Prognozy dla rynku etykiet i opakowań na rok 2023

26/07/2022
Prognozy dla rynku etykiet i opakowań na rok 2023

Nadchodzący rok, w sytuacji, gdy świat stabilizuje się po trudach pandemii, oferuje producentom opakowań i firmom produkującym etykiety wiele nowych możliwości. O kierunkach rozwoju rynku etykiet i opakowań pisze Łukasz Kurasiński, Business Development Manager Packaging & Commercial Market w Konica Minolta Business Solutions Polska.

Minęły już czasy, w których opakowania i etykiety były projektowane tylko po to, by oznaczyć produkty i chronić je w czasie transportu. Wraz z rozwojem technologii druku cyfrowego etykiety i opakowania stały integralną częścią strategii budowania marki i całego procesu zakupu. Duże możliwości indywidualizacji produktu, czyli wyróżnienia go i dostosowania do szczególnych potrzeb, otworzyły producentom drogę do pozyskania klientów i zwiększenia zysków.

Produkcja cyfrowa jako wartościowe narzędzie marketingowe

Ciągły rozwój technologii pozwoli opakowaniom mocno rozwinąć ich komunikacyjną i marketingową rolę. Trendy na rok 2023 będą obejmowały udoskonalone wykończenie, uszlachetnienia, dostosowywanie procesu druku do mniejszych i zmiennych zamówień, zakupy online, a także, oczywiście, dalsze przechodzenie z technologii analogowej na cyfrową. 

Nadal będzie rosło zapotrzebowanie na usługi oferujące kompletny proces produkcyjny „od początku do końca”, z większą liczbą rozwiązań typu "wszystko w jednym", a także na urządzenia produkcyjne, które wymagają mniejszej liczby i mniej wykwalifikowanych operatorów.

Niezbędne narzędzia do przekazywania informacji i wzmacniania marki

Wiadomym jest, że etykiety i opakowania będą nadal stanowić ważną część łańcucha dostaw dla artykułów pierwszej potrzeby jako istotne narzędzia do przekazywania informacji i wzmacniania marki. Sektory opieki zdrowotnej, farmaceutyczny oraz sektor żywności i napojów to obszary, które w przyszłości nadal będą silnie przyczyniać się do rozwoju branży druku cyfrowego etykiet i opakowań.

W najbliższej przyszłości marki coraz chętniej będą wykorzystywać technologię cyfrową do zwiększania zaangażowania i zainteresowania swoimi produktami - a wszystko to w bardziej zrównoważonym środowisku. Z perspektywy dostawców szybkie reagowanie za pomocą wysoce zautomatyzowanych systemów produkujących małe ilości etykiet i opakowań to sposób na sukces, który pomoże zaspokoić szybko zmieniające się potrzeby klientów.

Prostsza produkcja jako odpowiedź na szybko zmieniające się potrzeby

Odpowiednie planowanie strategii i taktyki firmy w celu zachowania konkurencyjności i sprostania oczekiwaniom rynku mają zasadnicze znaczenie. Istotne jest także uproszczenie produkcji, które pozwoli zaspokoić potrzeby klientów, którzy wymagają szybkiego działania. Nie mniej ważne w zwiększaniu zyskowności jest także odpowiednie oprogramowanie pozwalające zoptymalizować wszystkie procesy.

Doskonałym przykładem takich działań jest współpraca Konica Minolta Business Solutions Polska z drukarnią MD Labels, specjalizującą się w produkcji najwyższej jakości etykiet samoprzylepnych kolorowych premium, która realizuje swoje zlecenia na naszych urządzeniach produkcyjnych z serii AccurioLabel i MGI. 

Współpraca drukarni etykietowej MD Labels z Konica Minolta Business Solutions Polska to dowód na to, że ultrakrótkie nakłady stanowią zauważalny odsetek zamówień, a AccurioLabel 230 do cyfrowego druku etykiet to odpowiedź na oczekiwania coraz bardziej wymagających klientów.

– Szukaliśmy urządzenia o wysokiej wydajności, które sprosta mniejszym nakładom. AccurioLabel 230 to maszyna kompaktowa, szybka w konfiguracji i w obsłudze, niewymagająca znajomości zaawansowanych technik drukarskich, generuje mniej odpadów, a jednocześnie charakteryzuje się bardzo wysoką jakością druku – komentuje zakup Marcin Jasiński, współwłaściciel drukarni MD Labels.

Najnowszym nabytkiem drukarni jest MGI JETvarnish 3D Web od Konica Minolta dająca możliwości cyfrowego, bezmatrycowego uszlachetniania cyfrowego: lakierowania 3D, 2D oraz zastosowania cyfrowego hot stampingu na szerokiej gamie materiałów w tym papierów ozdobnych.

Nowe możliwości dzięki atrakcyjnym rozwiązaniom w zakresie tworzenia etykiet i opakowań

Właściciele firm poszukują innowacyjnych i atrakcyjnych rozwiązań w produkcji etykiet i opakowań do zastosowań konsumenckich i przemysłowych. Dzięki dedykowanemu wsparciu globalnemu, świadczonemu lokalnie na całym świecie, ściśle współpracujemy z naszymi klientami i markami, stosując partnerskie podejście i pomagając im na nowo poznać możliwości druku.

Rozwój handlu elektronicznego to trend, który z pewnością w przyszłości przyczyni się do dalszego rozwoju cyfrowej produkcji opakowań i etykiet, co będzie miało z kolei duży wpływ na działalność drukarni komercyjnych. W szczególności muszą one być gotowe do szybkiego działania i tworzenia projektów opakowań przeznaczonych do handlu internetowego, które sprostają wyzwaniom związanym z dostawą do klienta. Coraz popularniejsze staje się także personalizowanie opakowań i etykiet.

Jako globalny dostawca technologii z lokalną strukturą usług, dostrzegamy ciągle rosnące możliwości związane z drukiem cyfrowym, zarówno w produkcji etykiet, jak i opakowań.

Wyróżnienie produktu na zatłoczonym rynku

Wydaje się, że taki jest również pogląd analityków. Raport Future of Packaging Long-term Strategic Forecasts to 2030[1] zwraca uwagę na to, że postęp technologiczny zwiększa możliwości zastosowań dla etykiet i opakowań. „Coraz więcej marek pragnie, aby ich opakowania opowiadały konsumentom pewną historię i dzięki temu produkt wyróżni się na coraz bardziej zatłoczonym rynku” - czytamy w raporcie. „Personalizacja pozwala markom nawiązać osobistą więź z konsumentem dając nadzieję, że pozytywna interakcja będzie oznaczać większą sprzedaż w przyszłości”.

W 2019 roku firma Smithers wyceniła rynek druku cyfrowego dla opakowań na 18,9 mld USD przy całkowitej ilości wyprodukowanych 2,54 mln ton. Szacuje się, że wzrost będzie wynosił 10,9% założonego rocznego wzrostu do 2024 r., a następnie utrzyma się na tym samym poziomie.[2]

Pandemia zwiększyła produkcję cyfrową

Jak wynika z opracowania firmy IDC „Growth Opportunities in Digital Label and Packaging”, nieuchronny marsz w kierunku cyfrowej produkcji etykiet i opakowań nabiera tempa (dok. nr EUR146199521, sierpień 2021). „Pandemia posłużyła jako czynnik zakłócający i przyspieszający” - czytamy w raporcie. „Automatyzacja to kolejne cyfrowe dobrodziejstwo. Łatwość obsługi i zautomatyzowane przepływy pracy, które umożliwia technologia cyfrowa, napędzają rozwój biznesu. Integracja kolejnych procesów, takich jak powlekanie cyfrowe, wytłaczanie cyfrowe i wykrawanie, pomoże w znacznym rozwoju łańcucha procesów.” 

Wniosek: „Wygląda na to, że szala przechyla się zdecydowanie na korzyść technologii cyfrowej”. 

Cyfrowa produkcja etykiet i opakowań ciągle zyskuje na popularności 

Jednym z przykładów technologicznego kroku w przód, który ma duże znaczenie dla rynku, jest produkt naszego partnera. AlphaJET, maszyna, która zapewnia kompletny system produkcyjny uszlachetnionych opakowań oraz wysoko przetworzonych druków komercyjnych. Zaprojektowana zgodnie z filozofią Factory 4.0, gdzie w ramach jednego procesu technologicznego mamy możliwość druku, całopowierzchniowego lakierowania, lakierowania wybiórczego 2d/3d oraz cyfrowego hotstampingu. Daje to niemal nieograniczone możliwości kreacji opakowań oraz druków komercyjnych.

Dzięki dodatkowym korzyściom płynącym z wprowadzenia na rynek naszej nowej cyfrowej prasy atramentowej do opakowań z tektury falistej i kartonu (biały niepowlekany, brązowy kraft) o maksymalnej grubości 16 mm, weszliśmy w nowy rok pewni przyszłych sukcesów. PKG-675i umożliwia drukarniom, twórcom i właścicielom marek korzystanie z łatwego w obsłudze rozwiązania do produkcji opakowań na żądanie - odpowiadającego trendowi w kierunku bardziej zindywidualizowanego druku na opakowaniach z tektury falistej.

Nasze wiodące na rynku urządzenie AccurioLabel 230 wykorzystujące technologię tonerową nadal wyznacza nowe standardy i ze zrozumiałych względów jesteśmy dumni, że obecnie mamy ponad 1000 instalacji na całym świecie. Zgodnie z prognozą rynkową IDC Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast, 2021-2025[3], nasz udział w rynku cyfrowych drukarek etykiet i opakowań wzrósł do 19,9% pod względem dostaw i wartości w 2020 roku. I ten wzrost będzie kontynuowany. Etykiety to rynek, na który weszliśmy zaledwie pięć lat temu, a już udało nam się przejąć jedną piątą wartości dostaw drukarek na rynku cyfrowych etykiet i opakowań.

Według danych firmy IDC4 w 2020 r. w Europie Zachodniej zamówiono 186 sztuk cyfrowych drukarek do etykiet i opakowań o wartości 97,6 mln USD. Oczekuje się, że w latach 2020-2025 zachodnioeuropejski rynek cyfrowych drukarek produkcyjnych do drukowania i pakowania będzie rósł w tempie 13,1% (CAGR). Dostawy drukarek opartych na tonerze nadal mają większy udział wśród drukarek do drukowania. Oczekuje się, że dostawy drukarek do etykiet i opakowań wzrosną ze 186 sztuk w 2020 r. do 344 sztuk w 2025 r.

Obecnie wszyscy wracamy do „normalności” po dwuletnim okresie pandemii. Wznawiamy stacjonarne spotkania, a także planujemy naszą obecność na targach. Już teraz czekamy z niecierpliwością na rozmowy z naszymi klientami oraz partnerami podczas branżowych eventów.

Nieuchronny marsz w kierunku cyfrowej produkcji etykiet i opakowań nabiera tempa. Będziemy kontynuować partnerską współpracę  z naszymi klientami, aby oferować im jak najlepszą obsługę i doradztwo.

Autor: Łukasz Kurasiński, Business Development Manager Packaging & Commercial Market w Konica Minolta Business Solutions Polska

[1] Strona 37, Smithers Future of Packaging Long-Term Strategic Forecasts to 2030, Georgy Cameron
[2] Strona 38, Smithers Future of Packaging Long-Term Strategic Forecasts to 2030, Georgy Cameron
[3] IDC, „Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast, 2021-2025, 2021, doc #EUR147967021, July 2021)