W pierwszych trzech miesiącach br. skandynawski koncern osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 2,276 mld euro, co oznacza wzrost o 3,1% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. (2,207 mld euro). To – jak podkreśla kierownictwo firmy – w dużej mierze zasługa zwiększonych wolumenów dostaw oraz polityki cenowej. Zysk operacyjny EBIT wyniósł w 1. kwartale br. 328 mln euro (przy 180 mln przed rokiem), głównie dzięki redukcji kosztów. Marża zysku EBIT zwiększyła się do 14,4% (przy 8,1% przed rokiem). Z kolei zysk z działalności operacyjnej (IFRS) wyniósł 161 mln euro (262 mln euro w 1. kwartale 2020). Stora Enso odnotowała przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej w wysokości 185 mln euro (146 mln euro rok wcześniej).
- Poprawa sytuacji w obszarach kluczowych dla naszego wzrostu to także potwierdzenie słuszności strategicznego kierunku działania Stora Enso i naszych ambicji – pisze CEO koncernu.
- W dziale Packaging Materials widzimy duże zapotrzebowanie na kartony do produkcji opakowań jednostkowych oraz papiery opakowaniowe (m.in. służące do wytwarzania tektury falistej). Z kolei na wyższą sprzedaż działu Packaging Solutions wpływ miały większe zamówienia z rynku europejskiego oraz poprawa koniunktury w Chinach. Dywizja Wood Products wciąż odnotowuje wysoki popyt zarówno na tradycyjne wyroby z drewna jak też na rozwiązania wykorzystywane w budownictwie, gdzie rozszerzamy naszą obecność także poza Europą. Dział Forest wykorzystał sprzyjające tej zimy warunki do pozyskiwania drewna, zaopatrując na czas nasze zakłady produkcyjne zlokalizowane w Skandynawii i innych krajach europejskich. To z kolei zapewnia dostępność celulozy i wychodzi naprzeciw rosnącemu popytowi w całym biznesie. Rosnące jej ceny, w połączeniu ze stabilną sytuacją w kontekście produkcji i ciągłości dostaw, poprawiły zyskowność działu Biomaterials. Sytuacja na rynku papieru – spadek popytu i będąca jego efektem nadprodukcja – zmusiły nas do wdrożenia planu całkowitego zamknięcia zakładów Kvarnsveden i Veitsiluoto. Tego typu posunięcia, których efektem jest utrata pracy przez zatrudnione w Stora Enso osoby, zawsze są ostatecznością, jednak robimy to bazując na wiarygodnych prognozach i ocenach. Aby pozostać konkurencyjnym na szybko kurczącym się rynku papieru, zamknięcie nierentownej działalności jest koniecznością. Plan, poprzedzony negocjacjami z pracownikami, traktujemy obecnie priorytetowo.
Projekty związane z transformacją Stora Enso
- Zrealizowaliśmy już pierwsze dostawy do klientów, a popyt na tego typu produkty jest bardzo duży. W kontekście tego zakładu osiągniemy zakładany wynik EBITDA już w 3. kwartale tego roku. Gdy fabryka osiągnie pełne moce produkcyjne, tektura kraft klasy premium z Oulu znacząco wzmocni naszą pozycję na rozwijającym się rynku opakowaniowym. Realizowane tu przekształcenia to najlepszy przykład kierunku, w jakim zmierza cała firma. Naszym celem jest koncentracja na rynkach wysokomarżowych, gdzie już posiadamy silną pozycję. Jednym z takich istotnych obszarów jest branża opakowań, a obok niej – rozwiązania budowlane wykonane z drewna oraz innowacyjne produkty bazujące na biosurowcach. Te trzy obszary, wykorzystujące materiały odnawialne, leżą u podstawy naszych przyszłych wzrostów.
W kontekście nowych projektów Stora Enso poinformowała o rozpoczęciu studium wykonalności, dotyczącego ewentualnej rozbudowy zakładów Skoghall w Szwecji pod kątem wytwarzanych tam celulozy i kartonu.
Nowe rynki, nowe możliwości
- W efekcie podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu produkcji celulozy rozpuszczalnej, przeznaczonej do wytwarzania wiskozy. Chcemy kontynuować natomiast działania, ukierunkowane na stworzenie lepszej i bardziej proekologicznej technologii z myślą o tekstyliach bazujących na biosurowcach. Jednym z takich przedsięwzięć jest TreeToTextile. Wspólnie z innymi liderami rynkowymi zainwestowaliśmy w projekt, który – jak wierzymy – zaowocuje przełomową technologią produkcji tekstyliów przyjaznych dla środowiska.
- Wciąż koncentrujemy się na ich ochronie przed skutkami pandemii – pisze Annica Bresky. – Jednocześnie realizujemy kolejne punkty strategicznego, zaktualizowanego planu, który pozwoli na osiągnięcie założonych celów finansowych. Chcemy być liderem na polu innowacji i konstruktywnym partnerem dla ośrodków rządowych z całego świata, jak też dla Komisji Europejskiej w kontekście projektu Green Deal. Od podpisania Porozumienia Paryskiego minęło niemal pięć lat. Jako znaczący właściciel plantacji leśnych i lider w obszarze materiałów odnawialnych, jesteśmy gotowi, by aktywnie pomagać w walce ze zmianami klimatycznymi. Wspieramy naszych klientów w dostosowywaniu ich biznesów do zasad gospodarki o obiegu zamkniętym poprzez stosowanie materiałów odnawialnych zamiast – jak dotychczas – bazujących na surowcach kopalnych. U podstaw tych działań leżą uprawy leśne. Tu również wdrażamy zasady zrównoważonego rozwoju, gdyż myślimy nie tylko o obecnych, ale też o przyszłych pokoleniach.