największych wyzwań stojących przed każdą firmą. Postępujące zmiany klimatu i rosnąca świadomość społeczeństwa wymuszają na biznesie udoskonalenie strategii rozwojowych i podjęcie realnych działań. Są jednak firmy, które troskę o środowisko mają w swoim DNA, a wdrażanie etycznych i zrównoważonych praktyk nie jest dla nich wyłącznie trendem, a filarem działalności.

Na potrzeby współczesnego świata odpowiada także RAJA, europejski lider w dystrybucji opakowań wysyłkowych. Grupa promuje 5 zasad eko-pakowania, które służą zoptymalizowaniu zużycia opakowań i zmniejszeniu ich wpływu na środowisko. Podstawy odpowiedzialności ekologicznej według RAJA to:
1. Redukcja — ograniczenie wagi i objętości opakowań do minimum niezbędnego dla zapewnienia właściwej ochrony produktu;
2. Ponowne użycie — projektowanie opakowań w taki sposób, aby było możliwe ich ponowne użycie;
3. Zamiana — zastępowanie opakowań, które nie nadają się do recyklingu lub mają negatywny wpływ na środowisko, alternatywnymi i przyjaznymi ekologicznie materiałami;
4. Odnowa — stosowanie opakowań na bazie surowców biologicznych, pozyskiwanych w zrównoważony sposób i wytwarzanych z odnawialnych materiałów naturalnych;
5. Recykling — dążenie do zwiększenia liczby opakowań nadających się do ponownego przetworzenia, jak i użycia.

 

W RAJA ekologia i ekonomią idą w parze

Jakościowe produkty i ochrona środowiska to jedne z kluczowych elementów strategii Grupy RAJA, która specjalizuje się w dystrybucji opakowań i od początków działalności wprowadza na rynek europejski liczne innowacje oraz rozwiązania łączące ekologię z biznesem. Grupa wierzy, że wspólne działania mogą znacząco wpłynąć na poprawę sytuacji na świecie, dlatego podejmuje znaczące kroki mające na celu ciągłą optymalizację wszystkich procesów. Głównym celem jest zaangażowanie w ekologiczną transformację w sposób aktywny i odpowiedzialny, m.in. poprzez wprowadzanie do oferty opakowań wymagających mniejszej ilości materiału lub wyprodukowanych z wykorzystaniem surowców pochodzących z odzysku, które same mogą zostać poddane recyklingowi lub ponownie wykorzystane. Już w roku 1954 w portfolio produktowym znaleźć można było tekturę falistą wielokrotnego użytku, a w kolejnym latach eko-pozycji tylko przybywało. W 1993 opracowany został katalog, który w całości poświęcony został ekologicznym artykułom. Obecnie wszystkie te produkty powstają z papieru pochodzącego z lasów zarządzanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (FSC, PEFC). Dzięki zastosowaniu aktywnego i zrównoważonego podejścia RAJA w 2016 r. otrzymała certyfikat ISO 14001, dla swojego systemu zarządzania środowiskowego.

– Naszą główną rolą, jako dystrybutora, jest dostarczenie klientowi opakowań i akcesoriów, które odpowiednio zabezpieczą oferowany przez niego produkt. Wiemy jednak, że wysoka jakość i troska o planetę mogą – a nawet powinny – iść w parze. Nieustannie rozszerzamy naszą ekologiczną ofertę, aby zaoferować więcej alternatywnych rozwiązań. Wiemy, że konsumentom może być trudno odnaleźć się w rynkowych nowościach, dlatego wprowadziliśmy system znakowania, który pozwala na natychmiastową identyfikację eko-artykułów – komentuje Jarosław Kamiński, prezes polskiego oddziału grupy RAJA, europejskiego lidera w dystrybucji opakowań wysyłkowych. Kolejnym z naszych priorytetów jest ograniczenie emisji CO2 w związku z dostawami. Jak do tego dążymy? Przede wszystkim poprzez skrócenie łańcucha dostaw. 97 proc. naszych dostawców stanowią firmy europejskie. W Europie jest też wytwarzanych aż 86 proc. oferowanych przez nas produktów – dodaje. To jednak nie wszystko. Grupa RAJA wymaga od swoich dostawców usług logistycznych poczynienia wszelkich niezbędnych inwestycji mających na celu odnowienie lub dostosowanie parku maszynowego do najnowszych standardów ekologicznych. 

 

Myślimy i działamy globalnie

 
Grupa, we współpracy ze swoimi dostawcami, wybrała 10 przyjaznych środowisku produktów. Kupując je, klienci wspierają Fundację RAJA-Danièle Marcovici, która prężnie działa na rzecz zwiększania świadomości ekologicznej, współpracując z 6 organizacjami charytatywnymi w ramach akcji „Kobiety i Środowisko”. Nazwa jest nieprzypadkowa, ponieważ wybrane projekty podkreślają rolę kobiet w ochronie środowiska i walce ze zmianami klimatu. Grupa wykorzystuje trwający właśnie (20-26 września 2022 r.) Europejski Tydzień Zrównoważonego Rozwoju, aby przypominać swoim kontrahentom o tej inicjatywie i zachęcać ich do działań na rzecz planety.

– Wiemy, że postępujące zmiany klimatu to już nie przewidywania, a fakt, z którym musimy się zmierzyć. To dlatego nie poprzestajemy na słowach, a podejmujemy realne działania. Nasze decyzje biznesowe od zawsze są ściśle związane z troską o planetę. Nieustannie dostarczamy naszym klientom nowe rozwiązania, które są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Przede wszystkim dążymy do zastąpienia standardowych opakowań ekologicznymi alternatywami, w dużym stopniu otrzymanymi z recyklingu. W efekcie już ponad 55 proc. sprzedaży firmy RAJA w naszym kraju przypada na produkty eko-odpowiedzialne – mówi Jarosław Kamiński.