Sytuacja mam w branży logistyki i dystrybucji

26/05/2023
Sytuacja mam w branży logistyki i dystrybucji

Mimo stereotypów logistyka i dystrybucja nie są typowo “męskimi” branżami - według statystyk aż 47 proc. osób tam zatrudnionych stanowią kobiety[1]. Z drugiej strony tylko 20 proc. przedstawicielek płci pięknej zajmuje we wspomnianych obszarach stanowiska kierownicze. Dodatkowo, aż 51 proc. kobiet rezygnuje z awansu ze względu na obowiązki związane z życiem prywatnym, takie jak wychowanie dzieci[2]. Z dyskryminacją mam pracujących w logistyce i dystrybucji walczy od lat Grupa Raja, firma założona przez kobiety i poświęcająca kwestii równości zatrudnienia wiele inicjatyw.

Jak wynika z raportu „Mama wraca do pracy – bariery behawioralne i kierunki wsparcia” opublikowanego w marcu br. przez Polski Instytut Ekonomiczny, nawet 30 proc. matek dzieci w wieku lat 1-9 nie ma zatrudnienia[3]. Im więcej lat ma dziecko, tym trudniej jest niepracującym mamom wrócić na rynek pracy. Jako jedną z głównych trudności respondentki wskazują znalezienie zatrudnienia, które pozwala na pogodzenie obowiązków rodzinnych i zawodowych.

Mama w logistyce a perspektywy awansu

Co ciekawe, trudność w łączeniu życia rodzinnego z karierą jest także czynnikiem, przez który aż 51 proc. kobiet pracujących w logistyce wskazuje jako barierę dla awansu. Z kolei aż 41 proc. przedstawicielek płci pięknej poniosło porażkę albo nie ma szans na awans ze względu na brak uznania kompetencji kobiet za równe kompetencjom mężczyzn. Tak wynika z raportu Forum Kobiet w Logistyce pt. „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”.

Przywódczynie w Grupie Raja

Przełamywanie barier i wspieranie kobiet na ich ścieżce kariery to temat znany firmie RAJA, specjalizującej się w dystrybucji materiałów opakowaniowych i wyposażenia dla firm.

- Sytuacja kobiet jest bardzo bliska naszemu sercu - od początku stawiamy na równość zatrudnienia i przełamywanie stereotypów związanych z obecnością płci żeńskiej w naszej branży. Ponad połowa naszych pracowników to kobiety. Sama firma Raja została założona przez dwie kobiety, a obecnie aż 57% zarządu grupy stanowią Panie. Poprzez codzienne działania wspieramy żeńską część zespołu do rozwoju w strukturach naszej grupy i przyjmowania roli liderek. Warto dodać, że wiele naszych przywódczyń w całej grupie to prywatnie mamy - mówi Magdalena Mól, Kierowniczka Centrum Relacji z Klientem w firmie Raja Polska.

Jakie świadczenia cenią sobie mamy?

Przedstawiciele Raja wdrażają w firmie liczne benefity skierowane do rodziców, a także realizują wiele inicjatyw skierowanych do żeńskiej części zespołu, które wspierają kobiety w różnych obszarach. Warto tu wspomnieć np. o warsztatach Stand Up – sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych czy warsztatach z profilaktyki raka piersi. 

- Wśród świadczeń szczególnie cenionych przez mamy, które mamy na pokładzie można wymienić te standardowe, jak opieka medyczna, dofinansowanie do karty Multisport, elastyczny czas pracy w modelu hybrydowym, karty przedpłacone w okresie świątecznym czy dofinansowanie do tzw. wczasów pod gruszą. Przygotowujemy także dla świeżo upieczonych rodziców specjalną wyprawkę z upominkami - dodaje Monika Pieczyska Kierowniczka Działu Finansów i Administracji w firmie Raja Polska.

[1]Raport z ankiet realizowanych w plebiscycie Przyjazny Pracodawca TSL 2022, Pracujwlogistyce.pl i TransLogistica Poland

Kategoria: