Wraz z nową strategią Grupy do roku 2030 r. Arctic Paper przyspiesza proces transformacji w kierunku bardziej wszechstronnej firmy, wykorzystującej synergie i kompetencje wynikające z dotychczasowej działalności. Dzięki silnej pozycji producenta papieru premium i właściciela rozpoznawalnych marek papieru graficznego i celulozy, w ramach realizacji strategii czterech filarów (4P) Grupa zainwestuje w dwa nowe obszary biznesowe, w których kluczową rolę odgrywają zrównoważony rozwój i zasoby odnawialne – opakowania i energia:
Wprawdzie rynek papieru graficznego ma ograniczony potencjał wzrostu, lecz popyt na celulozę, innowacyjne rozwiązania opakowaniowe oraz zieloną energię będzie nadal rósł ze względu na szybki rozwój rynku e-commerce, rezygnację z tworzyw sztucznych na rzecz bardziej zrównoważonych rozwiązań, rosnące ceny energii i uprawnień do emisji CO2.
- Produkcja papieru premium pozostanie jednym z naszych podstawowych obszarów działalności. Wraz z produkcją celulozy, dzięki naszemu zaangażowaniu kapitałowemu w Rottneros, te dwa obszary biznesowe stanowią skuteczne zabezpieczenie na niestabilnych rynkach, ale musimy rozwijać się i zwiększać nasze marże. Nowa strategia 4P na rok 2030 wskazuje drogę dla przyszłej Grupy - mówi Michał Jarczyński, Prezes Zarządu, CEO, Arctic Paper S.A.
Szacuje się, że w 2030 roku nowe filary biznesu Grupy, jakimi są opakowania i energia, będą stanowić około 25 proc. przychodów. Produkcja celulozy oraz papieru graficznego, który nadal pozostanie istotną częścią działalności będą stanowić odpowiednio 29 i 46 procent udziału w przychodach. Strategia oparta na czterech filarach przewiduje inwestycje w obszary oparte na naturalnych zasobach odnawialnych, które łączą się z dotychczasowym doświadczeniem Arctic Paper. Razem, te cztery filary zapewnią bardziej zrównoważony rozwój przy zmiennych cyklach biznesowych oraz lepsze marże i wyższą rentowność.
- Naszym celem jest dywersyfikacja w kierunku szybko rozwijających się obszarów, w których upatrujemy silnych synergii i większej odporności biznesu. Będziemy rozwijać Grupę w dziedzinach związanych z odnawialnymi źródłami energii, aby pomóc klientom i społecznościom funkcjonować w sposób bardziej neutralny dla środowiska i dostosować się do założeń gospodarki o obiegu zamkniętym - kontynuuje Michał Jarczyński.
Walka ze zmianami klimatycznymi poprzez dostarczanie produktów i rozwiązań opartych na materiałach odnawialnych oraz energii odnawialnej, przy jednoczesnym zastępowaniu tworzyw sztucznych celulozą jako materiałem odnawialnym, jest naturalną częścią nowej strategii Arctic Paper. W przypadku segmentu papieru i opakowań celem jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r., a dla całej Grupy cel ten zostanie osiągnięty do 2035 r.
- Arctic Paper od dawna angażuje się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Uzyskanie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla jest ważnym krokiem w tym kierunku. Nowa strategia łączy w sobie ciągły rozwój naszego biznesu i tworzenie wartości z wyraźnym zwrotem w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym - podsumowuje Michał Jarczyński.
Opakowania odgrywają istotną rolę we współczesnym świecie. Papier jest naturalną, odnawialną alternatywą dla tworzyw sztucznych i wiele firm decyduje się na rozwiązania opakowaniowe oparte na celulozie i papierze. Arctic Paper wprowadził na rynek swoje pierwsze papiery opakowaniowe w 2019 roku i ma szybko rozwijającą się ofertę, której produkcja ma osiągnąć 120 000 ton w 2030 roku. Ponadto, planowane są dodatkowe inwestycje w nowe projekty we własnych fabrykach lub w ramach joint venture z partnerami przemysłowymi. Oprócz papieru opakowaniowego, w nowej strategii ujęte zostały papiery barierowe i opakowania na bazie włókien celulozowych. Oczekuje się, że w 2030 roku segment opakowaniowy osiągnie roczny przychód w wysokości 800 mln zł.
Transformacja z energii opartej na surowcach kopalnych na opartą na surowcach niekopalnych jest konieczna do osiągnięcia celów klimatycznych. Arctic Paper ma długą tradycję inwestowania w odnawialne źródła energii z ambicją osiągnięcia samowystarczalności w zakresie zielonej energii. Biomasa, energia wodna i panele słoneczne są obecnie wykorzystywane w trzech fabrykach, co przyniosło efekt w postaci 40-procentowej redukcji emisji CO2 całej Grupy w ciągu ostatnich 15 lat. Bazując na tym i doświadczeniu w obszarze energii odnawialnej, Arctic Paper rozwinie samodzielnie i we współpracy z partnerami oddzielny segment energetyczny, aby stać się samowystarczalnym w tej dziedzinie. Dodatkowo Arctic Paper zaangażuje się w proces zarządzania i obrotu energią dla podmiotów zewnętrznych. Celem inwestycji w zieloną energię jest osiągnięcie poziomu 250 GWh produkcji energii z odnawialnych źródeł do 2030 roku.
Od setek lat papier jest podstawą komunikacji. Dziś Arctic Paper to europejski producent papieru premium z silnymi markami i wiodącą pozycją na rynkach wysokiej jakości papieru książkowego oraz papieru graficznego. Papier pozostanie ważną częścią biznesu Grupy. Arctic Paper będzie nadal rozwijać swoją pozycję w stabilnych, rentownych niszach rynkowych za pomocą nowych innowacyjnych produktów i cieszących się uznaniem marek. Arctic Paper planuje zmodernizować trzy papiernie w okresie realizacji strategii i zwiększyć moce produkcyjne. W 2030 roku segment papieru graficznego ma wygenerować przychody na poziomie 2,2 mld zł.
Jako materiał oparty na zasobach odnawialnych, celuloza odgrywa kluczową rolę w gospodarce o obiegu zamkniętym. Dzięki posiadaniu 51 procent udziałów w szwedzkiej spółce Rottneros produkującej celulozę, Arctic Paper ma dobrą pozycję do rozwoju zrównoważonej produkcji celulozy do produkcji papieru, opakowań, materiałów higienicznych i zastosowań technicznych.
Podsumowując: Arctic Paper zainwestuje w latach 2022-2030 ponad 600 mln zł w rozwój segmentu opakowań i energii, aby zdywersyfikować działalność grupy w ramach czterech filarów działalności i zapewnić Grupie 25-procentowy wzrost przychodów oraz wyższe marże.