Opakowania dostępne dla wszystkich

24/10/2023
Opakowania dostępne dla wszystkich

Dobry design to design włączający. O znaczeniu dostępności opakowań dla wszystkich pisze James Montero MacColl, Senior Marketing Manager w Easyfairs.

Od pudełek zaklejonych taśmą po szczelnie zamknięte blistry - większość ludzi miała do czynienia z trudnymi do otwarcia opakowaniami. Jednak dla znacznej części populacji projekty te mogą przejść od drobnej irytacji do czegoś, co sprawia, że opakowanie jest całkowicie niedostępne.

Dla około 1,3 miliarda ludzi na całym świecie, którzy żyją ze znaczną niepełnosprawnością, otwieranie opakowań może okazać się nieustannym wyzwaniem[1]. Wymagania stawiane przez opakowania dla wzroku lub zręczności użytkowników - takie jak trudne do odczytania etykiety lub nieergonomiczne uchwyty - mogą prowadzić do frustracji, a nawet wykluczenia.

Ten błąd projektowy aktywnie działa przeciwko roli opakowania. Zamiast służyć jako atrakcyjny punkt dostępu, zachęcający do zaangażowania się w produkt i markę, zbyt często opakowanie, które nie uwzględnia inkluzywności, działa jako bariera.

Jednak nie musi tak być. W miarę jak przetwórcy stają się coraz bardziej świadomi konieczności zaspokajania potrzeb wszystkich odbiorców za pomocą swoich projektów, ruch na rzecz dostępnych opakowań rośnie. Dzięki zaledwie kilku drobnym adaptacjom niezliczone produkty i usługi mogą stać się naprawdę inkluzywne.

Ten cel to coś więcej niż tylko odhaczanie kolejnych punktów. Projektując z myślą o integracji, firmy mogą czerpać korzyści ze zwiększonego wzrostu i innowacji, poszerzając bazę klientów i napędzając kreatywność projektową. Włączenie prawdziwej inkluzywności w proces produkcji opakowań, od wstępnych założeń po wprowadzenie na rynek i marketing, poprawi satysfakcję, nawiąże kontakt z klientami i stworzy przewagę konkurencyjną.

Czym jest projektowanie inkluzywne?

Zasady projektowania inkluzywnego są proste. Zamiast określać niektóre produkty jako dostępne dla osób z ograniczonym wzrokiem lub mobilnością, podejście to stanowi, że dostępność powinna być standardem. Każde opakowanie powinno być zaprojektowane tak, aby było dostępne dla jak najszerszego segmentu populacji.

Mówiąc ogólnie, oznacza to, że opakowanie inkluzywne musi być zarówno czytelne, jak i łatwe do otwarcia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Ponieważ opakowanie często służy jako pierwsza interakcja między klientem a produktem, zrobienie właściwego pierwszego wrażenia ma znaczenie. Wyraźne przekazywanie ważnych informacji i marki umożliwia klientom budowanie relacji z marką - na przykład wybór dużych, wyraźnych czcionek i projektów o wysokim kontraście może sprawić, że opakowanie będzie dostępne i atrakcyjne dla osób z ograniczonym wzrokiem. Podobnie, zintegrowanie znaczników dotykowych z opakowaniem może pomóc ludziom szybko rozróżnić produkty lub przeanalizować informacje o produkcie i przepisach.

Projektowanie pod kątem prostego otwierania może obejmować minimalizację użycia taśm, dodanie teksturowanych uchwytów lub zakładek. W przypadku produktów zamykanych na klapkę, wybór większych powierzchni może stanowić znaczącą różnicę.

Dostępna jest szeroka gama tych rozwiązań, więc wiedza o tym, które z nich najlepiej pasują do Twojej firmy, może być początkowo zniechęcająca. Wydarzenia branżowe, takie jak targi Packaging Innovations, stanowią idealną okazję do odkrycia najnowszych funkcji dostępności i wysłuchania bezpośrednio innych producentów, którzy chcą zwiększyć integracyjność swoich opakowań.

Ramy projektowania sprzyjającego włączeniu społecznemu

Cechy te są jednak tylko przykładami tego, w jaki sposób opakowania mogą być bardziej dostępne dla osób niepełnosprawnych. Ogólnie rzecz biorąc, zamiast skupiać się na konkretnych elementach projektu, bardziej efektywne jest rozważenie projektowania integracyjnego poprzez szereg zasad.

Osiągnięcie inkluzywności wymaga wspólnego wysiłku, intencji i świadomości potrzeb zróżnicowanego rynku. Firmy muszą aktywnie na to pracować, zamiast oczekiwać, że stanie się to samoistnie.

Projektowanie inkluzywne opiera się na zrozumieniu rynku docelowego i jego potrzeb. Dąży do rozszerzenia dostępności dla wszystkich poprzez podejmowanie świadomych decyzji, a to może wymagać od projektantów wyrwania się z myślenia o tworzeniu dla siebie lub ludzi takich jak oni. Empatia i świadomość są kluczowe.

Podczas całego procesu projektowania należy zadać szereg pytań: Czy każdy, kto weźmie to opakowanie, może je łatwo przeczytać i otworzyć? Czy istnieje więcej niż jeden sposób otwarcia opakowania dla osób o różnych potrzebach? Czy jego mechanizmy są łatwe do zrozumienia? Postępując zgodnie z takimi wytycznymi na każdym etapie, producenci mogą uniknąć niektórych z najczęstszych błędów popełnianych w projektowaniu integracyjnym. W połączeniu z rzeczywistymi informacjami zwrotnymi od osób, które wchodzą w interakcję z opakowaniem, mogą rozpocząć opracowywanie procesu, który zapewni, że ich opakowanie będzie naprawdę dostępne.

Ważne jest również, aby nie zaniedbywać estetyki opakowań inkluzywnych. Aby projekt naprawdę działał dla wszystkich, musi być nie tylko funkcjonalny; musi być również pożądany. Oprócz włączenia integracyjnych elementów projektu, estetyczny wygląd opakowania musi nadal podobać się docelowej grupie demograficznej. Osiągnięcie tej równowagi między formą a funkcją jest jednym z głównych wyzwań związanych z tworzeniem opakowań integracyjnych i niestety nie ma tu szybkich rozwiązań.

W swej istocie opakowanie nie może być uznane za prawdziwie inkluzywne, dopóki dostępność nie będzie traktowana jako norma, a nie wyjątek. Kwestia ta leży u podstaw projektowania sprzyjającego włączeniu społecznemu: zamiast dążyć do stworzenia specjalistycznych opakowań dostosowanych do określonych rynków, sukces oznacza ułatwienie otwierania i używania codziennych opakowań.

Dostępność w centrum uwagi

Potrzeba wzrostu i zysku oznacza, że marki często projektują swoje produkty dla większości. Zwykle zakłada się, że klienci mają doskonały wzrok i sprawność manualną, ignorując potrzeby dużego segmentu populacji.

Taki etos szkodzi zaangażowaniu marki. Biorąc pod uwagę, że pierwsze wrażenia konsumentów na temat produktu pojawiają się po otwarciu jego opakowania, wszelkie bariery utrudniające to doświadczenie mogą sprawić, że nie będą oni skłonni do ponownego zakupu od tej marki.

Z drugiej strony, projektowanie z myślą o inkluzywności otwiera nowe rynki i nowe potencjalne źródła przychodów, a także buduje zaangażowanie i lojalność klientów poprzez pozytywne wrażenia z otwarcia.

Ta zwiększona atrakcyjność nie ogranicza się do osób niepełnosprawnych. W dzisiejszym, bardziej świadomym społecznie społeczeństwie, łatwo otwierane opakowania nie tylko poprawiają doświadczenia osób, które uważają opakowania za frustrujące - będą one atrakcyjne dla wszystkich konsumentów, którzy cenią sobie etyczne zakupy. Wiele osób coraz częściej poszukuje marek, które działają w sposób odpowiedzialny społecznie i są zaangażowane w różnorodność i integrację. W ten sposób dostępne opakowania mogą zwiększyć lojalność wobec marki wśród wszystkich kupujących, a nie tylko tych, dla których zostały stworzone.

Osiągnięcie wyższego poziomu dzięki projektowaniu inkluzywnemu

Projekt opakowania może wiele powiedzieć o marce. Materiały nadające się do recyklingu mogą sygnalizować zaangażowanie w ochronę środowiska; wykończenie premium może przekazywać jakość i luksus; a dostępność może pokazać, że dba o całą bazę klientów. Niezależnie od produktu, projektowanie opakowań z prostymi, dostępnymi mechanizmami może stanowić różnicę między jednorazowym zakupem a lojalnym, stałym klientem.

Istnieje wiele różnych narzędzi i metod pozwalających osiągnąć projektowanie inkluzywne. Być może najbardziej wartościowe jest jednak osadzenie tego etosu w projekcie od samego początku. Poprzez aktywne słuchanie potrzeb konsumentów i myślenie o tym, jak można je zaspokoić na każdym etapie procesu projektowania, przetwórcy mogą uzyskać przewagę w tworzeniu opakowań, które naprawdę działają dla wszystkich.

Doskonałą okazję, aby dowiedzieć się więcej o najlepszych praktykach w zakresie dostępności i podzielenia się przykładami tego, co sprawdza się w branży, są wydarzenia takie jak wydarzenia takie jak Packaging Innovation. Każdego roku na wystawie w Birmingham rozkwitają innowacje, a wydarzenia networkingowe, rozmowy i debaty gromadzą światowych ekspertów w dziedzinie opakowań, aby stawić czoła najpilniejszym wyzwaniom w branży.

Aby dowiedzieć się więcej o targach Packaging Innovations, które w odbędą się w Birmingham w dniach 21-22.02.2024 i zarejestrować się w celu uzyskania bezpłatnego biletu, zapraszamy na stronę www.packagingbirmingham.com.

Autor: James Montero MacColl, Senior Marketing Manager w Easyfairs

[1] Światowa Organizacja Zdrowia (2023), Arkusz informacyjny na temat niepełnosprawności, who.int/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health