Czy wiesz co decyduje o wyborze danego pracodawcy?

20/04/2023
Czy wiesz co decyduje o wyborze danego pracodawcy?

W 2022 roku dwa atrybuty spośród dwudziestu pięciu były podawane za najważniejsze przy wyborze nowego miejsca pracy: ponadprzeciętna pensja oraz uznanie i szacunek okazywane przez przełożonego. A jak sytuacja wyglądać będzie w 2023 zdecydują respondenci niedługo, ponieważ trwa właśnie badania online i każdy kandydat oraz pracownik może oddać swój głos i w ten sposób ocenić co jest dla niego ważne

Pracodawcy w Polsce pragną zwrócić uwagę potencjalnych kandydatów poprzez publikację informacji na temat historii firmy, jej pozycji rynkowej, portfolio produktów, listy benefitów. Zdarza się i tak, że powielają informacje o oferowaniu atrakcyjnych wynagrodzeń czy gwarancji pracy w młodym, atrakcyjnym zespole. Tyle, że kandydaci z rezerwą podchodzą do tych stwierdzeń.

Co zatem interesuje kandydatów? Wiele wskazówek można znaleźć w raporcie „Atrakcyjni Pracodawcy 2022”, w którym omówiono ranking 25 atrybutów opisujących atrakcyjne miejsca pracy. Badacze posłużyli się listą sprawdzonych międzynarodowych atrybutów opracowaną przez australijskich badaczy, co umożliwiło porównanie wyników badania w Polsce z wynikami badań w 6 innych krajach świata.

Wzięto pod uwagę rożne kategorie atrybutów, zarówno ekonomiczne, jak i społeczne, rozwojowe, przyciągające uwagę czy te związane z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia.

W 2022 roku kandydaci i pracownicy uznali, że najważniejsze są dwa równoważne atrybuty: ponadprzeciętna pensja oraz uznanie i szacunek okazywane przez przełożonego.

Co ciekawe kandydaci, a więc osoby poszukujące pracy na pierwszym miejscu wymieniają uznanie i szacunek okazywane przez przełożonego, następnie przyjemne środowisko pracy a dopiero na trzecim miejscu ponadprzeciętną pensję.

Natomiast pracownicy (osoby nieposzukujące pracy w tym momencie) wskazują, że przy podejmowaniu decyzji o pracy biorą pod uwagę właśnie ponadprzeciętną pensję, następnie przyjemne środowisko pracy i w dalszej kolejności – uznanie i szacunek okazywane przez przełożonego.

Widać odbicie lustrzane atrybutów cenionych wśród tych dwóch grup: poszukujących i nieposzukujących pracy.

Można z tego badania wyciągnąć inny wniosek, wskazówkę dla pracodawców. W firmach, w których okazuje się szacunek innym, docenia pracę innych jest mniej osób rozważających zmianę pracy. Zatem bardzo wiele zależy od przełożonych, którzy przecież w codziennej pracy zachowują się zgodnie z normami, wartościami i rytuałami cenionymi w danej firmie. Okazywanie uznania i szacunku przez przełożonego – co ważne – wpływa także bezpośrednio na poziom zaangażowania pracowników w pracę i w organizację. A każdemu pracodawcy zależy przecież na wysokim zaangażowaniu pracowników. Jest to jeden z dwóch celów działań employer brandingowych.

Właśnie trwa badania za 2023 rok. Obecnie lista atrybutów została rozszerzona i obejmuje uwzględnia nowe atrybuty często podawane w ogłoszeniach rekrutacyjnych takie jak: transparentność wynagrodzeń, możliwość pracy zdalnej/hybrydowej, fakt, że organizacja wdraża działania CSR/ESG.

Wyniki z 2023 roku pozwolą na porównanie list rankingowych aktualnej i tej sprzed roku. Upewnimy się czy nadal dla kandydatów i pracowników liczą się jednocześnie takie kwestie  finansowe jak: ponadprzeciętna pensja i atrakcyjny pakiet benefitów oraz aspekty godnościowe jak uznanie i szacunek okazywane przez przełożonego i przyjemne środowisko pracy.

By wziąć udział w badaniu ankietowym trzeba wejść na stronę: www.atrakcyjnipracodawcy.pl

Raport zostanie opublikowany w czerwcu i będzie bezpłatny do pobrania online.

atrakcyjni pracodawcy

Kategoria: