Tektura falista - materiał wielu możliwości

01/12/2019
tektura falista

Tektura falista jest niezbędnym materiałem opakowaniowym dla sklepów detalicznych. Oprócz funkcji ochronnej podczas transportu i logistyki tektura falista odgrywa również ważną rolę w pozyskiwaniu klientów.

W Niemczech tektura falista stanowi aż dwie trzecie rynku opakowań transportowych. Jako dodatkowy materiał opakowaniowy korzysta bardziej niż jakikolwiek inny materiał z rozwoju handlu internetowego. Mimo to znaczenie jej roli w sprzedaży w sklepach jest często niedoceniane. W handlu detalicznym jest to zarówno narzędzie logistyczne, jak i reklamowe - czy to w celu oddzielenia sąsiadujących produktów, czy też w celu przyspieszenia składowania na półkach, wykorzystania jako pudełka i tace z możliwością sztaplowania, pudełka ekspozycyjne, ekspozytory stojące, a nawet całe układy ekspozycyjne.

Właśnie to, jak tektura falista może pomagać w sprzedaży detalicznej, było przedmiotem badania przeprowadzonego przez zostało przygotowane przez Instytut Badań nad Handlem Detalicznym (IFH) w Kolonii, w imieniu Stowarzyszenia Producentów Tektury Falistej (VDW), zatytułowanego "Handel im Wandel" (Retail in Transition). Opracowanie zostało zaprezentowane na Forum Tektury Falistej podczas targów FachPack 2019. Analitycy zidentyfikowali trzy podstawowe możliwości: zrównoważony rozwój, wygoda i szczególne wrażenia zakupowe dla konsumenta.

Zrównoważony rozwój - trend, który się utrzyma

Targi FachPack pokazały, że zrównoważony rozwój cieszy się szerokim poparciem w sektorze opakowań. Spełnia on również ważne życzenie konsumentów. Badanie "Retail in Transition" również doprowadziło do takiego wniosku, przy czym 93 procent ankietowanych stwierdziło, że zrównoważony rozwój jest dla nich "osobiście ważny". Zapytani o to, które cechy opakowań zyskają na znaczeniu w przyszłości, dziewięciu na dziesięciu badanych zidentyfikowało zdolność do recyklingu, eliminacja odpadów plastikowych i stosowanie materiałów przyjaznych dla środowiska.

Główną szansą dla tektury falistej jest jej postrzeganie jako materiału opakowaniowego przyjaznego dla środowiska. Według badania, konsumenci uważają opakowania z tektury falistej za szczególnie naturalne i ekologiczne.

Około 90 procent klientów chce, aby ich zakupy były wolne od tworzyw sztucznych. 93% ma nadzieję, że opakowania z tworzyw sztucznych będą w coraz większym stopniu zastępowane opakowaniami wykonanymi z surowców odnawialnych.

W rzeczywistości jednak popyt na produkty ekologiczne często pozostaje w tyle za wygodą. Podczas gdy tektura falista zdobywa punkty jako zrównoważony surowiec, który idealnie nadaje się do recyklingu, nadal ma do odegrania ważną rolę z punktu widzenia wygody.

Wygoda - zakupy muszą być nieskomplikowane

Konsumenci oczekują, że ich zakupy nie będą bardziej skomplikowane niż zakupy online, a także oczekują, że będą w stanie szybko znaleźć to, czego chcą. Ten aspekt jest ważny dla 90 procent ankietowanych. Dla sprzedawców detalicznych oznacza to, że niezbędna jest przejrzysta struktura sklepu, dzięki czemu klienci mogą szybko zidentyfikować asortyment produktów i znaleźć informacje o produktach. W tym względzie pomocne są gotowe do użycia opakowania z tektury falistej, ponieważ wizualnie oddzielają one kategorie produktów i marki. Pudełka są zaplombowane tylko na na czas transportu i otwierane w supermarkecie w taki sposób, że wystarczy umieścić je na półkach.

Marki mogą również wykorzystywać przyciągające wzrok displaye, aby wyróżnić się na tle konkurencji i zwiększyć swoje obroty. Sprytnie zaprojektowane drugie opakowania z tektury falistej stanowią punkt wyróżniający w marketach.

Tworzenie wrażeń zakupowych

Oprócz projektowania wizualnego, nadanie opakowaniu przyszłościowego wyglądu służy jako punkt wyróżniający, który daje detalistom sklepowym przewagę nad handlem internetowym. Dodanie cyfrowych linków do atrakcyjnego projektu zwiększy zawartość informacyjną produktu i jego wartość dodaną. Jest to coś, co klienci doceniają: według badania, 38 procent konsumentów lubi, gdy wyróżniające się elementy kampanii podkreślają poszczególne produkty w sklepie. Liczba ta jest aż o 12 procent wyższa dla konsumentów, którzy są użytkownikami smartfonów: grupa ta spodziewa się uzyskać dodatkowych informacji poprzez elementy drukowane na ekspozytorach oraz na opakowaniach produktów wyłożonych na półkach.

Oprócz cyfrowej wartości dodanej, możliwość postrzegania produktów za pomocą zmysłów pozostaje unikalną zaletą sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych. Detaliści korzystają z tej możliwości, coraz bardziej strukturyzując swoje obszary sprzedaży jako "światy zakupów". Celem jest stworzenie środowiska, które przetrwa jako pozytywna pamięć. Tektura falista, używana w formie ekspozytorów i banerów sufitowych, pomaga w ustawieniu scen dla "świata zakupów". Elementy te mogą stworzyć zwycięski projekt kampanii sprzedażowych oferujących na przykład specjalne możliwości degustacji, doradztwa lub cateringu. W miarę zbliżania się Świąt Bożego Narodzenia, w centrum uwagi znajdują się produkty sezonowe tworząc odpowiednią atmosferę. Te prezentacje produktów przyciągają wzrok i pomagają upewnić się, że klienci skorzystają z ofert i będą do nich wracać.

Korzyści płynące z zastosowania tektury falistej wykraczają zatem daleko poza ochronę produktu i aspekty logistyczne: fakt, że służy ona jako trwały materiał opakowaniowy i cenne narzędzie marketingowe, pomaga również przygotować handel detaliczny na wyzwania przyszłości.

Źródło: NürnbergMesse GmbH