Grudzień to bez wątpienia najważniejszy miesiąc w kalendarzu e-commerce. Wpływ na to mają nie tylko sezonowe wyprzedaże czy Święta Bożego Narodzenia, ale także liczne okazje, które na stałe zagościły w świadomości konsumentów i przez wielu traktowane są jako doskonały moment na zakup gwiazdkowych upominków. Warto wykorzystać tę okazję, aby maksymalnie zintensyfikować sprzedaż oraz pozyskać nowych klientów i zatrzymać obecnych. Jednym ze sposobów jest właściwy dobór paczek, bo to właśnie w Święta opakowanie nabiera szczególnego znaczenia.
Czas zakupowego szaleństwa to idealny moment, aby zawalczyć o zdobycie klientów, którzy na co dzień nie kupują w sieci, poprzez przekonanie ich, że taka forma zakupów może być zarówno wygodna, jak i przyjazna środowisku. Z Raportu E-commerce 2022 przeprowadzonego przez Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska wynika, że niemal dla połowy badanych wpływ jaki na środowisko wywiera forma dostawy i zwrotu jest bardzo ważny (20 proc.) lub ważny (26 proc.), a najczęściej wskazywały na to kobiety.[1] Ponadto coraz więcej konsumentów dostrzega problem komercjalizacji Świąt oraz tego, że są one czasem bezrefleksyjnego konsumowania dóbr. Z zeszłorocznego badania ING Consumer Survey wynika, że aż 30 proc. respondentów zamierza skupić się na prezentach i produktach ekologicznych w okresie świątecznym.[2] Warto więc wprowadzać opakowania wielorazowe, biodegradowalne lub kompostowalne oraz przyjazne dla środowiska wypełniacze, aby spełnić oczekiwania klientów oraz budować pozytywny wizerunek marki.
Przyjazne dla środowiska pakowanie to nie tylko ekologiczne materiały
Warto jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że ekologiczne pakowanie nie opiera się jedynie na używaniu produktów z papieru lub tektury, które rozkładają się szybciej niż plastik. Oczywiście zmniejszają one liczbę produkowanych odpadów, jednak wysyłka to proces, na który składa się wiele elementów. Ogromne znaczenie ma sam transport, bo to właśnie on powoduje emisję CO2. Aby ją redukować, należy odpowiednio dobierać format opakowania do wysyłki. Dzięki temu w trakcie jednego kursu doręczyciel jest w stanie przewozić więcej przesyłek, co ogranicza ślad węglowy.
[1] IAB Polska, Raport E-commerce 2022, https://www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny/
[2] ING BANK ŚLĄSKI S.A., Finanse Polaków a Boże Narodzenie – najnowsze badanie ING, https://media.ing.pl/informacje-prasowe/926/pr/715100/finanse-polakow-a-...